Zmiany w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego

Zmiany w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego

Wprowadzone zmiany nadają operatorom numerów alarmowych status funkcjonariusza publicznego. Zmiany w ustawie mają także umożliwić rozwój zawodowy i awans operatorom numerów alarmowych.

Zgodnie z założeniami wprowadzona zostanie gradacja stanowisk. Powstaną stanowiska starszych operatorów numerów alarmowych, koordynatorów i koordynatorów – trenerów. Certyfikaty operatorów numerów alarmowych będą bezterminowe. Usunięto zapis, że certyfikat operatora numerów alarmowych jest ważny 3 lata. Operatorzy numerów alarmowych zostaną objęci ochroną przysługującą funkcjonariuszom publicznym. Ma to zapobiec sytuacjom, w których osoby dokonujące zgłoszeń bezkarnie znieważają i grożą operatorom numerów alarmowych. Utworzone zostanie Krajowe Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego. Jego głównym zadaniem będzie utrzymanie i rozwój systemu teleinformatycznego CPR oraz nadzór nad przestrzeganiem procedur obsługi zgłoszeń alarmowych.

Aplikacja Alarm112 powszechnie dostępna

Szef MSWiA przypomina, że od stycznia br. powszechnie dostępna jest aplikacja Alarm112 przeznaczona szczególnie dla osób z dysfunkcją słuchu i mowy. Zapewnia ona skuteczną komunikację za pomocą SMS-ów. Umożliwia kontakt z Centrum Powiadamiania Ratunkowego poprzez wybór odpowiednich piktogramów. Bardzo ważnym elementem aplikacji jest możliwość dwustronnej komunikacji z operatorem numerów alarmowych opartej na SMS, co umożliwi zebranie dodatkowych informacji o zdarzeniu. Aplikacja jest powszechnie dostępna dla posiadaczy telefonów z systemem operacyjnym Android (sklep Google Play) i iOS (sklep App Store).

Źródło: MSWiA
Fot. Pixabay