Wrocław: Na Politechnice Wrocławskiej otwarto trzy nowe laboratoria

Wrocław: Na Politechnice Wrocławskiej otwarto trzy nowe laboratoria
Fot. Politechnika Wrocławska / Facebook

W środę na Politechnice Wrocławskiej zostały zaprezentowane trzy nowe laboratoria dydaktyczne. O ich wyposażenie zadbali naukowcy z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym. Studenci poznają w nich działanie różnych układów znajdujących się w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Nowe laboratoria powstały w budynku P-14, w Kampusie Braci Gierymskich. Pomogą one studentom, którzy chcą poznać działanie różnych układów pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W laboratoriach znalazły się m.in. hamownie jednostek napędowych, makieta samochodu elektrycznego czy stanowiska służące do analizy mechaniki płynów. Nad wyposażeniem czuwali naukowcy z Katedry Inżynierii Pojazdów na Wydziale Mechanicznym.

– Chcemy przygotować do wejścia na rynek pracy inżynierów z kompleksową wiedzą, bazującą nie tylko na teorii z wykładów, ale i na praktycznych umiejętnościach zdobywanych właśnie dzięki godzinom spędzonym z nami w laboratoriach – powiedziała cytowana w komunikacie dr hab. inż. Anna Janicka, zastępczyni kierownika Katedry Inżynierii Pojazdów.

W laboratorium układów napędowych znalazły się cztery hamownie silników elektrycznych. Oprócz tego, do dyspozycji studentów jest stanowisko do badania linii komunikacyjnych, która pozwala m.in. analizować proces ładowania i rozładowywania baterii. Młodzi badacze będą też mogli badać samochód hybrydowy dzięki pełnoskalowej makiecie.

– Możemy ustawiać pewne parametry z poziomu diagnoskopu i później weryfikować zachowania pojazdu. Np. ustalić, że przekazujemy prąd tylko do jednego z silników albo zmieniać kąt wyprzedzenia zapłonu i sprawdzić, jak to wpłynie na pracę całego układu. W ten sposób studenci będą mogli w ramach ćwiczeń prowadzić takie symulacje, które firmy z branży motoryzacyjnej wykonują w procesie produkcyjnym – opisał cytowany w komunikacie Adam Kamiński, doktorant Szkoły Doktorskiej i wykładowca.

Kolejne laboratorium pozwala na badania na aucie hybrydowym. Można w nim badać zjawiska w komorze spalania czy sprawdzać napięcia prądu. W Laboratorium Mechaniki Płynów przygotowano natomiast siedem stanowisk, gdzie można przeprowadzać badania z zakresu mechaniki płynów. Kierownik laboratorium dr hab. Maciej Zawiślak podkreślił, że dzięki nim „pokazujemy studentom w praktyce to, czego uczą się na wykładach”.

– Jeśli (…) nie będą mieli okazji, żeby zobaczyć na własne oczy, jak ten płyn faktycznie płynie i jak się zachowuje w różnych układach, to w ich głowach zostaną tylko wzory na kartce. Dlatego ćwiczenia na tych stanowiskach są tak istotne – zwrócił uwagę Maciej Zawiślak, cytowany w komunikacie.

Laboratoria mają nie tylko pomóc obecnym studentom, ale także przyciągać kolejnych. Przedstawiciele uczelni liczą, że wielu tegorocznych maturzystów wybierze ich Wydział Mechaniczny. Rekrutacja rusza 1 czerwca. (PAP)

Nauka w Polsce, Michał Torz
Źródło: naukawpolsce.pl
Print Friendly, PDF & Email