Ponad połowa Polaków uważa, że pracodawcy lekceważą kondycję oczu swoich pracowników

Ponad połowa Polaków uważa, że pracodawcy lekceważą kondycję oczu swoich pracowników
Fot. Pixabay

Nowe badanie opinii przeprowadzone wśród polskich pracowników na potrzeby kampanii zdrowotnej „Twoje spojrzenie ma znaczenie” odbywającej się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego ujawnia niepokojące dane dotyczące dbałości pracodawców o kondycję wzroku swoich pracowników. Wyniki pokazują, że ponad połowa pracodawców lekceważy znaczenie ochrony wzroku, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pracowników.

Aż 58 proc. ankietowanych pracowników stwierdziło, że ich pracodawcy nie zapewniają właściwych środków ochrony wzroku w miejscu pracy. Brak dostępu do ergonomicznych monitorów, nieodpowiednie oświetlenie oraz brak zachęty do regularnych przerw od ekranów komputerowych to tylko niektóre z problemów zgłaszanych przez respondentów.

Czym to grozi?

Lekceważenie kondycji oczu i wzroku pracowników może mieć mnóstwo negatywnych konsekwencji. Pracownicy narażeni na nieodpowiednie warunki pracy mogą doświadczać problemów takich jak zespół suchego oka, bóle głowy, nadwyrężenie wzroku, a nawet pogorszenie jakości widzenia. Te dolegliwości mogą prowadzić do obniżenia produktywności, wzrostu absencji z powodu problemów zdrowotnych oraz większego ryzyka błędów i wypadków związanych z nieprawidłowym widzeniem.

Co z tym zrobić?

W obliczu alarmujących wyników badań istotne jest, aby pracodawcy zrozumieli znaczenie ochrony wzroku i podjęli kroki w celu zapewnienia właściwych warunków pracy dla swoich pracowników. Warto podkreślić, że odpowiednia dbałość o kondycję oczu pracowników przyniesie korzyści zarówno dla nich samych, jak i dla ogólnej wydajności oraz sukcesu całej organizacji. Dodatkowo, dbanie o wzrok pracowników może zmniejszyć wydatki związane z ubezpieczeniem zdrowotnym, leczeniem chorób oczu oraz utratą czasu pracy spowodowaną problemami zdrowotnymi.

– Zachowanie zdrowia oczu powinno stanowić priorytet dla każdego pracodawcy. W związku z tym, apelujemy do nich o zapewnienie pracownikom nie tylko prawidłowego oświetlenia w miejscu pracy, ale również ergonomicznych monitorów z funkcją umożliwiającą redukcję emisji światła niebieskiego. Ponadto, warto pamiętać, że promocja dobrych praktyk dotyczących higieny wzroku, takich jak regularne przerwy od patrzenia na ekrany, ćwiczenia wzrokowe, a także dostęp do ochronnych kropli do oczu, mogą przyczynić się do poprawy higieny wzroku pracowników i zwiększenia ich efektywności – mówi prof. dr hab. n. med. Bożena Romanowska-Dixon, Prezes Polskiego Towarzystwa Okulistycznego.

Gdzie szukać wsparcia?

Obecnie trwa III edycja kampanii „Twoje spojrzenie ma znaczenie” pod patronatem Polskiego Towarzystwa Okulistycznego, której głównym celem jest aktywne wspieranie pracodawców w kwestii dbania o oczy pracowników. Organizatorzy kampanii stworzyli specjalne infografiki i broszury, w których można znaleźć wiele cennych informacji, wskazówek i porad na temat zachowania higieny oczu oraz ich ochrony ochrony. Materiały są dostępne na stronie https://twojespojrzeniemaznaczenie.pl/.

Biuro prasowe kampanii „Twoje spojrzenie ma znaczenie”
Print Friendly, PDF & Email