Pierwsza spółdzielnia socjalna w Elblągu

Pierwsza spółdzielnia socjalna w Elblągu
Fot. Adminstrator

Po długich przygotowaniach i wypełnieniu niezbędnych formalności powstała pierwsza w Elblągu spółdzielnia socjalna. Ten nowy twór, zwany również przedsiębiorstwem społecznym, jest kombinacją firmy zarabiającej na swoje utrzymanie i organizacji pozarządowej, której misją jest reintegracja zawodowa i społeczna jej członków.

Spółdzielnia socjalna – jak zacząć?
Stworzyć spółdzielnię socjalną nie jest łatwo. Najpierw trzeba zebrać minimum 5 osób, które w takie przedsięwzięcie się zaangażują. Następnie określić swoje predyspozycje, możliwości tego co można razem robić i jak na tym zarobić – czyli jakie usługi, produkty znajdą popyt na rynku. Kolejnym krokiem jest przygotowanie statutu, czyli najważniejszego dokumentu spółdzielni, który określa zasady jej funkcjonowania, strukturę, sposób zarządzania, itp. Statut ten i jego zgodność z prawem będzie weryfikowany przez sąd. Po spotkaniu założycielskim spółdzielni socjalnej i spisaniu protokołu, uchwał, m.in. o przyjęciu statutu, spółdzielcy uzupełniają i wysyłają wniosek o rejestrację spółdzielni w Krajowym Rejestrze Sądowym wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami. Następnym zadaniem członków spółdzielni jest przygotowanie biznes planu, o ile oczywiście chcą utrzymać się na rynku dłużej niż rok. Biznes plan pomoże w perspektywie kilkuletniej określić szacunkowo zyski, straty, działania i plany rozwoju. Kiedy jest już informacja z Krajowego Rejestru Sądowego o wpisie do rejestru przedsiębiorców, spółdzielnia socjalna może rozpocząć działalność.

”Wiking” nowa spółdzielnia socjalna
W tym punkcie znalazła się elbląska spółdzielnia. Jej działać będzie przebiegać pod nazwą V Spółdzielnia Socjalna „Wiking”. Przedsiębiorstwo prowadzi m.in. usługi budowlane, remontowe, elektryczne. Z biegiem czasu spółdzielnia będzie rozwijać wachlarz swych usług.

Aby spółdzielnie socjalne miały możliwość rozwoju i realizowały swoje cele, misję (czyli reintegrację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych, bezrobotnych, wykluczanych społecznie, które są zatrudnianie w firmie), nowelizacja Ustawy Prawo zamówień publicznych wprowadziła możliwość stosowania klauzul społecznych. Dzięki temu instytucje zamawiające mogą określić w opisie przedmiotu zamówienia wymagania związane z jego realizacją, np. zatrudnienia do wykonania usługi osób bezrobotnych, niepełnosprawnych. Daje to szansę spółdzielniom socjalnym na wyłonienie ich jako wykonawców danego zadania.  

Miejmy nadzieję, że liczba spółdzielni socjalnych, począwszy od Spółdzielni Wiking, będzie stale rosnąć. Potencjał spółdzielni może wypełnić wiele luk na rynku a o atrakcyjności spółdzielni będzie stanowić nie tylko profesjonalne wykonanie usług, ale również cena, która nie będzie przerażać przeciętnego zjadacza chleba.

Na rynku wciąż brakuje usług „złotej rączki” w przystępnej cenie (nie każdy potrafi naprawić cieknący kran), rowerowych usług kurierskich (w przypadku niewielkich odległości i niewielkich gabarytowo przedmiotów przesyłki) czy Pana „Bułki”, który dostarczy śniadanie pod drzwi firmy, w której pracujemy. W rozwijaniu pomysłów na tworzenie własnej spółdzielni socjalnej oraz znajdywaniu dofinansowań ułatwiających rozpoczęcie jej działalności pomaga Ośrodek Wspierania Inicjatyw Ekonomii Społecznej – Elbląg, ul. Związku Jaszczurczego 17; tel. 55 236 27 16.

Ośrodek Wspierania Inicjatyw Ekonomii Społecznej prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych. Działania Ośrodka współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.  Katarzyna Ciszewska-Wojtas, doradca Ośrodka Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 5766

Print Friendly, PDF & Email