Pomorski NFZ: Nocna i świąteczna opieka medycza też za pomocą teleporady

Pomorski NFZ: Nocna i świąteczna opieka medycza też za pomocą teleporady
Fot. Anna Bobrowska / KFP

Chorzy, którzy mają objawy wskazujące na zakażenie wirusem COVID-19 i potrzebują pomocy lekarza w weekend, święto lub w nocy, mogą skorzystać z teleporady wideo lub telefonicznej – zachęca pomorski NFZ. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Teleporada online to rozwiązanie uruchomione przez Ministerstwo Zdrowia, które pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, czatu lub telekonferencji, bez konieczności wychodzenia z domu. Przeznaczone jest przede wszystkim dla osób, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem SARS-CoV-2 lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył.

– To rozwiązanie umożliwia odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, takich jak podczas tradycyjnej wizyty, jednak bez wychodzenia z domu i konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem medycznym – podkreśla Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia. – To szczególnie ważne dla osób starszych albo z grupy podwyższonego ryzyka.

Dzięki teleporadzie pacjent zyskuje dostęp do porady medycznej niezależnie od miejsca, w którym jest, a także pory dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Podczas konsultacji, o ile zajdzie taka potrzeba, pacjent otrzyma e-receptę i e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Jak skorzystać z teleporady?

Formularz teleporady dostępny jest na stronie Ministerstwa Zdrowia. Należy go wypełnić podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medycznym. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu.

Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką. Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Jeśli przepadnie termin teleporady (tzn. nie skorzystamy z wysłanego linka w czasie, gdy będzie na nas czekał lekarz lub pielęgniarka), wracamy na koniec kolejki.

Aplikacje, które mogą pomóc

– Teleporada w formie wideo, czatu lub telefonu to kolejne rozwiązanie, które oddaliśmy pacjentom, aby ułatwić im dostęp do opieki medycznej w czasie epidemii w dowolnym czasie i miejscu – mówi Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia. – Poza teleporadą w serwisie pacjent.gov.pl dostępne są również chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa oraz wirtualne narzędzie oceniające prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te aplikacje są proste w obsłudze i każdy pacjent bez względu na wiek może z nich korzystać.

Wszelkie pytania dotyczące platformy teleporad można zgłaszać na adres e-mail: telepacjent@csioz.gov.pl.

Rozwiązania technologiczne Ministerstwa Zdrowia, wspierające obywateli w stanie epidemii w Polsce dostępne są w serwisie pacjent.gov.pl

Źródło: gdansk.pl
Anna Bobrowska / KFP
Print Friendly, PDF & Email