Gdynia: Uczymy się otwartości. Komunikacja #wGdyni dostępna dla każdego

Gdynia: Uczymy się otwartości. Komunikacja #wGdyni dostępna dla każdego
Fot. Magdalena Śliżewska

Jak obsługiwać pasażerów z niepełnosprawnością? Jak rozpoznać ich różnorodne potrzeby i się w tym odnaleźć? Między innymi o tym rozmawiali pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni, którzy zostali zaproszeni na szkolenie z obsługi pasażera z niepełnosprawnością. Zajęcia przygotowały i poprowadziły Anna Dobkowska i Marta Czachor z Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni.

To już kolejne szkolenie przygotowane przez Wydział Dostępności Urzędu Miasta Gdyni, które ma na celu pomóc zrozumieć i zaakceptować fakt, że jesteśmy różni i mamy inne potrzeby. Do tej pory w zajęciach udział wzięli m.in. urzędnicy, radni, służby mundurowe oraz kierowcy Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

– Dzięki współpracy z ZKM Gdynia i Wydziałem Dostępności Urzędu Miasta Gdyni, zainicjowaliśmy szkolenia warsztatowe. Po to, żeby nawiązać dobrą komunikację między pasażerem a kierowcą, bo tak naprawdę ta relacja musi być wzajemna, żebyśmy mogli poznać potrzeby zarówno ze strony pasażera, który ma różne oczekiwania, ale też różne potrzeby wynikające z jego rodzaju niepełnosprawności. Jak się zachować, w jaki sposób pomóc, żeby jednocześnie wychodzić naprzeciw, ale żeby też pomóc kierowcom w tym, jak właściwie powinni obsługiwać pasażerów – wyjaśnia Anna Dobkowska z Wydziału Dostępności Urzędu Miasta Gdyni.

Fot. Magdalena Śliżewska
Po co te szkolenia?

W jakim celu organizuje się takie szkolenia? Przede wszystkim po to, aby poprawić jakość obsługi pasażera ze szczególnymi potrzebami. Podczas podróży z osobą z niepełnosprawnością rozwinąć swoje umiejętności komunikacji i reagowania w różnych sytuacjach.

Dla osób z niepełnosprawnościami, które planują podróż, ważna jest dostępność komunikacji oraz brak barier architektonicznych, cyfrowych czy też informacyjno-komunikacyjnych, na jakie mogą trafić. Dlatego kierowcy transportu publicznego powinni być przygotowani zarówno do pomocy, wsparcia oraz obsługi pasażera z niepełnosprawnością.

Jednym z ważniejszych elementów szkolenia jest także uwrażliwienie na indywidualne potrzeby wynikające z różnego rodzaju niepełnosprawności oraz dostępność, komfort i bezpieczne podróżowanie komunikacją miejską w Gdyni.

Zmiana perspektywy, czyli wejście w cudzą skórę

Podczas szkolenia odbyły się również warsztaty. Przybrały formę ćwiczeń angażujących wszystkich uczestników, aby w praktyczny sposób mogli doświadczyć i poznać perspektywę osoby z niepełnosprawnością. Poruszanie się w miejskiej przetrzeni, korzystanie z pojazdów ZKM na wózku, z laską osoby niewidomej lub w goglach imitujących wady wzroku – tego właśnie doświadczyli kierowcy biorący udział w warsztatach.

Fot. Magdalena Śliżewska

Czy takie szkolenia są potrzebne i wnoszą coś nowego w pracę gdyńskich kierowców?

– Myślę, że one są nie tylko potrzebne, co wręcz niezbędne, ponieważ perspektywa zmienia się o 180 stopni w takim układzie, kiedy to ja jestem osobą niewidomą i nie zdaję sobie sprawy, z jakimi trudnościami boryka się osoba z niepełnosprawnością. My jako kierowcy mamy poczucie, że chcemy ułatwić korzystanie ze środków komunikacji, natomiast o wielu aspektach tej pomocy nie zdawaliśmy sobie sprawy. Jak np. tego, że można być nadgorliwym w niesieniu takiej pomocy albo że ignorując takiego pasażera, narażamy jego godność i poczucie bezpieczeństwa – mówi Aneta Fichtel z Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

– Ważną rolę w tym przypadku odgrywa całe społeczeństwo. Żeby pasażerowie również wiedzieli, że to jest współpraca na trzech płaszczyznach: pasażer, kierowca i osoba z niepełnosprawnością – dodaje kierowca Martin.

– Dążymy do tego, aby komunikacja miejska w naszym mieście była dostępna dla wszystkich i to pod każdym względem – technicznym w posiadanych taborach, architektonicznym pod względem przystanków, krawężników, cyfrowym, a także w udzielaniu ewentualnego wsparcia potrzebującym przy wsiadaniu lub wysiadaniu z pojazdu oraz zapewnienia prawidłowej komunikacji słownej między kierowcą a pasażerem – mówią organizatorzy akcji.

Print Friendly, PDF & Email