Uczą, jak dobrze wykorzystać żywność

Uczą, jak dobrze wykorzystać żywność
Fot. Adminstrator

Elbląski projekt „Jak dobrze wykorzystać żywność” został laureatem międzynarodowego konkursu Education Project Entries”. Projekt realizują wspólnie Zespół Szkół Gospodarczych i Bank Żywności w Elblągu.

Pięć krajów – Austria, Czechy, Węgry, Polska i Włochy wspólnie realizuje program „Strategia ograniczania marnowania żywności w Europie Środkowej”. W jego ramach podejmuje się różnorodne działania mające na celu zredukowanie ilości wytwarzanych odpadów żywnościowych i zagospodarowanie tych, które powstały, obejmując cały łańcuch przetwarzania żywności od pola do stołu (a więc od rolników po dystrybucję, aż do konsumentów). Projekt obejmuje badania, opracowywanie wytycznych, konferencje, publikacje, konkursy. Jedno z tych działań to konkurs dla szkół „Education Project Entries”, którego celem jest nagrodzenie najlepszych projektów szkolnych z krajów Europy Środkowej, zawierających działania na rzecz walki z marnowaniem żywności.

Do finału konkursu nominowanych zostało 15 projektów, w tym dwa z Polski. Zwycięzców wyłaniali internauci (40%) i międzynarodowe jury (60%). I miejsce w konkursie przyznane zostało projektowi z Polski „Jak dobrze wykorzystać żywność”– realizowanemu przez Zespół Szkół Gospodarczych w Elblągu razem z elbląskim Bankiem Żywności. II miejsce zajął projekt z Niemiec, a III miejsce projekt z Austrii.

I miejsce – Jak dobrze wykorzystać żywność

Zwycięski projekt realizowany jest co roku od 2015 roku. Jest to konkurs dla uczniów Zespołu Szkół Gospodarczych przygotowujących się do zawodu kucharza, technika żywienia i gastronomii. W marcu 2019 r. odbędzie się po raz piąty, a każda edycja ma inny temat, nawiązujący do jakiejś tradycji lub okoliczności.

Konkurs składa się z trzech etapów: etap I to obmyślenie własnego przepisu oraz przygotowanie potrawy na jego podstawie. Tu każdy uczeń ma duże pole do popisu: liczy się nie tylko smak, ale także wygląd i oryginalność. Jest tu miejsce na poszukiwanie kulinarnej inspiracji, która cechuje dobrego kucharza. W przepisie należy uwzględnić proste i łatwo dostępne składniki – jak na przykład chleb. Okazało się, że wykorzystane ponownie pieczywo może być podstawą znakomitych dań: między innymi degustatorzy potraw konkursowych zachwycali się brownie czekoladowym z musem malinowym, bardzo dobrze smakowały szarlotka czy naleśniki z czerstwych bułek.

W II etapie opracowana zostaje pod merytorycznym nadzorem nauczyciela broszura, zawierająca przepisy na dania konkursowe, która jest następnie wydana sumptem Banku Żywności.

III etap to rozprowadzenie broszury wśród beneficjentów Banku Żywności. Wydane zostały dotąd cztery broszury, w ciągu najbliższych miesięcy powstanie piąta. Potrawy z przepisów uczniów „gastronomika” są stosunkowo proste i tanie, z wykorzystaniem produktów pozostałych w kuchni z poprzednich posiłków (pieczywo, kasza, ziemniaki itp.) oraz produktów wydawanych w ramach POPŻ. III etap to rozprowadzenie broszury pomiędzy beneficjentów pomocy żywnościowej. Przepisy mają duże powodzenie nie tylko wśród podopiecznych Banku.

Projekt może być przykładem dobrej współpracy szkoły z organizacją pozarządową – uczniowie zyskują nowe umiejętności, a organizacja nowy obszar do realizacji swojej misji.

II miejsce – Restlos gluklich Niemcy) W niemieckim projekcie zaangażowane są dzieci, młodzież i dorośli. Organizacja Restlos gluklich prowadzi lekcje i warsztaty edukacyjne połączone z gotowaniem, podczas których omawiane są przyczyny marnotrawstwa żywności i jego wpływ na środowisko przyrodnicze. Posiłki przygotowywane są z żywności uratowanej z supermarketów.

III miejsce – Feld – Schule (Austria) Ten projekt ma zupełnie inny charakter – pokazuje drogę żywności od pola do kuchni. W tym celu organizowane są wycieczki na pola i ogrody, do zakładów przetwórczych i do punktów zbytu. Uczestnicy szukają odpowiedzi na pytania: gdzie i jak produkuje się żywność? Jak wygląda proces przetwarzania? Jak gotowe produkty trafiają do sprzedaży? Co dzieje się z produktem po upływie terminu ważności? Uczą się racjonalnie gospodarować żywnością, zaczynając od zakupów, kończąc na wykorzystaniu nabytych produktów . Wspólnie przygotowują z nich potrawy i dzielą się nimi, np. z kolegami, jeżeli uczestnikami są uczniowie. Uczą się wykorzystywać resztki, żeby zapobiegać ich wyrzucaniu. Uświadamiają sobie, że dobrze wykorzystana i niemarnowana żywność to element zrównoważonego stylu życia.

Podsumowanie konkursu będzie miało miejsce na konferencji w Pradze, w której wezmą udział przedstawiciele laureatów.

Print Friendly, PDF & Email