Nowe autobusy niebawem na ulicach Gdańska

Nowe autobusy niebawem na ulicach Gdańska

W środę 27 lutego Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje podpisała umowę z konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. na sześcioletnią (z opcją przedłużenia na kolejne dwa lata) dzierżawę 48 nowych autobusów. Pierwsze Mercedesy Citaro pojawią się na gdańskich drogach na początku przyszłego roku. Łączny koszt wynajmu pojazdów wraz z obsługą techniczną na 8 lat to ponad 117 mln zł brutto.

Przetarg na wynajem pojazdów wraz z obsługą techniczną został ogłoszony pod koniec zeszłego roku. W przetargu wpłynęła jedna oferta od konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami.

Nowe i z obsługą

Zgodnie z wymogami, dzierżawione autobusy będą nowe – wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem dostawy, nie mogą być używane. Autobusy będą wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro 6. EvoBus Polska dostarczy Mercedesy -Benz Citaro – identyczne pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu (będą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej).

W cenie jest również utrzymywanie autobusów w stanie przydatności do użytkowania przez dostawcę, przez cały okres najmu. Serwis obejmuje:

· obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe);

· naprawy eksploatacyjne;

· naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów;

· naprawy powypadkowe;

· naprawy będące następstwem wandalizmu;

· naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów;

· czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.

– Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT i – co też ważne – zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut i idea dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania – zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst, dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną jest tu doskonałym rozwiązaniem – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.

– Z modelu dzierżawy taboru korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Sprawdzimy go także u nas, podążając za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – komentuje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Priorytet: pasażerowie

– Dzierżawa to najdogodniejszy sposób na odnowienie taboru. Do Gdańska przyjadą pojazdy nowoczesne, klimatyzowane, wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej, a także niskopodłogowe – dostosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, będą także spełniać najwyższe europejskie normy emisji spalin (Euro 6). Pojazdy będą wyposażone w ładowarki USB oraz w defibrylatory. Mercedesy Citaro to obecnie najnowocześniejsze autobusy miejskie. Spełniają wszystkie restrykcyjne normy i posiadają wszelkie udogodnienia. Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie są z tych autobusów bardzo zadowoleni. W naszej flocie mamy już 23 pojazdy tego typu – dodaje Maciej Lisicki.

Prezes spółki GAiT podkreśla, że Gdańsk jest obecnie w trakcie największej w ostatnich latach wymiany taboru.

– Już za kilka tygodni do Gdańska przyjedzie 46 Mercedesów Citaro, które kupiliśmy w zeszłym roku, wśród nich będzie 18 pojazdów standardowych, 26 przegubowych i 2 midibusy, a także 15 nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy, ale także i tramwaje. Celem GAiT jest to, aby dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat – dodaje prezes Lisicki.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, 8 typu midi i 6 typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Wypowiedzi uczestników konferencji:

– Historyczny moment. Dzisiaj cieszymy się z innowacyjnego projektu. Wchodzimy w zupełnie nowy projekt. Po raz pierwszy w historii miasta podpisujemy umowę na wynajem autobusów wraz z serwisem. Konsekwentnie rozwijamy komunikację publiczną. Tych aspektów rozwoju jest kilka: infrastruktura, tabor ale to wszystko nie było by możliwe bez ludzi. Czynnik ludzki jest czynnikiem najważniejszym ale i też najtrudniejszym. Mam nadzieję, że tych trudności będzie jak najmniej, a jeśli one przyjdą to wspólnie będziemy je mogli rozwiązać. – mówiła podczas spotkania pełniąca obowiązki prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

– Jestem ogromnie szczęśliwy, to jest dla nas wielki zaszczyt, że mogliśmy złożyć naszą ofertę, która okazała się ofertą najlepszą. Cieszę się, że będziemy mogli dostarczyć państwu przyszłym roku 48 niezwykle nowoczesnych i ekologicznych autobusów Mercedes Citaro – naszego flagowego produktu. Jest nam również ogromnie miło z tego powodu, że zaufaliście nam państwo, ze przez sześć najbliższych lat będziemy też obsługiwać te autobusy, że będziemy mogli dla państwa świadczyć usługę podstawienia gotowego, sprawnego autobusu żeby mógł na co dzień gdańszczanką i gdańszczanom służyć. – mówił Artur Konarski Prezes Zarządu EvoBus Polska Sp. Z o.o.

– Autobusy są produkowane w fabryce w Mannheim. Jest to dla nas szczególne miejsce, dlatego że w 1886 roku to właśnie w Mannheim Carl Benz opatentował pierwszy samochód świata – tzw. trójkołowiec. To od niego rozpoczęła się historia motoryzacji i to od tego pojazdu wywodzi się nie tylko samochód osobowy ale też ciężarówka i autobus. Chciałbym wykorzystać tę okazję i przekazać na ręce pani prezydent replikę tego trójkołowca. Od tego rozpoczęła się historia motoryzacji, to od tego może rozpoczniemy historię najmu przez Gdańsk autobusów Mecedes Benz. – mówił, wręczając Aleksandrze Dulkiewicz model trójkołowca Artur Konarski Prezes Zarządu EvoBus Polska Sp. Z o.o.

– Chcę podkreślić, że to kupujemy te autobusy to jest naturalne, ale wyposażenie tych autobusów to jest ukłon w stronę realizacji Modelu na rzecz równego traktowania. W tym wypadku jest to układ w kierunku osób niepełnosprawnych i potencjalnie zagrożonych. Defibrylatory, które staja się powoli standardem w Gdańsku , będą we wszystkich nowych autobusach. Wszyscy nasi kierowcy i motorniczowie, którzy prowadzą pojazdy wyposażone w defibrylatory maja specjalne przeszkolenie. – mówił Maciej Lisicki prezes GAIT

– Pani prezydent powierzyła mi dbanie o rozwój komunikacji miejskiej, natomiast drugą sprawą którą się zajmuję, która jest mi bardzo bliska to kwestia ochrony klimatu. Chciałbym powiedzieć, że wszystkie z tych autobusów będą spełniać bardzo rygorystyczną normę emisji spalin EURO 6. To bardzo istotne dla miasta, że nowe autobusy to nie tylko komfort podróży dla pasażerów, komfort pracy dla kierowców ale także czyste powietrze dla naszych mieszkańców. – mówił zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.