Gdańsk: Od 25 lat rozsławiają gdańską muzykę. Tu dawny oznacza szlachetny

Gdańsk: Od 25 lat rozsławiają gdańską muzykę. Tu dawny oznacza szlachetny
Fot. Adminstrator

Z okazji ćwierćwiecza działalności Cappelli i siedemdziesiątej rocznicy urodzin jednego z najwybitniejszych skrzypków świata, profesora Konstantego Andrzeja Kulki, odbędzie się koncert jubileuszowy: 18 marca, w sobotę o 16.00 w bazylice archikatedralnej w Gdańsku–Oliwie. Wstęp na koncert jest wolny.

Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis został powołany Uchwałą Rady Miasta Gdańska z 17.03.1992 r. Pierwszego kwietnia 1992 roku na stanowisko dyrektora wybrano Marię Okonek, która sprawowała tę funkcję przez 23 lata. Od 2012 roku zespół funkcjonuje jako Cappella Gedanensis.

– Trzeba przyznać, że sam zespół jest starszy, liczy bowiem 36 lat. Jednak gdy stał się instytucją miejską, przestaliśmy się organizacyjnie „tułać”, toteż tę datę świętujemy jako dla nas najważniejszą – mówi aktualny dyrektor Cappelli Marek Więcławek.

Cappella Gedanensis to zespół wzorowany na Kapeli Rajców Miejskich, istniejącej od ok. 1560 do 1750 roku. Zespół Muzyki Dawnej na początku swojej działalności opracowywał i grał na koncertach utwory historyczne, skomponowane przez gdańskich twórców XVII i XVIII wieku. Wśród nich istotna jest zwłaszcza spuścizna Franciscusa de Rivulo, pierwszego kapelmistrza Rajców Miejskich. Wielkich nazwisk twórców jest zresztą więcej: Kaspar Förster, Crato Büthner, Johann Valentin Meder i inni. W swoich czasach byli to słynni, cenieni muzycy, dostarczający gdańszczanom rozrywek najwyższej klasy.

Drugim kręgiem repertuarowym Cappelli stała się muzyka europejskiego baroku, w tym zwłaszcza utworów oratoryjno–kantatowych Georga Friedricha Händla, Jana Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego Wolfganga Amadeusza Mozarta i Josepha Haydna.

– Muzyka dawna uspokaja. Brzmienie instrumentów jest milsze dla ucha, mimo że są inaczej strojone niż współczesne – wyjaśnia Więcławek. – Praktyka wykonawcza wskazuje na zapotrzebowanie na ten rodzaj muzyki. Szczególnie ważne są wyjątkowe uroczystości, w których biorą udział prezydenci i premierzy państw oraz reprezentanci rządów europejskich. Wówczas prezentowanie unikatowej muzyki staje się nie tylko odpowiednią oprawą spotkań międzynarodowych, ale także chlubą gdańskiej kultury. Przykładem fenomenu gdańskiej muzyki było wystawianie spektaklu we współpracy z teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro łączącego awangardę z barokiem. Bezprecedensowy sukces tego wydarzenia artystycznego potwierdza znaczenie dawnej muzyki w mieście o wiekowych tradycjach. Jeden z fragmentów z wystawianej wówczas kantaty „Na urodziny Króla Augusta III” J. Freisslicha stał się nieoficjalnym hymnem Gdańska – dodaje dyrektor.

Zespół gra zarówno repertuar dawny, jak i współczesny. – Jest to ewenement na skalę światową. Nasi muzycy potrafią chwycić za specjalnie odtworzone kopie instrumentów barokowych, inaczej strojonych, ręcznie wykonanych, by po chwili z równym zaangażowaniem grać na najnowszych instrumentach szeroko rozumianą muzykę rozrywkową – opowiada Więcławek.

– Ciekawą postacią jest też dyrygent Alina Kowalska–Pińczak, która piastuje urząd siedemnastego kapelmistrza w historii zespołu (licząc łącznie z działalnością Kapeli Rajców) i co ciekawe pierwszej kobiety na tym stanowisku – mówi Marek Więcławek. Zespół Cappelli dzieli się na dwie części: wokalną i instrumentalną. Pierwszą część wokalną reprezentują: Adam Okrój, Anna Asmus, Edyta Łuczkowska–Swat, Grzegorz Zięba, Hanna Kwiatkowska, Irena Surmacz–Śnieżko, Joanna Sperska, Klaudia Trzasko, Maja Zalesińska, Małgorzata Lubińska–Falc, Marek Więcławek, Michał Grabczuk, Piotr Macalak, Piotr Wierzchnicki, Romuald Szyszko, Sylwia Falecka i Tamara Hejka–Grom. Na instrumentach grają zaś: Alicja Lach–Owsiany, Angelina Jagodzińska, Damian Wdziękoński, Elżbieta Boguszewska, Elżbieta Kulińska, Hanna Brzozowska, Katarzyna Kowacz, Katarzyna Rogalska, Mirosław Brzozowski, Paweł Hulisz, Piotr Swat. Jak zauważa dyrektor Więcławek, skład ten jest jednak niepełny, z Cappellą bowiem gra wielu muzyków i to sprawia, że rodzina Cappelli jest o wiele większa.

Muzycy grają na kopiach instrumentów dawnych, występują w historycznych wnętrzach wraz ze współgrającymi z nimi kostiumami. – Wszystko to tworzy niepowtarzalną atmosferę, oddając ducha tamtych czasów – opowiada dyrektor.

Cappella Gedanensis jest też kuźnią młodych talentów. – Mogliśmy przez ten czas wypromować całe pokolenie wybitnie utalentowanych muzyków. Chociażby można tu wymienić młodego perkusistę Igora Faleckiego, z którym została nagrana płyta „Classic!”. Z Cappellą w wieku ośmiu lat koncert fortepianowy zagrał też Wiktor Sommer – wylicza Więcławek.

Mało kto wie, że Cappella często reprezentuje Gdańsk podczas wielu koncertów i festiwali zagranicznych. Zespół grał m.in. w Niemczech, Szwecji, Izraelu, Chinach i USA. Ich występy uświetniły pobyty w Gdańsku chociażby księcia Karola, Margaret Thatcher, Vaclava Clausa czy Güntera Grassa. Również poza naszym miastem Cappella prezentowała swój repertuar. Wielokrotnie słyszał ją papież Jan Paweł II. O wysokiej jakości przygotowywanego materiału muzycznego świadczą niemal czterdzieści płyt nagranych przez Cappellę, z których dwie uzyskały status platynowych: „Cztery Pory Roku” Antonio Vivaldiego oraz „Kolędy. Nowy Rok u Ojca Świętego Jana Pawła II”, a także płyta „Sabat Mater” Luigiego Boccherionego (z udziałem Agnieszki Tomaszewskiej) nominowana do Fryderyków 2008. W tym roku zaś zespół wyruszy na trasę koncertową po Polsce, podczas której zagra ze słynnym skrzypkiem Nigelem Kennedym, który zalicza się do czołówki największych artystów świata muzyki klasycznej. Gdańszczanie będą mogli usłyszeć też występ Cappelli z Gulianem Carmignolą 6 kwietnia w Centrum Św. Jana w ramach Gdańskiego Festiwalu Muzycznego.

  Anna Iwanowska  Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15494 

Print Friendly, PDF & Email