Od 26 października rusza ankieta oceny doświadczeń pacjenta z pobytu w szpitalu. Pacjenci, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą proszeni o odpowiedź na 9 pytań dot. m.in. jakości komunikacji, traktowania i wyżywienia.
Z pacjentami w imieniu NFZ skontaktują się ankieterzy, którzy poproszą o odpowiedź na 9 pytań i każdy z tych obszarów ocenili w skali od 0 do 10:
1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
2. Jaka była jakość wyżywienia?
3. Czy komunikacja była zrozumiała?
4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
7. Czy w nocy była cisza?
8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
Jak informuje, narodowy Fundusz Zdrowia, celem ankiety jest poprawa jakości i dostępności świadczeń. Ankieta ma na celu poznanie opinii pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy.
Fundusz prosi jednocześnie, aby w rozmowie z ankieterami nie podawać żadnych innych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali). Ankieterzy w imieniu NFZ zadadzą tylko dziewięć wymienionych pytań. Nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą go o nie prosić.
Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają. Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.
Sprawdzanie ankieterów i zgłaszanie wątpliwości
W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić tożsamość ankieterów na infolinii (TIP), pod numerem 800 190 590.
NFZ prosi, aby pacjenci kończyli rozmowę z ankieterem, gdy poprosi on o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, i poinformować go o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z NFZ pod numerem telefonu 800 190 590. Należy uczynić to również wówczas, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek wątpliwości.