Byłeś w szpitalu? Spodziewaj się telefonu od NFZ

Byłeś w szpitalu? Spodziewaj się telefonu od NFZ
Fot. pixabay.com

Od 26 października rusza ankieta oceny doświadczeń pacjenta z pobytu w szpitalu. Pacjenci, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą proszeni o odpowiedź na 9 pytań dot. m.in. jakości komunikacji, traktowania i wyżywienia.

Z pacjentami w imieniu NFZ skontaktują się ankieterzy, którzy poproszą o odpowiedź na 9 pytań i każdy z tych obszarów ocenili w skali od 0 do 10:

1.            Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
2.            Jaka była jakość wyżywienia?
3.            Czy komunikacja była zrozumiała?
4.            Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
5.            Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
6.            Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
7.            Czy w nocy była cisza?
8.            Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
9.            Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?

Jak informuje, narodowy Fundusz Zdrowia, celem ankiety jest poprawa jakości i dostępności świadczeń. Ankieta ma na celu poznanie opinii pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy.

Fundusz prosi jednocześnie, aby w rozmowie z ankieterami nie podawać żadnych innych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali). Ankieterzy w imieniu NFZ zadadzą tylko dziewięć wymienionych pytań. Nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą go o nie prosić.

Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają. Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.

Sprawdzanie ankieterów i zgłaszanie wątpliwości

W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić tożsamość ankieterów na infolinii (TIP), pod numerem 800 190 590.

NFZ prosi, aby pacjenci kończyli rozmowę z ankieterem, gdy poprosi on o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, i poinformować go o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z NFZ pod numerem telefonu 800 190 590. Należy uczynić to również wówczas, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek wątpliwości.

Print Friendly, PDF & Email