PKP: Po wejściu do pociągu, nie każdy musi zgłaszać brak ważnego biletu

PKP: Po wejściu do pociągu, nie każdy musi zgłaszać brak ważnego biletu
Fot. Adminstrator

Wakacje to okres wzmożonych podróży po kraju. Podróżują nie tylko młodzi i sprawni, lecz także starsi, schorowani i niepełnosprawni, osoby z dziećmi lub z ciężkim bagażem… Co taka osoba ma zrobić po wejściu do zatłoczonego pociągu, gdy nie posiada ważnego biletu na przejazd? Zazwyczaj, ledwie żywa przepycha się do przodu, by nie narazić się na karę, wstyd i gniew pana konduktora. Czy rzeczywiście musimy ryzykować zawał w pociągu?

Typowy obrazek
Temperatura na dworze dochodziła do trzydziestej kreski. Na jednym z większych przystanków kolejowych nad morzem stoi starsza kobieta poruszająca się o kulach. Nadjeżdża pociąg (na szczęście niskopodłogowy szynobus, więc starsza pani nie ma problemu z wejściem do środka). O ile z wejściem nie było problemu, to już z miejscami w pociągu, w stosunku do rozpoczynającego się właśnie sezonu letniego, nie było tak dobrze. Pociąg był po prostu za mały, więc ludzie stali niemal jeden na drugim.

Starsza pani już po chwili, za sprawa jednego z pasażerów, mogła usiąść, lecz kobieta zaczęła przeciskać się w stronę czoła pociągu w celu zakupienia biletu. Dopiero po dłuższej chwili dała się namówić młodemu człowiekowi, aby usiadła i poczekała na konduktora, który w chwili sprawdzania biletów sprzeda jej bilet bez żadnych dodatkowych opłat. Kobieta do końca nie była pewna, czy dobrze zrobiła. Jak się później okazało, jej obawy były bezpodstawne.

Uwaga, osoby niepełnosprawne i o ograniczonej mobilności!
W myśl obowiązujących przepisów, które zawdzięczamy je Komisji Europejskiej, osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej, nie muszą zgłaszać obsłudze braku ważnego biletu na przejazd zaraz po wejściu do pojazdu i są uprawnione do kupowania biletów u konduktor podczas kontroli biletów – bez opłaty za wydanie biletu w pociągu.

Za osobę niepełnosprawną lub osobę o ograniczonej sprawności ruchowej uznaje się każdą osobę, której możliwość poruszania się jest ograniczona podczas korzystania z usług przewoźnika na skutek:

*jakiejkolwiek niepełnosprawności fizycznej (zmysłowej lub ruchowej, trwałej lub przejściowej),

*upośledzenia lub niepełnosprawności umysłowej,

*każdej innej przyczyny niepełnosprawności lub na skutek wieku i której sytuacja wymaga specjalnej uwagi oraz dostosowania usług dostępnych dla wszystkich pasażerów do szczególnych potrzeb takiej osoby.
Powyższe kryteria zatem spełniają następujące osoby:
na wózkach inwalidzkich, mające trudności z chodzeniem, podróżujące z dziećmi, z ciężkim lub nieporęcznym bagażem, w starszym wieku, niedowidzące i niewidzące, niedosłyszące i głuche, z ręką/nogą w gipsie, poruszające się przy pomocy kul/laski, z upośledzeniem w zakresie komunikacji, niskiego wzrostu, obcokrajowców, kobiety w ciąży, dzieci, itp.

Ważnym jest jednak, aby w sytuacji niepełnosprawności innej niż widoczna, posiadać przy sobie aktualne dokumenty potwierdzające stan zdrowia.   RS Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 7131

Print Friendly, PDF & Email