Blaski i cienie uprawnień dla niepełnosprawnych kierowców

Od czerwca obowiązuje nowy taryfikator punktów dla kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. W celu wyegzekwowania od kierowców pełnosprawnych dyscypliny w pozostawianiu „miejsc z wózeczkiem” wolnymi, nowy taryfikator zawiera karę w postaci 5 punktów karnych za bezprawne zajmowanie tych miejsc. Czy to wystarczy?

Nowa punktacja za wykroczenia w ruchu drogowym, ma według prawodawcy wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa dzieci, pasażerów oraz pieszych. Zmiany w taryfikatorze dotyczą przede wszystkim wykroczeń, które są najbardziej uciążliwe dla uczestników ruchu drogowego oraz tych wykroczeń, które występują najczęściej – tu prym wiedzie notoryczne zajmowanie miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych przez pojazdy do tego nieuprawnione.

Dlaczego?
No właśnie. Dlaczego tak się dzieje, że w naszym kraju, pomimo licznych kampanii społecznych, zajmowanie miejsc osobom niepełnosprawnym na parkingach wciąż ma przyzwolenie społeczne? Pytanie zastosowane w jednej z kampanii „Czy naprawdę chciałbyś być na moim miejscu?” okazało się chyba zbyt słabe, skoro prawodawca musiał posunąć się do podwyższenia w Nowym Taryfikatorze kary aż do 5 punktów, w sytuacji gdy przy 24 punktach odbierane jest prawo jazdy. Teoretycznie więc można powiedzieć, że pięciokrotny postój na „miejscu z wózeczkiem” kwalifikuje delikwenta do utraty ważnego dokumentu. A jednak ryzykują. Jak się tłumaczą?
Zapytani przeze mnie kierowcy, którzy złamali wspomniany przepis tłumaczyli się następująco:
– bo mi się spieszy
– bo nie było innych wolnych miejsc (sic! więc można zająć go niepełnosprawnym?!)
– bo tak mi się podoba

Może będzie lepiej
Skoro nie udało wyegzekwować się czegoś, co w Europie Zachodniej nazywa się kulturą jazdy groźbą i prośbą, to może zadziałają kary… 5 punktów to jednak dużo. Choć szkoda, że zmiany przede wszystkim mentalne przychodzą z takim trudem…

Ludzie mówią, że…
Ciemną stroną wprowadzenia uprawnień do parkowania dla niepełnosprawnych jest fakt, że niektóre sprawne osoby zdobyły je w cudowny sposób, by łatwiej było funkcjonować i nie płacić za parkingi. Zdarza się też, że parkowano na dokument wystawiony dla osoby, która już nie żyje. To temat tabu, ale o takich sprawach też trzeba mówić. Bo za takie oszustwa grożą kary pieniężne. – Jak donosiła niedawno Gazeta Wyborcza Komisariat policji Śródmieście w Bydgoszczy prowadzi obecnie pięć postępowań w sprawie skopiowanych lub sfałszowanych kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych. – To wykroczenia typu wyłudzenie usługi, czy jak ktoś woli – zwykłe szalbierstwo. Winni staną więc przed sądem i grozi im kara nawet do 5 tys. zł grzywny.

Co zrobić, jeśli wiemy, że ktoś posługuje się „fałszywką”?
Wykroczenie takie należy zgłosić na policję lub straż miejską, która zazwyczaj fotografuje auto stojące na parkingu na miejscu dla osób niepełnosprawnych. Zdarza się też, że samochód taki bywa odholowany na parking, po czym wszczynane jest postępowanie o ukaranie.

Jakie jeszcze zmiany w punktacji?
Poza parkowaniem na miejscu dla niepełnosprawnych (5 pkt), do taryfikatora zostały wprowadzone następujące zmiany:
– Rozmowa przez telefon komórkowy – 5 pkt (dotychczas 0)
– Wjeżdżanie między pojazdy jadące w kolumnie – 2 pkt (dotychczas 0)
– Wjeżdżanie na skrzyżowanie jeśli na nim lub za nim nie ma miejsca do kontynuowania jazdy – 2 pkt (dotychczas 0)
– Zakrywanie m.in. świateł, oznaczeń czy tablic rejestracyjnych – 3 pkt (dotychczas 0)
– Zwiększanie prędkości przez kierującego pojazdem wyprzedzanym – 3 pkt (dotychczas 0)
– Wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym – 3 pkt (dotychczas 0)
– Utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez niesygnalizowanie lub błędne sygnalizowanie manewru (nieużycie lub niewłaściwe użycie kierunkowskazów) – 2 pkt (dotychczas 0)
– Przewóz dzieci niezgodnie z przepisami (w szczególności bez fotelika) – 6 pkt (dotychczas 3)
– Przewożenie pasażerów niezgodnie z przepisami (bez pasów lub bez kasku) – 4 pkt (dotychczas 1)
– Przewożenie pasażerów w liczbie przekraczającej dopuszczalną a za każdego pasażera przewożonego w niewłaściwy sposób dodaje się 1 pkt – od 1 do 10 pkt (dotychczas 1)
– Przewożenie osób samochodem ciężarowym poza kabiną kierowcy z naruszeniem przepisów – 2 pkt (dotychczas 1 pkt)
– Przewożenie osób w przyczepie z naruszeniem przepisów – 2 pkt (dotychczas 1 pkt)
– Ciągnięcie za pojazdem osób m.in. na nartach, sankach lub wrotkach – 5 pkt (dotychczas 0)
– Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu – 10 pkt (dotychczas 8)
– Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania – 6 pkt (dotychczas 5)
– Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej – 10 pkt (dotychczas 8 pkt)
– Wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i przed nimi – 10 pkt (dotychczas 9)
– Wyprzedzanie na przejazdach rowerowych i przed nimi – 10 pkt (dotychczas 8 pkt)
– Cofanie na drodze ekspresowej lub autostradzie – 5 pkt (dotychczas 3)
– Niezatrzymanie pojazdu przed znakiem STOP – 2 pkt (dotychczas 1)

Źródło: MSW  Marta Kowalczyk Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 8333