Przy tablicy: Stawiamy na integrację

Przy tablicy: Stawiamy na integrację
Fot. Adminstrator

W Szkole Podstawowej nr 6 w Elblągu pierwsze klasy integracyjne powstały już roku szkolnym 1991/1992. Od tego czasu rokrocznie placówka stara się rozwijać w tej dziedzinie, wzbogacać ofertę zajęć specjalistycznych i jak najlepiej pracować z uczniami o specjalnych potrzebach.

W bieżącym roku szkolnym dzieci z orzeczeniami uczą się w klasach integracyjnych na wszystkich poziomach (w klasach I–VI). O komfort ich pracy dbają wyspecjalizowani nauczyciele prowadzący, wspomagający oraz liczni specjaliści. Dzięki temu oprócz pozytywnych wyników w nauce, podopieczni szkoły znakomicie rozwijają się w sferze emocjonalnej i społecznej. Zdobywają umiejętności praktyczne, ułatwiające im codzienne funkcjonowanie, nie tylko w czasie lekcji, ale i zajęć specjalistycznych, takich jak m.in.: rewalidacja (podczas której wykorzystywane są m.in.: elementy metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, integracji sensorycznej w Sali Doświadczania Świata), terapia stymulacji audio–psycho–lingwistycznej metodą Tomatisa, logopedia, gimnastyka korekcyjna, sensoplastyka, socjoterapia, muzykoterapia, terapia pedagogiczna czy terapia metodą Warnkego.

Inność nie jest problemem

Pobyt dzieci niepełnosprawnych w naszej szkole to również możliwość rozwoju pozostałych uczniów. Kontakt z ludźmi o specjalnych potrzebach uwrażliwia ich na różnorodność. Dzieci mają szansę przekonać się, że dostrzegane na pierwszy rzut oka różnice (w wyglądzie czy zachowaniu) nie oznaczają, że druga osoba jest gorsza, czy mniej wartościowa. Bardzo często dochodzą do wniosku, że ich niepełnosprawny rówieśnik jest dokładnie tak samo ważny, jak oni, tylko czasem potrzebuje wsparcia np. w przemieszczaniu się, zrozumieniu pewnych reguł czy zachowań lub w nauce. I po pewnym czasie obcowania z nim chęć pomocy jest czymś naturalnym. Za oczywiste biorą również fakt, że na zajęciach współpracują ze sobą, a na przerwach wspólnie spędzają czas. Aspekt rozwoju społecznego jest dla nas istotny, dlatego cieszą nas takie postawy i dużo czasu i wysiłku wkładamy w integrowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami z dziećmi pełnosprawnymi. Uczniowie niepełnosprawni są pełnoprawnymi uczniami, dlatego staramy się angażować ich we wszystkie wydarzenia i uroczystości odbywające się w naszej szkole. Zachęcamy i pomagamy w przygotowaniu do udziału w różnych konkursach i zawodach sportowych. Dzieci uczestniczą w imprezach i uroczystościach szkolnych ( bale, dyskoteki, apele) oraz wyjściach i wycieczkach (do gimnazjum, do innych miast na lodowisko, do kina, teatru, na basen, kulig, do schroniska dla zwierząt etc.).

Dobry kontakt z rodzicami

Integrujemy również i wspieramy rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami w pracy z ich pociechami, poprzez kontakt na zebraniach i indywidualnych konsultacjach, kierowanie ich na badania i zajęcia specjalistyczne, ale także udział w szkolnych akcjach, takich jak: imprezy klasowe, ogniska, pikniki rodzinne. Dużym wsparciem jest również pomoc psychologa, o którą mogą zwrócić się rodzice potrzebujący porady, zrozumienia pewnych aspektów rozwojowych swoich dzieci, czy zwyczajnej rozmowy. Dbając o bezpieczeństwo naszych podopiecznych zamontowany został monitoring na szkolnych korytarzach a także ogrodzony teren placu zabaw oraz przejście do niego.

  Natalia Kośnik Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15522 

Print Friendly, PDF & Email