Jak często Polacy urzędowe sprawy załatwiają online?

Jak często Polacy urzędowe sprawy załatwiają online?
Fot. Pixabay

Wiemy, jakie urzędowe sprawy w to lato Polacy załatwiali online. Ponad 900 tysięcy profili zaufanych, niemal 30 milionów użytkowników portalu GOV.pl i 1,4 miliona mObywateli – to najkrótsze, e-usługowe podsumowanie tegorocznych wakacji.

Co prawda wakacje niekoniecznie kojarzą się z załatwianiem urzędowych spraw, ale… Dzięki internetowi, a przede wszystkim profilowi zaufanemu, wypełnianie tego rodzaju obowiązków jest całkiem przyjemne, a na pewno wygodne i szybkie. Dowody? Wciąż rosnące zainteresowanie Polaków korzystaniem z e-administracji (nawet na urlopie!). Oto e-usługowe podsumowanie wakacji’2021.

Z profilem na plaży

Co jest potrzebne, żeby załatwić sprawę urzędową? Kapcie, laptop i fotel, ale może być też leżak, a nawet wygodne miejsce za parawanem. – Dzięki naszym e-usługom sprawy urzędowe można załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze. Bardzo wielu Polaków skorzystało z tej możliwości tego lata – mówi minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Oto, co online Polacy załatwiali najchętniej.

Wszystkie e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić bez wizyty w urzędzie, znaleźć można na portalu GOV.pl. W sumie, w lipcu i w sierpniu odwiedziło go prawie 30 milionów użytkowników (w lipcu – 16 025 472, w sierpniu – 13 395 874).

– Niezbędnym elementem wizyty w internetowym urzędzie jest też profil zaufany (PZ), dzięki któremu potwierdzimy w sieci naszą tożsamość. W te wakacje założyło go ponad 900 tysięcy Polaków (w lipcu – 567 101, w sierpniu – 375 426). W sumie z PZ-ta korzysta już niemal 12,5 miliona osób – mówi minister Janusz Cieszyński.

A jeśli Wy nadal nie macie swojego profilu zaufanego, załóżcie go już dziś. Można to zrobić szybko i za darmo, najwygodniej przez internet. Sprawdźcie szczegóły.

Pisma z leżaka

Mając profil zaufany i będąc na portalu GOV.pl można załatwić naprawdę dużo. Z których e-usług Polacy korzystali w te wakacje najczęściej?

Jedną z nich jest Wyślij pismo ogólne. Dzięki niej w wakacje Polacy wysłali do urzędów niemal 345 tysięcy elektronicznych pism (w lipcu – 184 530, w sierpniu – 159 642), co oznacza że dziennie wysyłali ich ponad 5,5 tysiąca!

Prawie 50 tysięcy razy skorzystali z e-usługi Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (w lipcu – 25 617, w sierpniu – 23 753).

W te wakacje online zgłoszono też przyjście na świat niemal 25 tysięcy dzieci (12 329 – w lipcu, 12 477 – w sierpniu).

Do 27 lipca przez internet można było składać wniosek o dowód osobisty. W pierwszym miesiącu wakacji z tej możliwości skorzystało 43 405 osób.

Jeśli jesteśmy przy dowodzie osobistym – warto pamiętać, że online można zgłosić jego utratę. Umożliwia to e-usługa Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód. W tegoroczne wakacje skorzystało z niej 10 813 osób (w lipcu – 6035, w sierpniu – 4778).

W wakacyjnej trasie

Niezależnie od pory roku, niesłabnącą popularnością cieszą się e-usługi dla kierowców. I tak, polscy kierowcy w te wakacje 3 696 491 razy sprawdzili online swoje punkty karne (w lipcu – 2 068 779, w sierpniu – 1 627 712). Punkty karne można sprawdzić:

  • na GOV.pl korzystając z e-usługi Sprawdź swoje punkty karne,
  • w aplikacji mObywatel.

Jeśli myślicie, że to e-usługa o największej popularności… to nie. Rekordzistką jest Historia Pojazdu, z której w te wakacje Polacy skorzystali 48 606 942 razy (w lipcu – 25 517 870, w sierpniu – 23 089 072).

Jest też e-usługa dla pasażerów – Bezpieczny autobus – z której w tegoroczne wakacje skorzystano 155 283 razy (w lipcu – 59 029, w sierpniu – 96 254).

Aplikacja na cały rok

W ciągu ostatnich dwóch miesięcy przybyło też 1 404 555 mObywateli, czyli użytkowników aplikacji mObywatel (w lipcu – 874 768, w sierpniu – 529 787).

– mObywatel to cyfrowy portfel na dokumenty. Nasza aplikacja może się przydać w wielu życiowych sytuacjach, nie tylko w wakacje. Dzięki niej w kilka kliknięć można mieć szybki dostęp do swoich najważniejszych dokumentów – przypomina minister Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Premiera.

W aplikacji znajdziecie m.in.:

  • mObywatel, czyli dane z dowodu osobistego, które pozwalają na potwierdzenie tożsamości (możecie się nimi wylegitymować np. podczas kontroli biletów w pociągu, na poczcie, w hotelu, w wypożyczalni sprzętu, itp.).
  • mPrawo Jazdy – cyfrowy dokument z odwzorowaniem uprawnień do prowadzenia pojazdów. mPrawo jazdy korzysta z aktualnych danych, które znajdują się w rejestrach państwowych.
  • mPojazd, czyli odzwierciedlenie danych z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i karty pojazdu.
  • Licznik punktów karnych – w aplikacji w kilka chwil można sprawdzić aktualną liczbę swoich punktów karnych.
  • eRecepty – dzięki nim będąc w aptece, wystarczy tylko wybrać w telefonie, którą e-receptę chcecie zrealizować i pokazać farmaceucie ekran telefonu z wyświetlonym kodem QR.
  • Karta Dużej Rodziny (mKDR) – Karta Dużej Rodziny to popularny system zniżek i uprawnień dla rodzin „3+” – zarówno w instytucjach publicznych, jak i w firmach prywatnych. Posiadacze KDR mają możliwość tańszego korzystania z oferty podmiotów m.in. z branży spożywczej, paliwowej, bankowej czy rekreacyjnej.
  • Bilety kolejowe – W mObywatelu możesz wyświetlić bilety zakupione w systemie PKP Informatyka: www.bilkom.pl lub bilet.wielkopolskiebilety.pl.
  • mLegitymacja szkolna/studencka – to tak samo ważne dokumenty jak tradycyjne legitymacje – upoważniają do zniżkowych przejazdów, wejść do kin, czy teatrów.

Aplikacja jest bezpłatna, dobrowolna i bezpieczna. Przygotowuje ją zespół NASK.

Jeśli używasz urządzenia z systemem Android – pobierz TUTAJ.

Jeśli używasz urządzenia z systemem iOS – pobierz TUTAJ.

Więcej informacji na gov.pl/mobywatel

Ministerstwo Cyfryzacji
Print Friendly, PDF & Email