Odpowiedzi na to pytanie szukają naukowcy, którzy zapraszają rodziców i ich dzieci z dysfunkcją wzroku do wzięcia udziału w badaniu.
Nauka zna mechanizmy i zaburzenia czytania przez osoby widzące, ale brakuje danych na temat tego, jak funkcjonuje mózg osoby z niepełnosprawnością wzroku, która nabywa umiejętności czytania w systemie Braille’a. W warszawskim Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN rozpoczyna się projekt „Nabywanie umiejętności czytania oraz problematyczne czytanie w brajlu – różnice i podobieństwa do czytania wzrokowego”, finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.
Do uczestnictwa zaproszone są dzieci z klas I, III, IV, V, VI szkół podstawowych, które wezmą udział w badaniu umiejętności językowych i poznawczych wykonanym metodami testowymi (papier–ołówek, zadania komputerowe) oraz w badaniu struktury i czynności mózgu wykonanym za pomocą rezonansu magnetycznego.
Rodzice otrzymają zryczałtowany zwrot kosztów przyjazdu do Instytutu w wysokości 1000 PLN, a także zakwaterowanie na czas badań. Szczegóły na stronie projektu.
Źródło: brajl.nencki.gov.pl, Fot.: pzn.org.pl
oprac. MS Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 17038