Edukacja: Jak działa mózg dziecka, które uczy się czytać w języku Braille’a?

Edukacja: Jak działa mózg dziecka, które uczy się czytać w języku Braille’a?
Fot. Adminstrator

Odpowiedzi na to pytanie szukają naukowcy, którzy zapraszają rodziców i ich dzieci z dysfunkcją wzroku do wzięcia udziału w badaniu.

Nauka zna mechanizmy i zaburzenia czytania przez osoby widzące, ale brakuje danych na temat tego, jak funkcjonuje mózg osoby z niepełnosprawnością wzroku, która nabywa umiejętności czytania w systemie Braille’a.  W warszawskim Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN rozpoczyna się projekt „Nabywanie umiejętności czytania oraz problematyczne czytanie w brajlu – różnice i podobieństwa do czytania wzrokowego”,  finansowany przez Narodowe Centrum Nauki.

Do uczestnictwa zaproszone są dzieci z klas I, III, IV, V, VI szkół podstawowych, które wezmą udział w badaniu umiejętności językowych i poznawczych wykonanym metodami testowymi (papier–ołówek, zadania komputerowe) oraz w badaniu struktury i czynności mózgu wykonanym za pomocą rezonansu magnetycznego.

Rodzice otrzymają zryczałtowany zwrot kosztów przyjazdu do Instytutu w wysokości 1000 PLN, a także zakwaterowanie na czas badań. Szczegóły na stronie projektu.

Źródło: brajl.nencki.gov.pl, Fot.: pzn.org.pl

  oprac. MS Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 17038 

Print Friendly, PDF & Email