Społeczeństwo: Niepełnosprawne dzieci będą miały miejsca do zabawy

Społeczeństwo: Niepełnosprawne dzieci będą miały miejsca do zabawy
Fot. Adminstrator

Dzięki wsparciu Fundacji Energa sześć wybranych placów zabaw ma zostać dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością w ramach programu „Integracja na placach zabaw”. Projekt jest jednym z wielu działań, jakie podejmuje fundacja, aby przełamać bariery, które mogą być przyczyną wykluczenia społecznego młodych osób.

 – Do wdrożenia programu „Integracja na placach zabaw” przekonała nas opowieść jednej z osób, która zwróciła się do fundacji o pomoc. Przedstawiła ona opis dziewczynki, która codziennie przyjeżdża na wózku na plac zabaw. Nie ma na nim jednak ani jednego urządzenia, na którym mogłaby się bawić. Może tylko patrzeć na inne bawiące się dzieci. Przyczyny wykluczenia społecznego bywają bardzo różne. Mają natomiast wspólny mianownik, jest to zawsze nierówność szans. Dzieci nie są jej same w stanie sprostać. Dlatego przełamywanie barier, które ją powodują, uważamy za jedno z najważniejszych naszych zadań – mówi Wioletta Kandziak, wiceprezes zarządu Fundacji Energa

 Z podarowanej przez fundację nowatorskiej huśtawki korzystać można już teraz m.in. na placu zabaw przy Zespole Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka w Ostrowie Wielkopolskim. Zdaniem nauczycieli placówki, zamontowany sprzęt stanowi istotną pomoc dla dzieci.

– Oprócz pracy edukacyjnej, wychowawczej i rehabilitacyjnej podejmujemy wiele działań, aby uczniowie nie byli zamknięci w szkole, w domu, aby wychodzili naprzeciw życiu, poza mury szkoły, byli dobrze przygotowani do funkcjonowania pozaszkolnego. Fundacja Energa pomaga nam od lat, wspierając finansowo organizację kilkudniowych wycieczek szkolnych. Podczas ich trwania nasi uczniowie mają okazję odwiedzić różne, niezmiernie atrakcyjne i nieosiągalne dla nich w inny sposób rejony Polski. Na przyszkolnym placu zabaw zamontowana została niedawno huśtawka integracyjna. Daje ona dzieciom wiele radości, a jednocześnie poczucie bezpieczeństwa. Dzięki niej osoby niepełnosprawne mogą uczestniczyć w zabawach ruchowych dotychczas dla nich niedostępnych. Korzystają z niej uczniowie szkoły podstawowej i gimnazjum oraz dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju – mówi Małgorzata Hajdukiewicz, nauczycielka w Zespole Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka.

Huśtawki zostały także zamontowane w Szkole Podstawowej nr 5 im. Jana Pawła II w Gdańsku, Specjalnym Ośrodku Wychowawczym Zgromadzenia Sióstr Małych Misjonarek Miłosierdzia (Orionistek) we Włocławku oraz w Szpitalu Specjalistycznym w Kościerzynie, oddział Rehabilitacji Dziecięcej w Dzierżążnie.

Montaż kolejnych planowany jest na najbliższe miesiące. Co ważne zainstalowane urządzenia zaprojektowane są w sposób, który umożliwia wspólną zabawę zarówno tym, którzy poruszają się na wózku, jak i osobom sprawnym.

– Chcieliśmy, aby nasza huśtawka ideowo zakładała pełną integrację, bo to ważne, aby osoby na wózkach bawiły się razem z pozostałymi uczestnikami zabawy, nie same, na innej huśtawce, dedykowanej tylko dla osób na wózkach, niedostępnej dla osób pełnosprawnych ruchowo – wyjaśnia Marcin Gryszpanowicz, menedżer sprzedaży produktów medycznych w firmie TERMA Sp z o.o. która jest partnerem realizowanego przez Fundację Energa projektu.

Program doposażania placów zabaw jest jednym z kilku działań realizowanych jako cześć wiodącego dla Fundacji Energa w 2017 roku tematu „Łamiemy Bariery”. Jego celem jest znoszenie ograniczeń i nierówności, z którymi z różnych względów zmagać muszą się najmłodsi.

  Adam Kasprzyk, Rzecznik prasowy Grupy Energa Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 17086 

Print Friendly, PDF & Email