Społeczeństwo: Niespełna 300 tys. z 5 mln osób niepełnosprawnych jest kierowcami

Społeczeństwo: Niespełna 300 tys. z 5 mln osób niepełnosprawnych jest kierowcami
Fot. Adminstrator

W Polsce żyje ponad 5 mln osób z niepełnosprawnością. Tylko niespełna 300 tys. z nich jest kierowcami. Mobilność decyduje o poziomie życia, możliwości nauki czy podjęciu pracy. Dla osób z niepełnosprawnością samochód to nie tylko zwykły środek transportu, ale wolność, niezależność, poczucie komfortu, a przede wszystkim sposób na pokonanie codziennych barier.

8 listopada 2017 r., po raz pierwszy w Polsce odbyła się konferencja „Mobilność motoryzacyjna osób niepełnosprawnych jako czynnik wspierający aktywność zawodową i społeczną”, która w pełni będzie poświęcona tematyce mobilności osób z niepełnosprawnością, uznawanej za jedną z podstawowych barier ograniczających aktywność społeczną i zawodową.

O problemie mobilności motoryzacyjnej wśród osób z niepełnosprawnością, możliwościach adaptacji pojazdów, dostosowywaniu stanowisk pracy opowiedzieli przedstawiciele: środowisk osób z niepełnosprawnością, administracji rządowej, samorządowej, środowisk naukowych i lekarskich, a także firmy z branży motoryzacyjnej. Celem konferencji było zainicjowanie kompleksowych działań, które pomogłyby osobom z niepełnosprawnością zdobyć prawo jazdy i otrzymać wsparcie przy adaptacji pojazdu.

W trakcie konferencji zaprezentowany został pierwszy w Polsce samochód, który będzie mogła samodzielnie obsługiwać i prowadzić osoba z porażeniem czterokończynowym. Historia Mateusza Puszkarskiego pokazuje, że o swoje marzenia należy walczyć. Wielokrotny medalista Polski, od 15 roku życia trenował łyżwiarstwo szybkie, marzył o starcie w Igrzyskach Olimpijskich. Karierę sportową przerwał jeden skok do wody – doznał urazu kręgosłupa i został częściowo sparaliżowany. W wyniku intensywnej rehabilitacji Mateusz może poruszać rękami, siedzieć na wózku i wykonywać niektóre czynności. Nie przestał jednak walczyć o to być samodzielnym – jego marzenie to móc prowadzić samochód i odzyskać niezależność. W 2014 roku z pomocą przyszedł Krzysztof Marciniak Prezes Stowarzyszenia Niepełnosprawnym Kierowcom

– W Polsce ciągle brakuje środków finansowych, które pozwoliłyby na dostosowywanie pojazdów do indywidualnych potrzeb osób z niepełnosprawnością. Takie adaptacje są często skomplikowane, a co za tym idzie bardzo drogie. – mówi.
Dlatego właśnie Prezes zwrócił się do firmy Peugeot Polska, która zdecydowała się Pomóc Mateuszowi w ramach prowadzonego programu Peugeot bez Barier i ufundować dla niego samochód bazowy – Peugeot Partner. Kolejnym krokiem była adaptacja pojazdu.

– Zależało nam, aby Mateusz mógł samodzielnie wsiąść i kierować pojazdem bez pomocy innych osób. W tym celu, z tyłu pojazdu została zamontowana rampa najazdowa, aby wózek inwalidzki mógł swobodnie wjechać do samochodu. W miejscu kierowcy usunięto fotel i zainstalowano system mocowania wózka. Mateusz pomimo porażenia czterokończynowego będzie mógł swobodnie kierować pojazdem za pomocą joysticka. – mówi Zbigniew Zawada, Kierownik Pracowni Szkolenia Kierowców w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji. – Takie rozwiązania są powszechnie dostępne i doskonale się sprawdzają w innych państwach Unii Europejskiej. – dodaje.

Organizatorem wydarzenia był Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy oraz Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom.

  Magdalena Garbacz Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 16900 

Print Friendly, PDF & Email