Koszty funkcjonowania samorządu musimy obniżać

Rozmowa z Witoldem Strzelcem Doradcą Prezydenta Miasta Ds. Ekonomiczno-Finansowych

Jakie działania zostały podjęte przez elbląski samorząd, by obniżyć bieżące koszty jego funkcjonowania?

Rozmowa o obniżaniu kosztów zawsze powoduje emocje, ponieważ często utożsamiana jest z cięciem kosztów osobowych i ograniczaniem zatrudnienia. Taką metodę stosują korporacje i firmy prywatne, bo jest to najszybszy
sposób ograniczania kosztów ich funkcjonowania. Elbląski samorząd poszedł inną drogą, szukając oszczędności w pierwszej kolejności tam, gdzie nie dotyczą one pracowników. I tu mamy wymierne efekty. Oczywiście my również nie unikniemy zmian organizacyjnych, ale ich celem jest usprawnienie procesów obsługi mieszkańców  i inwestorów.

A zatem gdzie znaleziono te oszczędności?

Po pierwsze w skonsolidowaniu zakupów na usługi i energię na poziomie całego samorządu, tzn. Urzędu Miasta i jednostek powiązanych, m.in. szkół i przedszkoli. Łącznie jest to 81 podmiotów.  Już od 1 lipca 2011 roku samorząd elbląski jako grupa zakupowa korzysta ze specjalnej oferty na energię elektryczną. Przy dynamicznie rosnących cenach nośników energii zapewniliśmy sobie stałe ceny aż do końca 2012 roku. Dzięki stworzeniu takiej grupy wynegocjonowane z dostawcę prądu stawki są stabilne, a co ważniejsze niższe niż te, które miały poszczególne jednostki, kiedy
występowały do dostawcy samodzielnie.

Ile w związku z tym udało się zaoszczędzić na prądzie?

Sporo. Na razie posiadamy dane za II półrocze 2011 r. i są one obiecujące, gdy patrzymy na cały rok 2012.  Porównanie II półrocza 2010 roku i tego samego okresu w 2011 roku pokazuje, że miasto jako grupa zakupowa uchroniła się przed drastycznym wzrostem kosztów ponoszonych na zakup energii
elektrycznej. W okresie tym oddawano nowe inwestycje, w tym oświetleniowe, co wiązało się z zapotrzebowaniem na dodatkowe KWh. Wzrost zużycia energii w II półroczu 2011 wyniósł 14,12% w porównaniu do II półrocza 2010, ale co
najważniejsze jej koszt wzrósł zaledwie o 1,8%. Zakładając stałe ceny z 2010 r, w liczbach bezwzględnych zaoszczędzimy w tym okresie ok. 2 mln PLN.

Gdzie jeszcze szukano oszczędności?

Podobną zasadę zachowaliśmy  przy ubezpieczeniach majątku miasta. Tutaj uzyskaliśmy wymierne korzyści nie tylko w koszcie płaconych składek, ale również na wartości ubezpieczonego majątku. Niestety, jak pokazała analiza
przeprowadzona przez brokera, dotychczasowe ubezpieczenia zawierane przez jednostki samodzielnie w wielu wypadkach nie zapewniały realnej ochrony ubezpieczeniowej. Największym zagrożeniem było zaniżanie wartości ubezpieczenia budynków, co w przypadku szkody skutkowałoby bardzo niskimi wypłatami odszkodowań i nie pozwoliłoby na usunięcie następstw powstałych po szkodach. W skrajnych przypadkach dochodziło do sytuacji, gdzie nieruchomość
warta 1,2 mln zł, do ubezpieczenia liczona była w wartości 50 tys. zł, podobnych przykładów było więcej. Dodatkowo występujący w kilkunastu jednostkach brak ubezpieczenia mienia od kradzieży z włamaniem, szyb od stłuczenia oraz odpowiedzialności cywilnej z tytułu posiadanego mienia i
prowadzonej działalności pokazał duże luki w dotychczasowych programach ubezpieczeniowych.

To ile konkretnie udało się zaoszczędzić na ubezpieczeniach?

Po przeprowadzonym przetargu otrzymaliśmy dużo szerszy zakres ubezpieczenia i wyższe o ok. 60% sumy ubezpieczeń majątkowych. Obecnie suma ubezpieczenia majątku miasta wynosi 837 601 393 zł, czyli nastąpiło urealnienie tej
wartości o ponad 300 mln zł. Z kolei w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej maksymalna suma gwarancyjna wynosi teraz 3 000 000 zł, tj. sześciokrotnie więcej niż poprzednio. A konkretne oszczędności w pieniądzu wyglądają następująco: składka za roczne ubezpieczenie płacone przez Urząd Miejski i pozostałe jednostki organizacyjne w 2011 roku wyniosła 585.298,02 zł. Zakładając, że nie nastąpiłoby znaczne podniesienie stawek przez ubezpieczycieli, co jest mało realne, podobnie jak w przypadku energii, to składka za okres ubezpieczenia za 24 miesiące wyniosłaby 1 170 596 zł. Obecnie łączna składka wynosi 780 822 zł za dwa lata, co oznacza oszczędność w wysokości prawie 400 tys. zł.

Jakie jeszcze działania zamierza podjąć miasto, by zmniejszyć koszty bieżące funkcjonowania samorządu?

Będziemy kontynuowali konsolidację zakupu usług w ramach grupy zakupowej. Na dniach zostanie ogłoszony przetarg na kompleksową obsługę bankową dla miasta i jednostek podległych, dzięki któremu planujemy uzyskać oszczędności na
kosztach rachunków bankowych, przelewów oraz obsługi kredytu w rachunku bieżącym.  W II półroczu 2012 r. ogłosimy przetargi na kompleksową obsługę dotyczącą ochrony oraz sprzątania. Warto przy tym zaznaczyć, że z tego
przetargu zostaną wyłączone placówki oświatowe. Osobiście nie wyobrażam sobie funkcjonowania szkół bez woźnego lub pracowników  administracji gospodarczej, którzy w wielu przypadkach pełnią również rolę wychowawczą
wobec dzieci i młodzieży.
  UM Elbląg Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 8148

Print Friendly, PDF & Email