IV Lato Jazzowo - Bluesowe

Tegoroczne lato w Elblągu wyjątkowo obfitowało w szereg rozmaitych wydarzeń i koncertów, które z pewnością zaspokoiły gusta wielbicieli rozmaitych gatunków muzycznych. Oprócz koncertów o charakterze komercyjnym, elblążanie mieli również możliwość udziału w bardziej ambitnych i wysmakowanych wydarzeniach muzycznych, jakim z pewnością jest zorganizowane już po raz czwarty Lato Jazzowo-Bluesowe w Galerii El.

Z pewnością dla wielu miłośników jazzu i bluesa okres wakacyjny jest już niemalże tradycyjnie kojarzony w naszym mieście z corocznym świętem tej nietuzinkowej muzyki. Organizatorem  przedsięwzięcia od samego początku istnienia Lata Jazzowo-Bluesowego jest Centrum Sztuki Galeria El. Miejsce koncertów nie jest przypadkowe. To właśnie tutaj działał jeden z pierwszych klubów jazzowych na wybrzeżu i w Polsce: El-Club Jazzu Tradycyjnego.

W ciągu czterech edycji, w Galerii wystąpiło wielu znakomitych jazzmanów i bluesmanów, wśród których można było usłyszeć takie znakomitości jak: Adam Pierończyk, Urszula Dudziak, Harriet Lewis & Jazz Band Ball Orchestra, Wheathbread Johnson,  Nahorny Trio, Pink Freud czy Adam Wendt.

W tym roku największą atrakcją był z pewnością koncert Urszuli Dudziak, wybitnej polskiej wokalistki, charakteryzującej się wyjątkową skalą głosu, której występy do dziś zachwycają zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wydano dotychczas 50 albumów z jej śpiewem, a utwór „Papaya” w jej wykonaniu rozszedł się w ponad 250 000 egzemplarzy. Występowała z takim gwiazdami jak: Sting, Bobby Mc Ferrin, Herbie Hancock, Nina Simone, Jaco Pastorius, Dave Brubeck, Marcus Miller, czy Ron Carter.

Wartym uwagi z pewnością będzie też występ, działającej od lat 70 – tych, kultowej już grupy bluesowej – Kasy Chorych, jak również Quartetu Macieja Grzywacza z Tylerem Hornbym, jednym z najwybitniejszych kanadyjskich perkusistów. Ponadto w Galerii El wystąpili: Los Angeles Quartet, Ścigani i New Bone.

Niestety, wiele osób zniesmaczyła zbyt wygórowana cena biletów  –  nie mogli sobie pozwolić na udział w jazzowo – bluesowym święcie. Dziwnym zabiegiem organizatorów było żądanie tej samej kwoty za bilety na koncerty zespołów nawet tych mniej znanych, czy wręcz dopiero debiutujących, co znacząco odstraszyło licznych fanów jazzu i bluesa, jak również wpłynęło na frekwencję w Galerii El. W związku z tym na tą przyjemność mogli sobie pozwolić jedynie nieliczni, bardziej zamożni elblążanie.

Jak zapowiedział dyrektor Galerii El Zbyszek Opalewski, w przyszłym roku zmieni się formuła Lata Jazzowo-Bluesowego w Elblągu: zamiast siedmiu letnich wieczorów w każdą środę – będzie siedem koncertów w trzy dni. Miejmy nadzieję, że nowa formuła festiwalu wpłynie również na atrakcyjność programu (a tym samym z pewnością na cenę biletów) i będziemy mogli usłyszeć gwiazdy wielkiego formatu, na miarę Leszka Możdżera, Tomasza Stańko czy Michała Urbaniaka, które z pewnością warte będą swojej ceny.
  TM Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 1785

Print Friendly, PDF & Email