Urząd Miejski wspólnie z Oddziałem Rejonowym Polskiego Czerwonego Krzyża w Grudziądzu, rozpoczął realizację pilotażowego projektu pt. „Koperta życia”. Przedsięwzięcie dedykowane jest osobom starszym (tj. po 60. roku życia), szczególnie mieszkającym samotnie oraz głuchoniemym.
„Głównym celem „Koperty życia” jest pomoc służbom ratunkowym w uzyskaniu podstawowych informacji o stanie zdrowia osoby wymagającej pomocy i podjęciu szybkiej akcji ratującej życie” mówi Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych Beata Przybylska.
Podczas interwencji pogotowia ratunkowego, przed podjęciem czynności ratowniczych, ważne jest uzyskanie niezbędnych informacji o stanie zdrowia osoby wymagającej pomocy m. in. przyjmowanych przez niego lekach, alergiach, przebytych zabiegach.
Zebranie wywiadu medycznego trwa zwykle kilka, a czasem kilkanaście minut, szczególnie w przypadku utrudnionego kontaktu z chorym lub jego kłopotami z pamięcią. Zadaniem „Koperty życia” jest skrócenie tego czasu do minimum. Lekarz bądź ratownik medyczny w prosty sposób pozyskuje potrzebne dane, które mogą przydać się także w procedurze przyjęcia do szpitala.
W skład pakietu „Koperta życia” wchodzi:
– karta informacyjna – zawierająca m. in. dane osobowe wymagającej pomocy, dane kontaktowe osób najbliższych oraz podstawowe informacje o stanie zdrowia (przebyte choroby, przyjmowane leki, alergie oraz inne ważne zdarzenia medyczne, np. informacje o wszczepionym rozruszniku serca, implancie elektronicznym lub endoprotezie) oraz wskazanie miejsca w mieszkaniu, w którym przechowywana jest dokumentacja medyczna;
– magnes, który należy umieścić na lodówce;
– naklejka, którą należy umieścić w widocznym miejscu w mieszkaniu, np. na drzwiach wejściowych (wewnątrz mieszkania);
– instrukcja wypełniania karty informacyjnej wraz z wzorem wypełnienia karty;
– plastikowa koperta (teczka) zapinana na zatrzask, z naklejką logo projektu.
Wypełnioną kartę informacyjną należy włożyć do otrzymanej plastikowej koperty i przechowywać w widocznym miejscu w lodówce (np. na półce w drzwiach lodówki).
Aby „Koperta życia” spełniła swoją rolę należy ją rzetelnie i czytelnie wypełnić drukowanymi literami. Należy również pamiętać, aby kartę na bieżąco aktualizować (raz w roku). Po upływie roku od wypełnienia karty oraz w przypadku zmiany danych należy wypełnić nowy druk (dostępny w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu w Wydziale Spraw Społecznych lub do pobrania na stronie www.grudziadz.pl w zakładce „Polityka społeczna”).
„Tylko prawidłowo wypełniona i aktualna karta jest wiarygodnym źródłem informacji dla służb ratowniczych” dodaje Beata Przybylska.
„Koperty życia” można odbierać w:
– Urzędzie Miejskim w Grudziądzu, ul. Ratuszowa 1, Wydział Spraw Społecznych (pok.102)
– Oddziale Rejonowym Polskiego Czerwonego Krzyża w Grudziądzu, ul. Dąbrowskiego 11/13
Warto dodać, że projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Dyrektora Regionalnego Szpitala Specjalistycznego w Grudziądzu.
Szczegółowych informacji na temat „Koperty życia” udziela Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego pod nr tel. 56 45 10 318 lub 56 45 10 374.
Źródło: UM Grudziądz
Red. Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 15236