Zamienić getto na przyjazne „M”

Zamienić getto na przyjazne „M”
Fot. Adminstrator

Osoby zdrowe, sprawne nie zdają sobie sprawy z tego, że zwykły natrysk czy brodzik lub za wąskie drzwi mogą stać się dla kogoś wielką przeszkodą, której pokonanie nastręcza wiele problemów. Mogłoby się wydawać, że wszelkie  bariery są produktem słabości osób niepełnosprawnych, ale życie pokazuje, że obnażają one raczej  niepełnosprawność architektury. Walka z barierami architektonicznymi w Polsce pozostaje nadal głównie w gestii samych zainteresowanych, którzy często na własną rękę organizują sobie przyjazne „M”. Na szczęście przy odrobinie uporu i wysiłku organizacyjnego mogą liczyć także na wsparcie finansowe PFRON w wysokości 80% kosztów inwestycji.

Miasto co roku otrzymuje z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ograniczoną pulę pieniędzy na likwidację wszelakich barier.  Elbląski PCPR w tym roku otrzymał z Funduszu 2 mln 489 tys. 735 złotych na zadania w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych; z tego na likwidację barier architektonicznych w miejscu zamieszkania przeznaczono tylko 210 tys.

Wnioski spływają przez okrągły rok
Do dnia dzisiejszego, do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Elblągu wpłynęło już 101 wniosków o dofinansowanie prac modernizacyjnych. Pieniędzy wystarczy zaledwie na zaspokojenie potrzeb 30 wnioskodawców.

– Potrzeby są rozmaite, wszystko zależy od rodzaju niepełnosprawności. Antypoślizgowa podłoga, wyrównany poziom progów i posadzek, drzwi szersze od wózka inwalidzkiego, drzwi przesuwane, poręcze i uchwyty przy drzwiach zamiast klamek, podjazd przy wejściu – lista niezbędnych udogodnień jest długa – wymienia Hanna Zaradkiewicz z elbląskiego PCPR.

Wszystko zależy od rodzaju niepełnosprawności

Z uwagi na charakter niepełnosprawności do dofinansowania likwidacji barier architektonicznych kwalifikowane są głównie osoby z niepełnosprawnością ruchową oraz wzrokową, którym likwidacja poszczególnych barier w znacznym stopniu ułatwi wykonywanie podstawowych czynności w domu.

Gdy wniosek spotka się z odmową
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, wnioskodawca otrzymuje pisemną informację wraz z uzasadnieniem, od której nie przysługuje odwołanie – podkreśla Hanna Zaradkiewicz. Może jednak starać się o dofinansowanie w roku następnym.

Obowiązują ścisłe procedury
W tym roku, aby uzyskać dofinansowanie należało otrzymać nie mniej niż 16 punktów, które przyznawała Powiatowa Rada ds. Osób Niepełnosprawnych. Na specjalnie zebranej komisji Rada ta skrupulatnie oceniała każdy nadesłany wniosek – tłumaczy Hanna Zaradkiewicz.

Po pozytywnym rozpatrzeniu likwidacji danej bariery, przedstawiciel PCPR i osoba z ramienia tej instytucji, mająca uprawnienia budowlane udaje się do wnioskodawcy i oboje ustalają zadania do wykonania. Następnie osoba wnioskująca, z tą listą zadań udaje się do wybranej przez siebie firmy budowlanej, która zgodzi się być wykonawcą inwestycji i to ona ma wykonać kosztorys do zadania. W dalszej kolejności kosztorys ten trafia do budowlańca z ramienia PCPR, on albo zatwierdza go, albo nie, w zależności od tego, czy kosztorys  pokrywa się z listą zadań. Wówczas zawierana jest umowa między wnioskodawcą, a PCPRem.  – Umowa określa m.in. zakres rzeczowy robót, podlegający dofinansowaniu, terminy realizacji, kwotę dofinansowania, kwotę wkładu własnego, tj. 20 %, sposób rozliczenia, a także inne warunki niezbędne do prawidłowej realizacji zadania – wyjaśnia Zaradkiewicz.
Po wykonaniu zadania sporządzany jest protokół odbioru – podpisany przez obie strony. Wykonawca sporządza kosztorys powykonawczy, wtedy widać czy faktycznie kwota wstępna zgadza się ze stanem po zakończeniu inwestycji. Czasem zdarza się, że zużywa się więcej materiałów, więc koszta wzrastają. – Takie i inne zmiany muszą być odnotowane w umowie, gdyż od tej kwoty liczone jest zakładane we wniosku dofinansowanie – dodaje Hanna Zaradkiewicz.

Następnie wykonywane jest rozliczenie robót. Kolejno, wykonawca wystawia rachunek i 80% kosztów realizacji inwestycji zostaje mu zwrócone przez PCPR, zaś pozostałe 20% pokrywa wnioskodawca – osoba niepełnosprawna – przed lub w trakcie trwania inwestycji.  – Nie musi to być w formie gotówki – mówi urzędnik. Mogą to być również materiały zakupione do remontu określonego w umowie– wyjaśnia. Jeśli zaś decyduje się na spłatę w gotówce, to kwota ta (20% od całości) musi zostać wpłacona do kasy PCPR. Wnioskodawca może również ustalić z wykonawcą, że to on wykona w całości zadanie, a 20% będące wkładem własnym wnioskodawcy zostanie uregulowane między wnioskodawcą a wykonawcą, z takim zastrzeżeniem, że wykonawca składa do PCPR oświadczenie, że obie strony porozumiały się i że inwestycja w całości jest wykonana przez niego na określoną kwotę.

Jeśli po zakończeniu danego zadania okaże się, że kwota wzrosła, nie z powodu wzrostu kosztów materiałów, a np. z powodu wykonania dodatkowej robocizny, której nie zatwierdził PCPR, wtedy kwota ta nie podlega dofinansowaniu. – Porozumienie w tej kwestii leży już po stronie wnioskodawcy i wykonawcy – kontynuuje Zaradkiewicz.

Od 2 do 12 tys. i więcej…
W zależności od inwestycji i potrzeb osoby niepełnosprawnej, kwoty dofinansowań wahają się od dwóch do kilkunastu tysięcy. – Zdarza się również tak, że zakładana kwota na dane zadanie w umowie jest wyższa, wtenczas mamy szansę zaoszczędzić trochę funduszy, które posłużą innym. Jest to tzw. rezerwa, którą trzymamy na wnioski, które z braku pieniędzy nie zakwalifikowały się do wykonania– tłumaczy Hanna Zaradkiewicz.

Przykładowy zakres rzeczowy dofinansowania:
Najczęściej dofinansowanie są takie prace jak: budowa pochylni dla wózków inwalidzkich umożliwiającej samodzielne opuszczenie i powrót do miejsca zamieszkania; zakup i montaż podnośników, platform schodowych, transporterów schodowych, wind przyściennych i innych urządzeń transportu pionowego; adaptacja i modernizacja mieszkania, w tym kuchni, WC i łazienki, zagospodarowanie przedsionka, likwidacja progów i wyrównanie zróżnicowanych poziomów posadzek w pomieszczeniach, ułożenie posadzki z materiałów antypoślizgowych, dostosowanie otworów drzwiowych do potrzeb wnioskodawcy, oporęczowanie ciągów komunikacyjnych, zakup i montaż poręczy do WC i łazienki, zakup i montaż siedziska do kabiny prysznicowej; zakup i montaż podnośnika wannowego i inne.

fot: www.plock.edu.pl
  Agnieszka Światkowska Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 2844

Print Friendly, PDF & Email