Uważaj na wiadomości z niebezpiecznymi linkami. PKO BP ostrzega!

Uważaj na wiadomości z niebezpiecznymi linkami. PKO BP ostrzega!
Fot. Pixabay

Dokonujesz transakcji na portalu ogłoszeniowym, a kontrahent chce szybko ją sfinalizować i przesyła ci link? Dostajesz podejrzaną wiadomość o planowanym wyłączeniu dostaw energii z prośbą o uregulowanie należności? Nie klikaj w link, nie podawaj danych karty ani danych logowania do banku, żeby nie paść ofiarą oszustwa.

Jak zaznacza w informacji prasowej PKO Bank Polski, przestępcy wysyłają e-maile, SMS-y lub kontaktują się przez komunikatory społecznościowe (np. WhatsApp) i nakłaniają do kliknięcia w link (np. żeby przesłać pieniądze za kupiony przedmiot albo potwierdzić jego wysyłkę). Podszywają się też pod dostawców energii lub kurierów. Zanim klikniesz w link lub otworzysz załącznik, upewnij się, że wiadomość jest prawdziwa i pochodzi od zaufanego nadawcy.

Jak nie paść ofiarą oszustwa?

Jeśli dostajesz wiadomość, by np. uregulować płatność za prąd, której się nie spodziewasz, upewnij się u swojego dostawcy energii, czy jest prawdziwa.

Nie klikaj w linki w wiadomościach od kupujących/sprzedających – mogą kierować do fałszywych stron, które wyglądają jak znane portale z ogłoszeniami.

Korzystaj z oficjalnych stron i portali, a nie wchodź na nie przez niezaufane linki.

Czytaj uważnie powiadomienia, które przychodzą na twój telefon. Jeśli dostaniesz podejrzany komunikat, żeby zainstalować aplikację IKO – niezwłocznie skontaktuj się z bankiem.

Sprawdzaj treści SMS i powiadomień z aplikacji, w tym tych bankowych przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz numer konta do przelewu.

Sprawdzaj adresy stron www (a także certyfikaty bezpieczeństwa), na których się logujesz i dokonujesz płatności.

Jeśli ktoś prosi cię o numer karty, by przelać na nią pieniądze – nie podawaj danych. Kupujący w serwisie z ogłoszeniami nie może przysyłać pieniędzy na kartę!

Nie przekazuj nikomu danych logowania do bankowości elektronicznej

Zwróć uwagę na poprawność językową otrzymywanych wiadomości oraz strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe wiadomości i strony mogą zawierać błędy, np. gramatyczne albo stylistyczne.

Ustaw w aplikacji IKO lub serwisie iPKO bezpieczne dla ciebie limity płatności.

PKO BP
Print Friendly, PDF & Email