Toruń: Specjalistyczne wsparcie dla młodych

Toruń: Specjalistyczne wsparcie dla młodych
Fot. Lech Kamiński / UM Toruń

W 10 toruńskich szkołach jest realizowany projekt badawczy pn. „Diagnoza dobrostanu społecznego i psychicznego toruńskiej młodzieży po okresie edukacji zdalnej”, finansowany ze środków budżetu miasta.

Funkcjonująca w polskich szkołach w czasie pandemii nauka zdalna nie pozostała bez wpływu na uczniów. Dlatego z inicjatywy radnej Margarety Skerskiej-Roman samorząd podjął działania mające na celu dokonanie diagnozy dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży, na podstawie której realizowane będzie właściwe wsparcie ze strony specjalistów.

– Wyniki diagnozy pozwolą wprowadzić, póki co jeszcze doświadczalnie, nowy sposób działania w placówkach szkolnych Torunia jako wsparcie dla dzieci i młodzieży, której jest bardzo ciężko po pandemii, okresie izolacji a także wśród wiadomości współczesnych na temat wojny w Ukrainie – mówił prezydent Michał Zaleski podczas konferencji prasowej, która odbyła się 2 listopada w Szkole Podstawowej nr 11.

Projekt badawczy pn. „Diagnoza dobrostanu społecznego i psychicznego toruńskiej młodzieży po okresie edukacji zdalnej” realizuje Gmina Miasta Toruń we współpracy z Instytutem Psychologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i Pracownią Badawczą „Soma”. Projekt jest finansowany ze środków miasta kwotą w wysokości 500 tys. zł.

– Bardzo się cieszę, że miasto Toruń podjęło wyzwanie, by nie tylko opierając się na danych ogólnopolskich czy ogólnoświatowych, ale żeby zanim zaproponuje konkretne działania, dokonać diagnozy stanu funkcjonowania dzieci i młodzieży po pandemii. Dzięki temu dowiemy się, ile młodych osób potrzebuje już pomocy specjalisty, a ile jest takich, które jeszcze nie potrzebują takiej pomocy, ale np. zgłaszają pewne problemy i ważne jest aby przygotować dla nich jakieś specjalne zajęcia adekwatne do ich stanu i problemów, jakie zgłaszają, a ile jest osób, które wprawdzie nic nie zgłaszają, a jednak mają pewne trudności, które niekoniecznie wiążą się z pandemią – wyjaśniała prof. dr hab. Marta Białecka-Pikul z Instytutu Psychologii UMK.

W ramach projektu pracownicy Instytutu Psychologii opracowali procedurę badań ankietowych i narzędzia badawcze, sporządzą również raport końcowy. Same badania przeprowadza Pracownia Badań „Soma” w dziesięciu toruńskich szkołach:

  • klasach VII-VIII w szkołach podstawowych nr 8, 11, 14, 34;
  • liceach ogólnokształcących nr II, IV, VI;
  • technikach nr 5 w Zespole Szkół Mechanicznych Elektrycznych i Elektronicznych w Toruniu i nr 13 w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych nr 13 w Toruniu;
  • szkole branżowej I stopnia nr 3 w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Toruniu.

– Dokonując wyboru szkół w konsultacji z Wydziałem Edukacji Urzędu Miasta i Instytutem Psychologii UMK, kierowaliśmy się m.in. wielkością i typem szkoły, rodzajem środowisk, które w takich szkołach funkcjonują, po to, aby próba, na której badania są realizowane, była jak najbardziej zróżnicowana i dała jak najtrafniejszy obraz młodzieży – tłumaczyła Monika Kwiecińska-Zdrenka z Pracowni Badań „Soma”. Test, jaki wypełniają uczniowie podczas zajęć lekcyjnych, został przygotowany przez specjalistów, psychologów. Równocześnie taka ankieta trafia też do rodziców, aby przyjrzeć się, co się dzieje w domach uczniów, czy środowisko domowe stanowi wsparcie dla młodych ludzi, czy mogą w nim liczyć na pomoc.

– Bardzo ważne jest włączenie w to badanie także rodziców, którzy otrzymają wskazówki, jak postępować i reagować na niepokoje i problemy ich pociech – podkreślił prezydent. Trzeci aspekt badania, to indywidualne wywiady z połową wytypowanej młodzieży dotyczące przede wszystkim ich możliwości poznawczych, w jaki sposób sami diagnozują swoje emocje. Wszystkie badania są anonimowe.

Łącznie w badaniu udział weźmie 1350 uczniów oraz ich rodziców. Ankietowanie uczniów i rodziców już trwa i zgodnie z harmonogramem zakończy się do 21 listopada 2022 r. Raport z badania zostanie sporządzony do 24 grudnia 2022 r.

Opracowane w Instytucie Psychologii wyniki badania będą stanowić bazę do wdrożenia od lutego 2023 r. pilotażowego programu z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach toruńskich.

Magdalena Winiarska / UM Toruń
Print Friendly, PDF & Email