Rusza akcja ”Tydzień z Internetem”

Rusza akcja ”Tydzień z Internetem”
Fot. Adminstrator

Jakie działania związane z obsługą e–konta w banku powinny wzbudzić czujność – można będzie się dowiedzieć podczas Tygodnia z Internetem, który rozpocznie się po raz szósty 14 marca. Motyw przewodni polskiej edycji to świadome korzystanie z Internetu i bezpieczne zakupy w sieci. To ogólnoeuropejska kampania koordynowana przez organizację pozarządową Telecentre–Europe. W Polsce koordynuje ją Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z partnerami. W akcję włącza się kilkadziesiąt krajów.

Od 14 do 20 marca instytucje zaangażowane w kampanię zorganizują spotkania, których uczestnicy dowiedzą się m.in., jak tworzyć odpowiednie hasła do komputerów czy poczty elektronicznej, jak bezpiecznie płacić za zakupy w sieci, jakie prawa przysługują kupującym w Internecie, których danych nie powinniśmy podawać sprzedawcy, jak sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych. W trakcie Tygodnia z Internetem będzie można również sprawdzić swoją wiedzę dotyczącą praw konsumenckich na stronie kampanii http://tydzienzinternetem.pl/, gdzie dostępne są także materiały dotyczące bezpiecznego korzystania z sieci, i na Facebooku. 

Na internautów czekać będzie quiz, w którym trzeba zmierzyć się m. in. z pytaniami: jakie działania związane z obsługą e–konta w banku powinny wzbudzić czujność? Co zrobić, jeśli kupione przez Internet buty okazują się za duże? Dokąd zwrócić się, gdy kupiony odkurzacz po miesiącu przestał działać? O czym należy pamiętać, logując się do poczty e–mail z publicznego komputera, np. w bibliotece?

Według danych GUS („Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2011–2015”), w 2015 roku blisko 40 proc. Polaków (11 milionów osób) kupowało przez Internet towary lub usługi do użytku prywatnego. Przy czym prawie 29 proc. badanych wskazało, że nie decyduje się na transakcje online, ponieważ wolą robić zakupy w sposób tradycyjny. 

Wśród pozostałych argumentów przemawiających przeciw internetowym zakupom znalazły się również: brak odpowiednich umiejętności, obawy dotyczące dostawy, zwrotu lub reklamacji, czy te związane z bezpieczeństwem płatności i ochroną danych osobowych. W rezultacie, choć liczba ludzi wybierających transakcje online stopniowo wzrasta, Polska znajduje się na 20 miejscu pośród 30 krajów europejskich pod względem odsetka osób kupujących przez Internet (m.in. za Słowacją, Czechami czy Hiszpanią).

– Chcemy, żeby w tegorocznej edycji Tygodnia z Internetem można było przekonać się, że zakupy przez Internet są nie tylko pożyteczne, ale przede wszystkim, że mogą być bezpieczne, pod warunkiem, że to również my sami będziemy potrafili o nasze bezpieczeństwo zadbać i umieli korzystać z przysługujących nam praw – mówi Mariusz Boguszewski, koordynator kampanii w Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Więcej informacji: http://frsi.org.pl.

  Kurier PAP, fot. www.pixabay.com/pl Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 13654

Print Friendly, PDF & Email