Pasażer niepełnosprawny w Unii Europejskiej

Pasażer niepełnosprawny w Unii Europejskiej
Fot. Adminstrator

Odmowa przyjęcia na pokład? Odwołany lot? Duże opóźnienie? Zagubiony bagaż? Trudności z poruszaniem się?

Dla milionów Europejczyków podróże stały się codziennością. Wszyscy mogą korzystać z możliwości podróżowania zgodnie z obowiązującymi przepisami, także osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej np. ze względu na wiek. Jak mówi Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji, komisarz do spraw transportu, zwiększenie ochrony pasażerów podczas podróży przyczyni się do poprawienia wizerunku transportu publicznego i zachęci przewoźników do zdrowej rywalizacji. Komisja Europejska zobowiązała się do opracowania polityki transportowej z myślą o podróżnych. Obecnie znamy już prawa obowiązujące koleje i transport lotniczy. Uruchomiono specjalną stronę internetową z informacją w tym zakresie, na której pojawiają się także nowe wiadomości: [url]http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl/index.html[/url]

W grudniu 2008 r. Komisja przyjęła projekty dotyczące praw pasażerów w zakresie transportu morskiego i wodno-śródlądowego oraz transportu autokarowego i autobusowego. W zależności od momentu zatwierdzenia tych projektów przez Parlament Europejski i Radę Europejską, prawa pasażerów w zakresie dodatkowych środków transportu wejdą w życie w ciągu następnych kilku lat.

Co piąty mieszkaniec Europy ma problemy związane z podróżowaniem, wynikające między innymi z zaawansowanego wieku i niepełnosprawności. W celu stworzenia równych warunków podróżowania dla wszystkich, Unia Europejska wprowadziła przepisy prawne przyznające wszystkim obywatelom Wspólnoty jednakowe prawa do podróżowania bez względu na środek lokomocji.

Transport lotniczy
Ustawodawstwo UE chroni osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się przed dyskryminacją podczas dokonywania rezerwacji i wejścia na pokład samolotu. Osoby te mają również prawo do otrzymania pomocy na terenie lotniska (przy odlocie, po przylocie i podczas tranzytu) oraz na pokładzie samolotu.  

W Liniach Lotniczych LOT zgłoszenia potrzeby asysty można dokonać w biurach sprzedaży LOT, w Call Center LOT-u (z telefonów stacjonarnych 0 801 703 703, z telefonów komórkowych (+48) 22 19572) oraz na stronie www.lot.com.

Zaleca się, aby pasażerowie powiadamiali o swoich potrzebach z przynajmniej 48 godzinnym wyprzedzeniem, co ułatwi udzielanie właściwej pomocy.  Najlepiej jednak od razu przy rezerwacji biletu lotniczego zgłaszać potrzebę asysty. Jak zaznacza LOT, wszystkie samoloty tego przewoźnika dostępne są dla osób niepełnosprawnych.

Wózki inwalidzkie
Po takim zgłoszeniu, jak czytamy na oficjalnej stronie przewoźnika, w chwili odprawy, wózki inwalidzkie zostaną przekazane personelowi lotniska, w celu umieszczenia w luku bagażowym samolotu. Następnie w miejscu docelowym podroży. zostaną zwrócone przy wyjściu z samolotu. Jednocześnie personel naziemny zapewni pomoc w poruszaniu się ze stanowiska odprawy do samolotu, oraz z samolotu do strefy odbioru bagażu po zakończeniu lotu, przy użyciu innego wózka inwalidzkiego.

Dlatego też, aby zostać sprawnie obsłużonym, należy dostarczyć, jak najszybciej, obsłudze lotniska informację o rozmiarze i wadze wózka inwalidzkiego. Polskie Linie Lotnicze LOT zapewniają możliwość bezpłatnego przewozu maksymalnie dwóch urządzeń ułatwiających poruszanie się.
W lotach dalekodystansowych (rejsy do/z USA i Kanady, na pokładach samolotów Boeing 767) znajdują się pokładowe wózki inwalidzkie, służące do poruszania się po kabinie samolotu podczas rejsu. We wszystkich samolotach część toalet wyposażona jest w specjalne poręcze, ułatwiające korzystanie z nich pasażerom z ograniczoną zdolnością ruchową.

Personel pokładowy pomoże każdej osobie niepełnosprawnej w drodze do/z toalety, nie jest jednak upoważniony do przenoszenia pasażera z fotela na wózek i pomocy w toalecie. W takim wypadku niezbędną jest pomoc osoby towarzyszącej, która po złożeniu wcześniejszej informacji przy rezerwacji biletów, otrzyma automatycznie miejsce obok osoby niepełnosprawnej.

Osoby niewidome, podróżujące z psem przewodnikiem i mające problemy ze słuchem i mową

Po zgłoszeniu przez taką osobę chęci podróży, personel naziemny zapewni asystę podczas procesu odprawy biletowo-bagażowej i będzie towarzyszyć w drodze do samolotu ze stanowiska odprawy oraz z samolotu do hali przylotów po odbiorze bagażu na lotnisku docelowym.

Na pokładzie samolotu z kolei personel pokładowy będzie służył pełną pomocą. (Jeśli podróż z niewidomym odbywa osoba towarzysząca, to ma zapewnione miejsce obok niepełnosprawnego. Pies przewodnik podróżuje bez dodatkowych opłat.

Dla osób mających problemy z ograniczoną zdolnością mowy i słuchu zapewniony jest indywidualny instruktaż bezpieczeństwa na pokładach samolotów.

Transport kolejowy
Niezależnie od stopnia niepełnosprawności, osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, powinny mieć możliwość podróżowania bez żadnych trudności. Ponadto, zakup biletów i dokonanie rezerwacji wolne jest od dodatkowych opłat. Przewoźnicy i zarządcy stacji mają obowiązek wprowadzić i przestrzegać zasady równego dostępu do świadczonych usług.
Przewoźnicy kolejowi i zarządcy stacji mają obowiązek udzielania pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej pomocy przy wsiadaniu do pociągu relacji międzynarodowej.

Osoby niepełnosprawne nie mają obowiązku, po wejściu do pociągu, niezwłocznie udać się do konduktora w sprawie zakupu biletu.

Mogą usiąść i podczas kontroli biletów, po okazaniu stosownych dokumentów, kupić bilet. Więcej na ten temat pisaliśmy w poprzednim numerze pisma w artykule: „Nie każdy po wejściu do pociągu musi niezwłocznie kupić bilet”; artykuł jest także dostępny na naszym portalu internetowym [url]http://www.razemztoba.pl/[/url].  

Zgłoszenie podróży pociągiem przez osobę niepełnosprawną należy złożyć nie później niż dwa dni przed planowaną podróżą.

Jak czytamy na stronie PKP, zgłoszenie takie powinno zawierać: imię i nazwisko podróżnego oraz telefon kontaktowy, informację czy w podróży będzie uczestniczyła inna osoba (opiekun) lub pies przewodnik; datę podróży; relację (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc; planowaną godzinę odjazdu i przyjazdu; numer wagonu i miejsca – jeżeli podróż będzie odbywała się pociągiem (wagonem) z rezerwacją miejsc; rodzaj niepełnosprawności; informację o przewożonym przez pasażera bagażu; dodatkowe informacje (np. proponowane miejsce spotkania).

Na życzenie pasażera linie kolejowe przewoźnicy kolejowi, sprzedawcy biletów i biura podróży muszą poinformować o ułatwieniach w zakresie usług transportu kolejowego, warunkach korzystania z wagonów pasażerskich i udogodnieniach dostępnych w pociągu.

Zgłoszenia potrzeby udzielenia pomocy należy kierować do przewoźników:

PKP Intercity S.A.
Informacja krajowa – tel. 22 474 51 75, infolinia 19757

Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
województwo  Dolnośląskie 782 451 435 lub prwrh@p-r.com.pl
województwo  Kujawsko-Pomorskie – tel. 782 550 629 lub prbymr4@p-r.com.pl
województwo Lubelskie – tel. 722 349 320, 722 349 321 lub zofia.dziewulska@p-r.com.pl  ( od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 – 15:00) oraz całodobowo u dystrybutora zakładowego pod nr 693 080 040
województwo Pomorskie – tel. 722 341 240, 722 341 528 lub pod adresami prgdds@p-r.com.pl lub  prgdds9@p-r.com.pl
województwo Lubuskie   665 915 411 (w dni robocze w godzinach 7.00 – 15.00), pod adresem mailowym:   przg@p-r.com.pl oraz całodobowo pod telefonem (68) 419 23 09.
województwo Łódzkie i Mazowieckie pod numerem telefonu: 722 356 250 (w dni powszednie w godzinach 7.00 – 15.00) lub całodobowo pod numerami: 722 352 181 722 357 597 oraz za pomocą e-mail:   prlomr@p-r.com.pl
województwo Małopolskie pod numerem telefonu 782 556 787 lub eektronicznie prkrmr@p-r.com.pl
województwo Opolskie pod numerem telefonu 665 916 090 lub mailowo: wioleta.jakiemczuk@p-r.com.pl
województwo Podkarpackie – tel. 782 450 801 (w godz. 6.30 – 18.30) lub mailowo: bernarda.krupa@p-r.com.pl
województwo Podlaskie  – telefonicznie 782 452 693 (w dni powszednie w godzinach 7.00 – 15.00) lub 782 452 717 (codziennie całodobowo)  oraz elektronicznie pod adresem bozena.kowalczuk@p-r.com.pl
województwo Śląskie – telefonicznie 782 554 454 lub mailowo prkapg11@p-r.com.pl
województwo Świętokrzyskie – telefonicznie 782 555 573 (w dni robocze w godzinach 7.00 – 15.00) lub (41) 278 35 35 (całodobowo) oraz mailowo prkimrc@p-r.com.pl
województwo Warmińsko-Mazurskie – telefonicznie 665 914 103  lub pod adresem e-mail: prolmr@p-r.com.pl
województwo Wielkopolskie – telefonicznie pod numerem 665 913 973 lub mailowo prpods@p-r.com.pl
województwo Zachodniopomorskie – telefonicznie pod numerem telefonu 665 912 387 (w dni robocze) lub 665 912 180 (całodobowo).

Koleje Mazowieckie – KM Sp. z o.o.
783 910 289 czynny w dni robocze w godz. 8:00 – 15:00

Koleje Dolnośląskie S.A.
tel. 76 753 51 22
Na stronie internetowej przewoźnika znajduje się również wykaz peronów przystosowanych do odprawy osób niepełnosprawnych na liniach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie, wykaz stacji położonych na liniach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie S.A. na których jest personel i istnieje możliwość udzielenia pomocy osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej sprawności ruchowej. Jest również alfabetyczny wykaz stacji kolejowych na liniach obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie S.A., na których jest personel i istnieje możliwość udzielenia pomocy osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej sprawności ruchowej.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
tel. 58 721 12 11

Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o.
tel.  22 755-70-82 (infolinia całodobowa)

Arriva RP Sp. z o.o.
Zgłoszenia przyjmowane są pod numerem telefonu: 56 661 20 32 a także  pod adresem e-mail: info.kolej@arriva.pl w tytule wiadomości należy umieścić dopisek „Ograniczona mobilność”. (Umożliwi to szybszą identyfikację treści i pomoc w podróży.)

Źródła: [url]http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/pl/index.html [/url]oraz strony internetowe przewoźników.   Red. Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 7259

Print Friendly, PDF & Email