Nowe programy PFRON!

Nowe programy PFRON!
Fot. Adminstrator

„Trener pracy”, „Uczeń na wsi”, „Dostępny Dojazd”

11 lipca w Stowarzyszeniu na rzecz Chorych Długotrwale Unieruchomionych „Niebieski Parasol” w Olsztynie odbyła się konferencja prasowa, z udziałem Ryszarda Wijasa, prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na której zaprezentowano nowe celowe programy PFRON. Podczas konferencji Stowarzyszenie „Niebieski Parasol” otrzymało dofinansowany ze środków PFRON, mikrobus do przewozu osób niepełnosprawnych.

W spotkaniu wzięli udział ponadto: prezes Stowarzyszenia na rzecz Chorych Długotrwale Unieruchomionych „Niebieski Parasol”, Elżbieta Szwałkiewicz, dyrektor oddziału PFRON w Olsztynie, Sebastian Kuźniewski i poseł Samoobrony, Mieczysław Aszkiełowicz.

Po uroczystym przekazaniu specjalnie przystosowanego mikrobusu dla osób niepełnosprawnych (Transporter Volksvagen) dla Stowarzyszenia „Niebieski Parasol”, prezes PFRON zapoznał uczestników spotkania z wchodzącymi w życie trzema nowymi programami: „Trener pracy”, „Dostępny Dojazd” i „Uczeń na wsi”.

Poniżej przedstawiamy założenia wyżej wymienionych programów:

Program pilotażowy pn. „Trener pracy – zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych”

Program zakłada zatrudnienie na podstawie umowy o pracę osoby niepełnosprawnej wymagającej podczas wykonywania pracy pomocy innych osób.

Kluczową rolę w zatrudnieniu wspomaganym, pełni Trener pracy, który we współpracy z Doradcą zawodowym i Psychologiem wspiera osobę niepełnosprawną w procesie zdobywania i utrzymywania zatrudnienia. Wymiar i rodzaj wsparcia powiązany jest ściśle z indywidualnymi potrzebami beneficjentów tej formy pomocy – osób, które ze względu na rodzaj oraz stopień niepełnosprawności mają trudności na otwartym rynku pracy.

Działania Trenera pracy, mają na celu:

– przygotowanie na podstawie rozpoznanych możliwości, kwalifikacji, zainteresowań i preferencji zawodowych indywidualnego planu wsparcia i pomocy zgodnie z potrzebami osoby niepełnosprawnej,
– pomoc osobie niepełnosprawnej w czynnościach związanych z procesem zatrudnienia,
– wyszukanie potencjalnego pracodawcy, wybranie wspólnie z nim stanowiska pracy odpowiedniego do możliwości i kwalifikacji osoby niepełnosprawnej oraz czynności, które wejdą w zakres jej obowiązków na zajmowanym stanowisku pracy,
– przygotowanie pracodawcy i współpracowników do współdziałania z pracownikiem niepełnosprawnym oraz pomoc w ułożeniu harmonijnych stosunków pracowniczych,
– wspomaganie osoby niepełnosprawnej na stanowisku pracy,
pomoc w dojeździe do pracy i z pracy,
– trwałe monitorowanie pracy zatrudnionej osoby niepełnosprawnej polegające na systematycznym i ciągłym kontakcie trenera pracy z pracodawcą i pracownikiem, a także rodziną pracownika oraz udzielanie pomocy w rozwiązywaniu ewentualnie powstałych problemów zawodowych;

Pomoc finansowa w ramach programu udzielana będzie w formie dofinansowania:

– kosztów jednorazowego szkolenia Trenera – w maksymalnej kwocie 2 tyś zł, przypadającej na jednego uczestnika szkolenia,
– wynagrodzenia Trenera pracy
– do kwoty stanowiącej równowartość czterokrotności najniższego wynagrodzenia,
– wynagrodzenia Doradcy zawodowego – do kwoty stanowiącej równowartość czterokrotności najniższego wynagrodzenia.
– wynagrodzenia Psychologa i Koordynatora realizowanego w ramach programu projektu – do kwoty stanowiącej równowartość trzykrotności najniższego wynagrodzenia,
– kosztów utrzymania biura projektu w maksymalnej wysokości 1500 zł/mies.

Usługi Trenera pracy, Doradcy zawodowego oraz Psychologa finansowane ze środków programu mogą dotyczyć wyłącznie:

– osób niepełnosprawnych upośledzonych umysłowo z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,
– osób niepełnosprawnych chorych psychicznie z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,
– osób niepełnosprawnych niewidomych lub głuchych z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności,
– osób niepełnosprawnych ruchowo z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności,
– bezrobotnych lub poszukujących pracy – nie pozostających w zatrudnieniu, zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy albo uczestników warsztatów terapii zajęciowej.

Realizację programu przewidziano na lata 2007 – 2013, a jego adresatami mają zostać:

– jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego lub powiatowego (nie więcej niż 15),
– organizacje pozarządowe, działające na rzecz osób niepełnosprawnych (nie więcej niż 10).

Program realizowany będzie przez Biuro Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Pilotażowy program „SPRAWNY DOJAZD – pomoc w nabyciu przez osoby niepełnosprawne samochodu osobowego oraz w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B”

Jednym z warunków rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych mających różnego rodzaju trudności w przemieszczaniu się, jest umożliwienie tym osobom dostępu m.in. do zakładu pracy, szkoły, placówek służby zdrowia (w tym zabiegi rehabilitacyjne), urzędów, placówek kulturalno – oświatowych i innych jednostek.

Osoby niepełnosprawne stanowią grupę bardzo zróżnicowaną nie tylko pod względem rodzaju i zakresu niepełnosprawności, lecz także pod względem obniżenia sprawności motorycznych, która utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia poruszanie sie, co ma wpływ na wykonywanie czynności życia codziennego, pracę zawodową, korzystanie z zabiegów rehabilitacyjnych i usprawniających itp.

Realizacja warunku dostępności do rehabilitacji społecznej i zawodowej, a także medycznej osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu ruchu, możliwa jest poprzez zapewnienie środka transportu, który umożliwi im poruszanie i przemieszczanie się. Poza koniecznością wspierania ze środków PFRON likwidacji barier transportowych poprzez dofinansowanie zakupu środków transportu zbiorowego – istnieje również duża potrzeba wsparcia transportu indywidualnego.

Dotychczasowy stopień zaspokojenia potrzeb w ramach realizacji programów PFRON umożliwiających osobom niepełnosprawnym zakup samochodu był niezwykle niski (w ramach programu „Pegaz” nie przekroczył 33%). W związku z tym, Najwyższa Izba Kontroli zaleciła, aby zasady realizacji programu były konstruowane w taki sposób, by zapewniały jak największy stopień zaspokojenia potrzeb w oparciu o dostępne w danym momencie środki finansowe. Niniejszy program zakłada realizację wskazanego zalecenia przez NIK, poprzez skierowanie pomocy do osób niepełnosprawnych, doświadczających najczęściej trudności w poruszaniu się. Zaproponowane formy pomocy, umożliwią zwiększenie liczby beneficjentów pomocy w ramach likwidacji barier transportowych.

Program obejmuje dwa obszary:

– Obszar A – pomoc w zakupie samochodu osobowego lub oprzyrządowanego samochodu osobowego,
– Obszar B – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B.

Adresatami programu są:

– w ramach obszaru A zatrudniane lub uczące się osoby niepełnosprawne w wieku aktywności zawodowej, legitymujące się prawem jazdy kategorii B, posiadające ważne orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równo9ważne, wydane z powodu znacznej dysfunkcji narządu ruchu, obejmującej co najmniej jedną kończynę dolną,

– w ramach obszaru B pełnoletnie osoby niepełnosprawne w wieku aktywności zawodowej, posiadające ważne orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie równoważne, wydane z powodu dysfunkcji narządu ruchu oraz zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę, potwierdzające możliwość prowadzenia pojazdu mechanicznego.

Ze środków PFRON przeznaczonych na realizację programu może być udzielona pomoc w formie:

– dofinansowania zakupu samochodu osobowego,
– dofinansowania zakupu oprzyrządowanego samochodu osobowego,
– dofinansowania kosztów uzyskania prawa jazdy kategorii B.

Maksymalna kwota udzielonego dofinansowania, zależna jest od wysokości dochodów brutto przypadającego na jednego członka rodziny w gospodarstwie domowym wnioskodawcy i jest wyznaczana dla każdego wnioskodawcy zgodnie z algorytmem zawartym w procedurach realizacji programu przy czym:

1)wielokrotność najniższego wynagrodzenia za pracę wyznaczającą maksymalne dofinansowanie jakie można przyznać w ramach programu wynosi:
b)dla samochodu osobowego – 15,
c)dla oprzyrządowanego samochodu osobowego – 19,
dla kosztów uzyskania prawa jazdy:
– dla kosztów kursu i egzaminów – 1,25,
– dla pozostałych kosztów uzyskania prawa jazdy – 0,75.

2)wnioskodawcy, których dochód brutto przypadający na jednego członka rodziny w gospodarstwie domowym jest równy lub wyższy niż czterokrotność najniższego wynagrodzenia mogą uzyskać dofinansowanie w kwocie równej 25% maksymalnej kwoty udzielanego dofinansowania.

W ramach każdego obszaru programu można uzyskać dofinansowanie tylko jeden raz.

Samochód zakupiony z udziałem środków PFRON musi być:

1)w przypadku samochodu osobowego – fabrycznie nowy,
2)w przypadku oprzyrządowanego samochodu osobowego – fabrycznie nowy lub nie starszy niż trzyletni, z uwzględnieniem pkt 3,
3)w przypadku oprzyrządowanego samochodu osobowego, którego jedyne oprzyrządowanie stanowi automatyczna skrzynia biegów lub inne akcesoria i urządzenia dostępne w wersji standardowej – fabrycznie nowy.

Do uzyskania dofinansowania niezbędne jest wniesienie przez wnioskodawcę udziału własnego w kwocie nie mniejszej niż:

1)dla samochodu osobowego i oprzyrządowanego samochodu osobowego – w kwocie nie mniejszej niż 50% ceny zakupu,
2)dla kosztów uzyskania prawa jazdy – w kwocie nie mniejszej niż 15% tych kosztów.

Program będzie realizowany przez oddziały PFRON.

Program pilotażowy pn. „Uczeń na wsi – pomoc w zdobyciu wykształcenia przez osoby niepełnosprawne zamieszkujące gminy wiejskie”.

Osoby niepełnosprawne, uczęszczające do szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, które żyją na terenach wiejskich, słabo zurbanizowanych, trudno dostępnych komunikacyjnie, zaniedbanych kulturowo i infrastrukturalnie, wymagają szczególnej troski i preferencji w udzielaniu pomocy. Program ma za zadanie przyczynić się do wyrównywania szans w zdobyciu wykształcenia przez wyżej wymienione osoby, a pośrednio pomóc im, w zajęciu jak najwyższej pozycji w życiu zawodowym i społecznym.

Adresatami programu są:

w obszarze A – osoby niepełnosprawne, posiadające ważne orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, pobierające naukę w szkole podstawowej, gimnazjum lub w szkole ponadgimnazjalnej (z wyłączeniem szkoły policealnej), mające stałe zameldowanie na terenie gminy wiejskiej na terenie, której znajdują się wyłącznie wsie lub miejsko – wiejskiej na terenie, której znajdują się wyłącznie wsie oraz miasta do 5 tys. mieszkańców;
w obszarze B – gminy, na terenie, których zamieszkują osoby będące adresatami obszaru A programu.

Program przewiduje następujące formy wsparcia jego uczestników:

1)W obszarze A otrzymać można dofinansowanie kosztów:

– zakupu przedmiotów ułatwiających lub umożliwiających naukę,
– uczestnictwa w zajęciach mających na celu podniesienie sprawności fizycznej lub psychicznej (w tym wakacyjne obozy rehabilitacyjne),
– związanych z dostępem do internetu (instalacja i abonament), z wyłączeniem zakupu komputerów,
– kursów doszkalających w zakresie programu nauczania oraz kursów językowych (w przypadku kursów organizowanych poza miejscem zamieszkania ucznia, dofinansowaniu mogą podlegać również koszty dojazdu, zakwaterowania, wyżywienia),
– wyjazdów organizowanych w ramach zajęć szkolnych

Ponadto w tym obszarze, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych mogą uzyskać także dofinansowanie kosztów pobieranej nauki (czesne), dojazdu do szkoły i zakwaterowania (w przypadku, gdy uczeń pobiera naukę poza miejscem stałego zameldowania).

2)W obszarze B otrzymać można dofinansowanie wydatków, jakie poniosą gminy wiejskie lub gminy miejsko – wiejskie na zakup pojazdów (mikrobusów i autobusów), służących do przewozu niepełnosprawnych uczniów.


Projekt programu zakłada, że

1)W obszarze A wysokość środków PFRON przeznaczonych na dofinansowanie nie przekroczy w ciągu roku szkolnego:

2000 PLN dla ucznia szkoły podstawowej i gimnazjalnej,
3000 PLN dla ucznia szkoły ponadgimnazjalnej,
4000 PLN, jeśli uczeń szkoły ponadgimnazjalnej płaci czesne za naukę.

2)W obszarze B wsparcie ze środków PFRON nie może przekroczyć 90% wydatków gminy wiejskiej lub gminy miejsko – wiejskiej na zakup pojazdu, jednak nie może to być kwota większa niż:

100 000 PLN w przypadku zakupu mikrobusa lub
200 000 PLN w przypadku zakupu autobusu.

Program pilotażowy realizowany będzie od dnia 1 września 2007 r. do 30 czerwca 2010 r., przez gminy – adresatów programu, które przyjmą zaproszenie do uczestnictwa w programie.

Prezes PFRON Ryszard Wijas zapowiedział również nadchodzący, czwarty program pn. ”Szybka interwencja”, którego celem będzie pomoc (najczęściej finansowa) osobom niepełnosprawnym w trudnej sytuacji życiowej, których spotkały różnorodne nieprzewidziane sytuacje losowe. Projekt ma w założeniu wejść w życie jeszcze w tym roku.

Zobacz http://www.pfron.org.pl   Tomasz Mendrek Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 1782

Print Friendly, PDF & Email