Niepełnosprawni podążali śladami zabytków UNESCO

Niepełnosprawni podążali śladami zabytków UNESCO
Fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka

Do jutra (22 września br.) w Malborku i Kwidzynie potrwa Plener Malarski Artystów Niepełnosprawnych „Wieliczka i Malbork – śladami zbytków na liście UNESCO”, organizowany przez Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka we współpracy z Fundacją Sztuki Osób Niepełnosprawnych w Krakowie, a w tym roku również z Muzeum Zamkowym w Malborku.

Tym razem uczestnicy stanęli przed wyzwaniem jak namalować ogromny i wspaniały zamek krzyżacki w Malborku, zaliczany  do najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej w Europie. Dwa dni (20 i 21 września) spędzili więc w Malborku, a trzeciego (22 września) pojechali do Kwidzynia, by namalować tamtejszy zamek.

Udział w tegorocznym plenerze zgłosiło ponad 40 uczestników z różnych stron Polski m.in. z: Bytomia, Katowic, Krakowa, Krosna, Krzeszowic, Lublińca, Nowego Sącza, Piekar Śląskich, Pszczyny, Szczecina, Świątnik Górnych czy Włocławka.

Czym są dla osób z niepełnosprawnościami plenery malarskie? Przede wszystkim formą terapii, która pozwala się spełniać i realizować artystycznie pomimo choroby i dolegliwości. Wnoszą do życia uczestników dużo radości. Dają możliwość odwiedzania i poznawania ciekawych miejsc, dla wielu inaczej niedostępnych. Pomagają rozwijać talent pod okiem bardziej doświadczonych uczestników. Są wspaniałą okazją do spotkań z osobami o podobnych problemach i nawiązywania nowych przyjaźni.  Wiele osób uczestniczyło już w plenerach wielokrotnie, ale na każdym malarskim spotkaniu pojawiają się też nowe osoby chcące wspólnie tworzyć.

Każdemu plenerowi towarzyszy wystawa prac a możliwość zobaczenia swojego dzieła na wystawie jest niezapomnianym przeżyciem. Wiele prac powstałych w czasie wcześniejszych plenerów zostało też zgłoszonych do różnych konkursów zdobywając nagrody.

Plenery organizowane są od 1999 r. W ramach cyklu „Zabytki na Liście UNESCO” uczestnicy malowali już: Królewskie Kopalnie Soli w Wieliczce i Bochni oraz Zamek Żupny w Wieliczce, Stare Miasto w Krakowie i Zamościu, manierystyczny zespół architektoniczny i krajobrazowy oraz park pielgrzymkowy w Kalwarii Zebrzydowskiej, Kościoły Pokoju w Jaworze i Świdnicy, drewniane kościoły południowej Małopolski w Binarowej i Sękowej, Halę Stulecia we Wrocławiu oraz cerkwie w Powroźniku, Owczarach, Kwiatoniu i Brunarach Wyżnych. Wyjechali też na Słowację gdzie malowali zespół miejski Bardejowa oraz historyczne miasto Bańska Szczawnica i jego zabytki techniki.

Prace powstałe w czasie tegorocznego pleneru będzie można oglądać na wystawie od października w Muzeum w Kopalni Soli w Wieliczce a następnie w Muzeum Zamkowym w Malborku.

Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka
Print Friendly, PDF & Email