#halo! Tu cyberbezpieczny senior!

#halo! Tu cyberbezpieczny senior!
Fot. Pixabay

Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do Internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.

– Mając na uwadze, że październik jest Europejskim Miesiącem Bezpieczeństwa oraz że Europejski Dzień Seniora wypada 20 października, wspólnie z NASK-iem oraz Warszawskim Instytutem Bankowości rozpoczynamy akcję edukacyjną #Halo! Tu bezpieczny Senior – informuje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestęczości.

Kampania ma na celu zwiększyć świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, m.in. takie jak wyłudzanie danych wrażliwych (tzw. phishing), podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing), a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje.

– Szczególną uwagę będziemy zwracać zwłaszcza na oszustwa telefoniczne m.in. metoda „na wnuczka”, a także na liczne modyfikacje tego oszustwa – wskazują pomysłodawcy kampanii edukacyjnej.

Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.:

  • członka rodziny,
  • policjanta/prokuratora,
  • pracownika banku lub innej instytucji.

Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:

  • wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
  • wzbudzanie lęku i niepokoju np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze,
  • prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
  • wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
  • nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
  • poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.

Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie.

W ramach kampanii przygotowano też specjalną ulotkę – „ściąga dla Seniora”, która zawiera najważniejsze informacje, w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami, a zwłaszcza:

  • kiedy zachować szczególną czujność;
  • o czym warto zawsze pamiętać,
  • co zrobić, gdy już odbierze się telefon.

– Ulotkę można pobrać z naszej strony, wydrukować i wręczyć naszym najbliższym seniorom. To też doskonała okazja i pretekst, by porozmawiać z bliskimi nt. związane z cyberbezpieczeństwem i wyjaśnić jakie techniki stosują przestępcy, by wyłudzić pieniądze lub dane poufne – wskazuje Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestęczości.

Ulotkę można pobrać tutaj – KLIKNIJ TU

W ramach kampanii będą publikowane także artykuły skierowane do seniorów, w których przedstawiione zostaną najpopularniejsze rodzaje cyberprzestępstw, a także sposoby jak im zapobiegać.

CBZC
Print Friendly, PDF & Email