Elblążanie w Kutnej Horze

Elblążanie w Kutnej Horze
Fot. Adminstrator

7 marca w czeskiej Kutnej Horze odbył się wernisaż przygotowany przez Galerię EL pod nazwą „Nic Noveho?” (Nic Nowego?). W pokazie wzięło udział jedenastu artystów związanych ze środowiskiem elbląskim. Wystawa potrwa do 14 kwietnia.

Kutna Hora wpisana w 1996 roku na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego UNESCO to najciekawsze miasto w okolicach Pragi. Dzisiejsza – nieduża, bo licząca 20 tys. mieszkańców miejscowość, jest cieniem potężnego, średniowiecznego miasta – będącego przez ponad 200 lat drugim co do wielkości miastem w Czechach, w XIV w. liczącego tylu mieszkańcow, co ówczesne wielkie stolice europejskie – np. Londyn. Vlašský dvůr, gdzie odbywała się wystawa, to jedno z najbardziej reprezentacyjnych miejsc Kutnej Hory, mieści dziś szereg funkcji – w części niedostępnej zwiedzającym mieści się – obecny tu już od XVIII w. ratusz. Sale ekspozycyjne oraz Galeria Sztuki im. Felixa Jeneweina, czeskiego malarza, rysownika – realisty są odwiedzane przez liczne wycieczki.

Artyści elbląscy mieli do dyspozycji dwie niewielkie sale oraz hall, doświetlony wielkimi arkadowymi oknami, wychodzącymi na dziedziniec rezydencji. Układ pomieszczeń budynku narzucił narrację samego pokazu.

W pierwszej sali najsilniejszym akcentem była praca Ady Ronżewskiej-Kotyńskiej. W jej skład wchodziła koncepcja audiomurale w formie animacji oraz fragment kompozycji spektrograficznej na podłożu tynkowym. Ważnym elementem całości była prezentacja efektów realizacji koncepcji audiomurale na fasadzie kamienicy przy ul. Rzeźnickiej w Elblągu wraz ze ścieżką dźwiękową wypowiedzi elblążan na temat jakości życia na naszym Starym Mieście. W zestawieniu z pracą Kotyńskiej współgrały realizacje znane elblążanom z niedawnej wystawy w Galerii EL, w ramach cyklu „Elbląg plastyczny”, Aleksandry Matulewicz – hiperrealistyczne przedstawienia męskiej postaci w basenie, a także dynamiczne kompozycje motokrossowców Agnieszki Budenko.

Drugą salę wypełniły prace Beaty Białeckiej. Jest to malarstwo dobrze rozpoznawalne w Polsce, niezwykle eleganckie, odznaczające się przyciągającą wzrok oszczędną formą i kolorystyką. Artystka bez egzaltacji i zupełnie bez emocji przejmuje tradycyjną, doskonale znaną z obrazów o tematyce religijnej, ikonografię i tłumaczy ją na swój własny sposób, tworząc wyrafinowane kompozycje. Cykl pokazany w Kutnej Horze odnosił postać kobiety w wannie do kanonu przedstawienia Złożenia do Grobu. Spokój, czy wręcz wyciszenie narracji wystawy w tej sali podkreślone zostały przez studium światła w cyklu grafik Bogdana Kilińskiego, a także oczyszczone, białe kompozycje rzeźbiarskie Kingi Kosacz-Drozdek.

W kontraście do tej przestrzeni zgromadzono w hallu prace, które widzowi czeskiemu podobały się ze względu na nagromadzony w nich ładunek autoironii, humoru ale i refleksji. Obok prac Waldemara Cichonia, które gościom wernisażu najmocniej przypadły do gustu, znalazły się ceramiki debiutującego w gronie środowiska elbląskiego Marka Elsnera. Z pietyzmem wykonany i wypalony młotek, czy krowie wymiona to rzadkie przykłady rzetelnej pracy ceramika.

Zaskoczeniem były również najnowsze prace graficzne Janusza Kozaka zbudowane z wielu przenikających się, nałożonych na siebie warstw farby drukarskiej, niczym palimpsest odkrywających poprzednie nałożenia farby. Pracochłonna technika wzbogacona o aplikowane, doskonałe rysunkowo, prace anatomiczne. Sąsiedztwem dla tych kompozycji stały się prace Romy Jaruszewskiej oraz Sylwestra Mazurka – kolejnego debiutanta w grupie elblążan.

Pokaz był możliwy dzięki współpracy Galerii EL z instytucjami czeskimi. Na początku kwietnia w Ostravie wystawiona zostanie prezentacja elbląskich form przestrzennych pod nazwą „Elbląg-Ostrava wspólna sprawa”. Wystawa w Ostravie ma ukazać wspólne korzenie myślenia o rzeźbie w przestrzeni publicznej. To właśnie w czeskiej Ostravie, na wzór elbląskiego eksperymentu Biennale zrealizowano Sympozja Prostorových Forem (Sympozjum Form Przestrzennych) w 1967 i 1969, podczas których powstały podobne do elbląskich formy przestrzenne.

  Galeria EL Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 9030

Print Friendly, PDF & Email