Coraz więcej prób wyłudzenia przez tzw. fałszywe SMS-y. Zachowaj czujność szczególnie w końcówce roku

Coraz więcej prób wyłudzenia przez tzw. fałszywe SMS-y. Zachowaj czujność szczególnie w końcówce roku
Fot. Giftpundits.com / Pexels

Próby oszustw przy pomocy fałszywych wiadomości będą wzrastać w okresie przedświątecznym. Najczęściej są to SMS-y mówiące o niedopłacie np. za paczkę, uregulowaniu rachunku za energię czy weryfikacji wysokości zwrotu podatku – przestrzega minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski i przypomina o tym, że takie próby wyłudzeń należy zgłaszać.Można to zrobić bezpłatnie, przesyłając wiadomość na numer 8080, gdzie specjaliści z CERT Polska sprawdzą, czy mieliśmy do czynienia z próbą wyłudzenia – dodał wicepremier.

Bądź ostrożny!

Każdy z nas chociaż raz otrzymał podejrzany SMS mówiący np. o wygranej w konkursie czy konieczności uregulowania np. rachunku za gaz. Diabeł tkwi jednak w szczegółach – zanim kliniemy w link przesłany w fałszywej wiadomości, warto przyjrzeć się jej treści. Często są tam błędy językowe, brakuje interpunkcji, składnia zdania jest niepoprawna. Już to powinno wzbudzić naszą czujność. 

– W listopadzie br. w CERT Polska zarejestrowano ponad 18 tys. zgłoszeń dotyczących fałszywych SMS-ów. W porównaniu z poprzednim rokiem to ogromny wzrost – o ponad 159 proc. W grudniu natomiast specjaliści z CERT dostali już ponad 53 tys. zgłoszeń o podejrzanych wiadomościach – podkreślił minister Gawkowski. 

Całodobowe wsparcie!

Jak dodaje Iwona Prószyńska, specjalistka z CERT, instytucja ta prowadzi również rejestr szkodliwych domen, które wpisane są na listę ostrzeżeń. – Do tej pory na tę listę wpisano ponad 160 tys. domen. Trafiają tam strony wykorzystywane m.in. do wyłudzania danych, logowania do bankowości online czy poczty elektronicznej – wyjaśniła. 

Tylko w 2022 r. udało się zablokować ponad 20 milionów prób wejścia na strony z tej listy. Informując CERT o próbach wyłudzenia, pomagamy nie tylko sobie, ale też wszystkim innym użytkownikom, którzy mogliby zostać potencjalnie oszukani. – To niesłychanie ważny, prewencyjny element naszych działań. Specjaliści dyżurują całodobowo i zapewniam, że każde zgłoszenie jest analizowane i wszyscy, którzy zwrócą się do CERT po pomoc, otrzymają ją – zapewnił minister cyfryzacji. 

Ministerstwo Cyfryzacji
Print Friendly, PDF & Email