Podczas konferencji prasowej wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiedział, że będzie zabiegał o wsparcie finansowe dla projektu „Człowiek w kryzysie – platforma wiedzy i komunikacji”. Przedstawiono także raport podsumowujący działania infolinii w 2023 r., z którego wynika, że konsultanci odbyli 14 230 tys. godzin rozmów z osobami dorosłymi, które potrzebowały wsparcia w trudnej sytuacji życiowej.
Cyfrowe rozwiązania – daj sobie szansę
Celem projektu jest zapewnienie bezpłatnego, anonimowego i całodobowego wsparcia dla osób dorosłych będących w kryzysie emocjonalnym.
Powstała platforma 116sos.pl, dzięki której osoba poszukująca pomocy może nawiązać kontakt z konsultantem na 3 sposoby:
- dzwoniąc pod numer 116 123,
- pisząc na czacie,
- pisząc przez formularz kontaktowy.
Projekt realizowany jest w partnerstwie z Instytutem Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, a dokładnie z ich placówką Ogólnopolskim Pogotowiem dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”.
– To jest dobry przykład tego, w jaki sposób można wykorzystać cyfrowe rozwiązania w różnych obszarach. Poszukiwanie pomocy jest trudne, wstydliwe, a dzięki takim projektom i konsultantom, którzy są do dyspozycji całą dobę, możemy zawsze otrzymać wsparcie w sytuacji kryzysowej. Bywa, że te rozmowy ratują życie, dlatego warto rozwijać takie inicjatywy i będziemy te działania kontynuować – podkreślił minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
W 2023 r. udało się przejść na całodobowy tryb pracy, zwiększyć liczbę pracujących konsultantów, uruchomić czat, stworzyć profesjonalną platformę z bazą artykułów oraz aktualną bazą ośrodków pomocowych w Polsce.
NASK już od 30 lat dba o rozwój i bezpieczeństwo internetu w Polsce. – Jednym z naszych zadań jest cyfryzacja ważnych procesów oraz usprawnienie działania organizacji i inicjatyw. Dlatego pomagamy również przy tym projekcie, wdrażając rozwiązania informatyczne, które wspierają codzienną pracę konsultantów. Dzięki współtworzonej przez NASK platformie 116sos.pl osoby w sytuacji kryzysowej mają możliwość skorzystania między innymi z czatu czy formularza kontaktowego, a także mogą łatwo znaleźć informacje o placówkach pomocowych blisko swojego miejsca zamieszkania – wyjaśnia Zuzanna Polak Kierowniczka Budowania Świadomości Cyberbezpieczeństwa w NASK.
Jak dodaje Pani Maja Kuźmicz, Kierowniczka Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, ta współpraca pokazuje, jak połączenie działań specjalistów różnych dziedzin może zbudować platformę kompleksowej pomocy dla osób w kryzysie emocjonalnym, często suicydalnym. „Co ważne, wsparcie i edukację mogą uzyskać najbliżsi, rodziny, a także specjaliści, szukając danych teleadresowych czy korzystając z bazy artykułów. Liczymy na dalszy rozwój platformy i możliwość zapewnienia stabilnego wsparcia osobom w kryzysie emocjonalnym”.
Platforma 116sos.pl działa całodobowo, siedem dni w tygodniu.