Konstruktywna konferencja plenarna elbląskich organizacji

Konstruktywna konferencja plenarna elbląskich organizacji
Fot. Adminstrator

Tegoroczna konferencja plenarna organizacji pozarządowych w Elblągu oceniła współpracę organizacji pozarządowych z samorządem oraz działalność Rady Organizacji w 2014r., wybrała 5 przedstawicieli do Elbląskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego oraz stała się giełdą pomysłów na partnerskie projekty w ramach nowych funduszy unijnych.

29 kwietnia w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu odbyła się doroczna konferencja plenarna elbląskich organizacji pozarządowych. Jak co roku Pełnomocnik Prezydenta ds. Organizacji Pozarządowych – Maciej Pietrzak złożył sprawozdanie ze współpracy samorządu z organizacjami w ubiegłym roku, a Przewodniczący Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych Arkadiusz Jachimowicz zrelacjonował ubiegłoroczne działania Rady. Wybrani zostali nowi członkowie pozarządowi Elbląskiej Radzie Działalności Pożytku Publicznego. Maciej Bielawski – członek Komitetu Monitorującego RPO Warmia  i Mazury, zapoznał zebranych z przyjętym do realizacji Regionalnym Programem Operacyjnym z podkreśleniem osi priorytetowych, w ramach których organizacje mogą starać się o dotacje. Małgorzata Woźna w wystąpieniu „Partnerstwo jako podstawa realizacji projektów unijnych w latach 2014–2010” opowiedziała o doświadczeniach w zawiązywaniu partnerstw.

Działalność Rady Elbląskich Organizacji Pozarządowych

Lista działań REOP jest długa. Spotkania REOP odbywają się w trzeci czwartek każdego miesiąca, o godz. 9.00 w siedzibie ESWIP przy ul. Związku Jaszczurczego 17. Informacje o spotkaniach publikowane są na stronie COP. Spotkania są otwarte, każda organizacja może wziąć w nim udział i jest mile widziana. Protokoły z posiedzeń zamieszczane są na stronie www.cop.elblag.pl.

W 2014 roku, w ramach ustalonego planu pracy, Rada brała udział w wypracowaniu Rocznego Programu Współpracy samorządu elbląskiego z organizacjami pozarządowymi na rok 2015 oraz w wypracowaniu Wieloletniego programu współpracy (program wieloletni nie jest jeszcze gotowy); odbywała spotkania z Prezydentem Miasta na temat współpracy, w tym o wkładach własnych do projektów i pożyczkach dla organizacji z budżetu miasta; członkowie REOP skonsultowali kilka projektów uchwał Rady Miejskiej, uczestniczyli w wypracowaniu Strategii rozwoju Elbląga 2020+;  brali udział w opracowaniu programu Forum Inicjatyw Pozarządowych i w jego przebiegu; Rada współuczestniczyła w organizacji konferencji plenarnej oraz Konkursu na najlepszą inicjatywę elbląskich organizacji im. Dr Aleksandry Gabrysiak, konferencji z okazji Dnia Wolontariusza; w akcji Milion dla Elbląga, mającej na celu pozyskanie 1% elbląskich organizacji.

Ponadto członkowie Rady uczestniczyli w posiedzeniach Komisji Konkursowych do rozpatrywania ofert w otwartych konkursach ofert organizowanych przez Urząd Miasta Elbląga, pracowali w Zespołach ds. konsultacji społecznych, brali udział w pracach nad programami społecznymi i zajmowali się szeregiem spraw bieżących.

Przewodniczący REOP – Arkadiusz Jachimowicz jest członkiem Rady Działalności Pożytku Publicznego Województwa Warmińsko–Mazurskiego.

Wybory członków Elbląskiej Rady Działalności Pożytku publicznego

Zgodnie z regulaminem ERDPP kandydaci na członków zostali zgłoszeni wcześniej przez zarządy swoich organizacji. Warunkiem przyjęcia kandydatury było uzyskanie rekomendacji z trzech innych organizacji. Konferencja plenarna wybiera 5 członków. Zgłoszonych zostało 5 kandydatów, więc wybory miały charakter akceptacji tych kandydatur. W wyniku tajnego głosowania członkami ERDPP obecnej kadencji zostali: Agnieszka Banaś (PTTK), Teresa Bocheńska (Bank Żywności), Grzegorz Ryszard Nowaczyk (Stowarzyszenia Historyczno–Poszukiwawczego DENAR), Iwona Orężak (Uniwersytet III Wieku i Osób Niepełnosprawnych), Beata Wachniewska–Mazurek (Stowarzyszenie Inicjatyw Rodzinnych).

Razem będzie efektywniej i taniej  

II część konferencji, pod hasłem „Giełda pomysłów projektowych,” miała charakter warsztatowy.  Przedstawiciele organizacji oraz instytucji miejskich starali się określić problemy społeczne oraz wspólne działania, które służyłyby ich rozwiązaniu, w czterech obszarach: rynek pracy, przedsiębiorczość, edukacja, włączenie społeczne, dzieci i młodzież. Dyskusje były ożywione i konstruktywne, narodziły się pomysły na wspólne projekty finansowane z RPO. Materiał z tych warsztatów zostanie opracowany i opublikowany, przy czym będzie możliwość zgłoszenia dodatkowych propozycji.

Pierwszy raz w najnowszej historii miasta instytucje samorządowe okazały tak duże zainteresowanie współpracą z organizacjami pozarządowymi. Niewątpliwie wpływ mają na to wytyczne unijne, które wymagają działań partnerskich oraz wysokość wkładów własnych w projektach unijnych, która dla administracji wynosi 15% budżetu projektu, a dla organizacji tylko 5 %. Instytucja, która będzie miała odpowiedniego partnera pozarządowego może zaoszczędzić sporo pieniędzy. Bez względu na przyczyny, szerokie partnerstwo oraz ścisła współpraca może przynieść znacznie większe efekty dla dobra naszej społeczności, niż rozproszone, nieskoordynowane działania pojedynczych podmiotów

  Teresa Bocheńska Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 12566

Print Friendly, PDF & Email