Edukacja uczniów niesłyszących i słabosłyszących – konferencja z udziałem kierownictwa MEiN

Edukacja uczniów niesłyszących i słabosłyszących – konferencja z udziałem kierownictwa MEiN
Fot. mat. prasowe

„W stronę efektywnej edukacji dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących – stan obecny, rekomendacje i wyzwania” to temat konferencji zorganizowanej w Instytucie Badań Edukacyjnych. W wydarzeniu uczestniczyli: minister Przemysław Czarnek, wiceminister Marzena Machałek oraz Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Paweł Wdówik.

Dyskusja o edukacji uczniów niesłyszących i słabosłyszących

– Mam nadzieję, że to spotkanie pozwoli nam lepiej zrozumieć potrzeby osób niesłyszących tak, aby edukacja osób niedosłyszących, niesłyszących i głuchych była jeszcze bardziej efektywna. Żeby coś zrobić trzeba najpierw zdiagnozować, poznać problemy i wyciągnąć wnioski. Wtedy rzeczywiście można podjąć skuteczne działanie – mówił minister Przemysław Czarnek podczas konferencji. 

Szef resortu edukacji i nauki zwrócił uwagę na wzrost nakładów finansowych na kształcenie osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – Niech przełomowym symbolem tego postępu będzie prawie 1,9 mld zł w przyszłym roku w subwencji oświatowej, który gwarantuje 18 tys. nowych etatów specjalistów: psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów. To jest ponad 90 proc. etatów więcej niż do tej pory, w pełni finansowanych z budżetu państwa – wskazywał minister.

Minister Edukacji i Nauki mówił też o kontynuacji działań wspierających dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. – Będziemy szli tą drogą, jednym z jej etapów jest dzisiejsze spotkanie, które pozwoli poznać problemy, oczekiwania oraz by nauka dzieci i młodzieży niedosłyszącej była jeszcze bardziej efektywna.

Szef MEiN przypomniał, że edukacja włączająca to edukacja dla wszystkich, która jest realizowana także w szkołach specjalnych. Zwrócił uwagę na rządowe wsparcie oraz na inwestycje realizowane z tych placówkach: 

– Szkoły specjalne są niezwykle ważnymi placówkami, czego dowodem są inwestycje w szkoły specjalne, jak choćby w województwie mazowieckim, gdzie budujemy szkołę specjalną za 18 mln zł z rezerwy premiera czy starania o Zespół Szkół Specjalnych przy ul. Herberta w Lublinie. Takich inwestycji w szkolnictwo specjalne, na które samorządowcy pozyskują pieniądze również z „Polskiego Ładu”, jest bardzo dużo. Przypomnę, że tylko w ostatnich 12 miesiącach samorządowcy pozyskali z pieniędzy rządowych 5,2 mld zł na infrastrukturę edukacyjną, w tym na infrastrukturę w szkołach specjalnych – dodał minister Przemysław Czarnek.

Z kolei wiceminister Marzena Machałek przypomniała, że obecnie w szkołach i placówkach oświatowych jest prawie 260 tys. dzieci z niepełnosprawnościami, z czego 65 proc. uczy się w szkołach ogólnodostępnych. Wskazała na potrzebę racjonalnego podejścia do edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

– Świat się zmienia, medycyna się zmienia, możliwości się zmieniają. Dzisiaj świat ludzi niepełnosprawnych szczególnie tych, którzy są słabo słyszący albo niesłyszący, jest zupełnie inny – mówiła wiceminister i przypomniała, że obecne możliwości diagnostyki i wsparcia są zupełnie inne od tych sprzed 30 czy 40 lat.

Konferencja „W stronę efektywnej edukacji dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących – stan obecny, rekomendacje i wyzwania”

Wśród tematów podjętych podczas konferencji znalazły się aktualne regulacje prawne w edukacji dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących oraz planowane rozwiązania, standardy oceny potrzeb dzieci z uszkodzonym słuchem oraz udzielanie wsparcia w jednostkach systemu oświaty. Dyskutowano też o edukacji dwujęzycznej dzieci i młodzieży niesłyszącej w Polsce oraz o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i wsparciu rodziny.

Do udziału w konferencji zostali zaproszeni parlamentarzyści, przedstawiciele środowiska naukowego, organizacji pozarządowych, Polskiej Rady Języka Migowego, szkół i placówek specjalnych dla dzieci i młodzieży niesłyszących, szkół ogólnodostępnych i integracyjnych, szkół i placówek specjalnych dla dzieci młodzieży niesłyszących, szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych.

MEiN
Print Friendly, PDF & Email