Do tej pory, na przeniesieniu do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych obsługi świadczeń dla rodzin, budżet państwa zaoszczędził ponad 1 mld zł. Wprowadzenie elektronicznych wniosków ograniczyło również zanieczyszczenie środowiska. Rodzice i opiekunowie nie musieli drukować łącznie ok. 120 ton tradycyjnych papierowych wniosków.
Obecnie ZUS obsługuje następujące programy dla rodzin: 800 plus, Dobry Start, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, dofinansowanie do żłobka, a od października będzie przyjmował wnioski z programu „Aktywny Rodzic”. Klienci składają wnioski o te świadczenia tylko elektronicznie, co znacząco przyśpiesza ich obsługę, ale jest także tańsze.
Od początku 2022 r. realne oszczędności dla budżetu państwa z automatyzacji obsługi wniosków o świadczenia dla rodzin przekroczyły 1 mld zł. W przypadku świadczenia 300 plus koszt obsługi jednego wniosku spadł z 10 zł do 30 gr., a w przypadku programu 500/800 plus roczny koszt obsługi jednego wniosku spadł z 51 zł do 6 zł.
Przeniesienie obsługi wniosków do ZUS ograniczyło też zanieczyszczenie środowiska. Dzięki elektronizacji niepotrzebne było drukowanie około 120 ton papierowych wniosków. Z każdym miesiącem oszczędności będą większe.
Elektronizację obsługi wniosków chwalą również rodzice i opiekunowie. Teraz mogą zwrócić się o wsparcie w dowolnej chwili. Niektórzy z nich robią to np. około północy, bo wtedy mają na to czas. Nowoczesne narzędzia dają ogromne możliwości. Pozwalają na to, że w niektórych sprawach ZUS jest dostępny przez całą dobę.
Wnioski o świadczenia dla rodzin można składać wyłącznie elektronicznie przez portal Emp@tia, bankowość elektroniczną, Platformę Usług Elektronicznych ZUS (eZUS), a także za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji mobilnej mZUS. Na platformie ZUS oraz aplikacji mZUS można również sprawdzić szczegóły złożonych wniosków, informacje o przyznaniu świadczeń, terminy ich wypłat i wysokość. Gdy rozpatrzenie wniosku wymaga dodatkowych wyjaśnień od rodziców, to ZUS kontaktuje się z nimi także za pomocą PUE. To przyspiesza obsługę spraw i dodatkowo ogranicza zużycie papieru.
Od 2021 r. płatności na wyprawki szkolne z programu „Dobry start”, świadczenie wychowawcze 500/800 plus, rodzinny kapitał opiekuńczy i dofinansowania do żłobków obsługuje Centrum Obsługi Płatności zlokalizowane w Oddziale Słupsk. Pracuje tam 8 specjalistek, które realizują wszystkie płatności świadczeń rodzin w całym kraju. Utworzenie Centrum w Słupsku to przykład regionalizacji zadań, który pokazuje, że wykorzystanie wiedzy, umiejętności i potencjału pracowników przy bardzo małym nakładzie sprawdza się doskonale.