Zgłaszanie przemocy w szkole poprzez aplikację – także w języku ukraińskim

Zgłaszanie przemocy w szkole poprzez aplikację – także w języku ukraińskim
Fot. Pixabay

Aplikacja RESQL, w której uczniowie mogą anonimowo zgłosić nauczycielowi incydenty przemocy, została dostosowana do komunikacji w języku ukraińskim i rosyjskim. Narzędzie dla szkół stworzyli i rozwijają psychologowie z Uniwersytetu SWPS.

– Wdrażając system RESQL chcemy wyjść naprzeciw potrzebom wynikającym z różnic kulturowych i odrębnych systemów edukacyjnych – tłumaczy dr Małgorzata Wójcik, psycholog, która uczestniczyła w pracach nad dostosowaniem polskiego narzędzia do komunikacji w języku ukraińskim i rosyjskim.

W szkołach, które zdecydują się na wdrożenie aplikacji, uczniowie będą mogli powiadomić nauczyciela, że byli świadkami lub ofiarami przemocy rówieśniczej – fizycznej lub psychicznej. Nie muszą przy tym podawać swoich personaliów. Zgłoszenie trafi bezpośrednio do wyznaczonych nauczycieli czy pedagogów. W aplikacji dostępne są materiały, które mają ułatwić właściwe zareagowanie, a także podjęcie decyzji lub działań po zgłoszeniu incydentu. Dyrektor otrzymuje raport dotyczący każdego zgłoszenia.

Dodatkowo nauczyciele mogą korzystać z przygotowanych przez psychologów i pedagogów scenariuszy lekcji na temat przemocy szkolnej. A uczniowie – czytać materiały dotyczące przemocy rówieśniczej, obecnie już w trzech wersjach językowych.

Jak informuje Centrum Prasowe Uniwersytetu SWPS, od września naukę w polskich szkołach rozpocznie nawet pół miliona uczniów z Ukrainy. Nowe wyzwania dotyczą planu nauczania i relacji między uczennicami i uczniami, na które duży wpływ mają różnice kulturowe. Rozbieżności w interpretacji zachowań i kontekstu mogą, zdaniem psychologów, prowadzić do poczucia dyskomfortu, zagrożenia czy niezrozumienia wśród rówieśników pochodzących z różnych krajów.

– Zachowania w grupie rówieśniczej, które są akceptowane w polskiej szkole, mogą być interpretowane jako nieprzychylne przez ukraińskich uczniów. Sposób komunikacji z nauczycielami, oczekiwania i obowiązki uczniów mogą być źródłem nieporozumień i ogromnych trudności. Dlatego staramy się wspierać szkoły w tworzeniu bezpiecznych systemów komunikacji i zgłaszania niepożądanych sytuacji w grupie rówieśniczej lub innych problemów, z którymi mogą borykać się uczniowie i uczennice zarówno polscy, jak i ukraińscy – stwierdza cytowana w materiale prasowym USWPS dr Wójcik.

Kierownik projektu psycholog dr Radosław Kaczan z USWPS w rozmowie z PAP już wcześniej mówił, że dręczenie przybiera różne formy i czasem dotyczy bardzo wrażliwych tematów – związanych z samooceną czy tożsamością danej osoby. Podkreślił, że przemoc nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi jej doświadczać. Dodał, że edukacja powinna uwrażliwiać dzieci na cudzą krzywdę i zachęcać do rozmawiania o problemach.

Cytowana na stronie USWPS Izabela Pielat-Świerczyńska, dyrektor XIII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli w Warszawie ocenia, że system RESQL daje dyrektorowi możliwość usystematyzowania działań opiekuńczych i wychowawczych poprzez swoją wszechstronność i aspekt szkoleniowy, podnoszący kwalifikacje wszystkich nauczycieli.

Szkoły zainteresowane wykorzystaniem aplikacji RESQL mogą zdobyć o niej informacje na stronie projektu: resql.pl (PAP)

PAP – Nauka w Polsce
Print Friendly, PDF & Email