Wymieniali doświadczenia z nauczycielami z Wlk. Brytanii i Włoch

Wymieniali doświadczenia z nauczycielami z Wlk. Brytanii i Włoch
Fot. Mateusz Misztal

Za nami konferencja „Autyzm – Nowe Wyzwania, Nowe Horyzonty. Myślenie projektowe – czyli sposób na bycie „Nauczycielem z Powerem”, której organizatorem był Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Elblągu. Podsumowano w niej projekt realizowany przez wspomnianą placówkę.

– Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 to na dzień dzisiejszy ogromna instytucja. Jesteśmy jedyną w Polsce lub jedną z niewielu tego typu placówek, która wyczerpuje definicje wszystkich typów szkół przewidzianych w systemie oświaty w Polsce. Od kilku lat przyjmujemy dzieci do punktu przedszkolnego, dziś to jest 14 dzieci, a edukację kończymy na poziomie branżowej szkoły zawodowej pierwszego stopnia. Przywiązuję ogromną wagę do dzisiejszego przedsięwzięcia, ponieważ w jakiś sposób, choćby symboliczny, podsumowuje nasze wieloletnie działania – mówił Leszek Iwańczuk, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Elblągu. – Jeżeli jest ktoś na sali, kto powie, że wie jak postępować z osobami dotkniętymi autyzmem, to teraz jest taki moment. Uczymy się, doskonalimy się, wymaga się od nas coraz większej wiedzy, większych kompetencji. Wszyscy nauczyciele SOSW nr 1 posiadają to „coś”. Tym czymś jest zwykła ludzka wrażliwość. Od tego trzeba zacząć. Ona jest ważna w pracy z drugim człowiekiem, ale jeszcze ważniejsza w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie – podkreślał podczas swojego wystąpienia.

W trakcie kilkugodzinnego spotkania zorganizowanego w sali Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu podsumowano działania podjęte w ramach wspomnianego projektu. Nauczyciele z SOSW nr 1 mieli okazję do skonfrontowania swoich elementów pracy i współpracy z osobami niepełnosprawnymi, zwłaszcza z osobami ze spektrum autyzmu, z praktykami stosowanymi w Wielkiej Brytanii i we Włoszech. O teoretycznych aspektach projektu i etapach jego tworzenia opowiadała Ewelina Deja, v-ce dyrektor SOSW nr 1.

– Razem z koleżanką byłyśmy na kilku szkoleniach dotyczących pisania projektów unijnych i kiedyś stwierdziłyśmy, że spróbujemy, że nam też może się udać. Było ciężko, bo był to pierwszy projekt, który pisałyśmy. Ta nasza prawie trzymiesięczna praca została doceniona i otrzymałyśmy dofinansowanie – wspominała.

W audytorium zgromadzili się nauczyciele szkół specjalnych z województwa warmińsko–mazurskiego i pomorskiego a także studenci PWSZ. Opowiedziano też o tym jak projekt wyglądał w praktyce i w jaki sposób pomógł nauczycielom rozwinąć kompetencje i poszerzyć swoje zawodowe doświadczenie.

– Właściwie wszystkie szkoły, które odwiedziliśmy w Wielkiej Brytanii kładą duży nacisk na tzw. komunikację alternatywną. Dowiedzione jest naukowo, że osoba z autyzmem myśli obrazami. Bardzo często słowo, które te osoby usłyszą, nie jest odbierane tak jak przez nas. Dla osoby z autyzmem taką formą zrozumiałą jest obraz. Dlatego wszelkiego rodzaju regulaminy, plany dnia, plany aktywności, to wszystko znajduje się na ścianach i jest oznaczone znakami do komunikacji alternatywnej – mówiła Anna Hatle–Tafelska, koordynator projektu. – Kolejną rzeczą, która nas zauroczyła w Lawrence’s Specjal School było gospodarstwo obecne tuż przy szkole. Były tam przeróżne zwierzęta, kot, pies, chomik, świnki morskie, kozy, owce, krowy, świnie, konie i wszystkie te zwierzęta są pielęgnowane przez uczniów. Na terenie ośrodka są specjalne tablice, na których widnieje informacja o tym jakiemu zwierzęciu, jaki posiłek o jakiej porze dnia trzeba wydać. I to uczniowie mają dyżury, wychodzą w trakcie zajęć, przebierają się i robią to wszystko z ogromnym zapałem i radością. Jest też przyszkolny ogródek i nim także zajmują się uczniowie.

Nauczyciele biorący udział w projekcie opowiedzieli też o tradycjach i kulturze obu odwiedzonych krajów.

„Razem z Tobą” było patronem medialnym wydarzenia.

Print Friendly, PDF & Email