Fundacja Pomoc Autyzm w ramach nieodpłatnej działalności statutowej realizuje cykle bezpłatnych webinarów. To doskonała okazja, by poszerzyć zakres swojej wiedzy.
Bezpłatne webinary prowadzą (w zależności od tematu):
- Ewa Łukowska – psycholog, terapeuta;
- Ewelina Ciarka – pedagog specjalny, oligofrenopedagog, terapeuta integracji sensorycznej, socjolog;
- Przemysław Sowa – psycholog, terapeuta;
- Kamila Urbaniak – logopeda ogólny i kliniczny;
- Filip Rola – psycholog, seksuolog;
- Marta Wrzosek – pedagog i doradca edukacyjno-zawodowy;
- dr Beata Rola – pedagog specjalny.
Do udziału w webinarach zaproszeni są nauczyciele, specjaliści pracujący z dziećmi i młodzieżą, rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, studenci kierunków psychologicznych i pedagogicznych oraz wszyscy zainteresowani tematyką webinarów.
Jak wziąć udział w webinarze?
- zapisz się – wypełnij formularz;
- dzień przed webinarem otrzymasz maila z linkiem do pokoju webinarowego oraz link do płatności za zaświadczenie;
- dzień po zakończeniu webinaru otrzymasz mail z linkiem do nagrania oraz do płatności za zaświadczenie;
- nie musisz niczego instalować, wystarczy kliknąć;
- potrzebujesz tylko dostępu do internetu i komputera (lub innego urządzenia).
Jak otrzymać zaświadczenie?
Udział w webinarze jest bezpłatny, dla chętnych istnieje możliwość otrzymania zaświadczenia. Link do płatności będzie podany w mailu z linkiem do webinaru, w trakcie webinaru oraz w mailu z nagraniem webinaru. Po zakończeniu cyklu oraz zaksięgowaniu płatności organizatorzy prześlą zaświadczenie w formacie pdf na podany przy rejestracji e – mail. Płatność za zaświadczenie jest możliwa do 4 dni od webinaru. Koszt zaświadczenia za udział w jednym webinarze (na dany temat) to 18 zł.
CYKL – Czy to autyzm? Diagnoza i co dalej? 4 webinary
- Czy to autyzm?
- Dla wszystkich, którzy obawiają się o rozwój swojego dziecka.
- Jakie są objawy autyzmu, gdzie i kiedy się zgłosić po pomoc?
- Co można zrobić w oczekiwaniu na spotkanie ze specjalistą?
- Jak powinna wyglądać diagnoza?
- Czego się spodziewać i jak się przygotować do spotkania?
- Pierwsze kroki po diagnozie
- Różnorodność spektrum autyzmu.
- Jak na to patrzeć, czego się spodziewać?
- Rodzaje orzeczeń i dokumentów, które mogą być przydatne w dalszym wspomaganiu dziecka (orzeczenie o niepełnosprawności, wczesne wspomaganie rozwoju, kształcenie specjalne, specjalistyczne usługi opiekuńcze).
- Jakie instytucje świadczą pomoc fundacje, organizacje zbierające 1%?
- Wybór terapii oraz ścieżki edukacji – dziecko w wieku przedszkolnym
- Jak dobrać terapię do dziecka w wieku przedszkolnym?
- Jak ustalić priorytety?
- Możliwe rozwiązania edukacyjne.
- Porównanie typów placówek (przedszkole terapeutyczne, specjalne, integracyjne, masowe)?
- Czym kierować się w wyborze placówki?
- Wybór terapii oraz ścieżki edukacji – dziecko w wieku szkolnym
- Jakie oddziaływania terapeutyczne są najlepsze wobec dziecka w wieku szkolnym?
- Jak połączyć terapię z procesem edukacji?
- Który typ placówki jest najlepszy (szkoła specjalna, integracyjna, masowa)?
- Możliwe wsparcie na terenie placówki.
CYKL – Wsparcie dziecka z ASD 5 webinarów
- Myślenie obrazami, czyli jak ułatwić dziecku z ASD rozumienie rzeczywistości
- Webinar przybliży fragment procesów myślowych osób z ASD.
- Jakie zastosować techniki w procesie terapeutycznym, by świat podopiecznych stał się dla nich bardziej klarowny i zrozumiały.
- Jak rozbudzić motywację wewnętrzną dziecka z ASD?
- Jak motywować do podejmowania wyzwań edukacyjnych?
- Jakie techniki zastosować, by dziecko miało motywację do współpracy?
- Jak prawidłowo wykorzystać mocne strony i zapewnić komfort psychofizyczny?
- Rozwój komunikacji u osób z ASD
- Jak może rozwijać się komunikacja, czy to równoznaczne z pojawieniem się mowy?
- Czym jest echolalia i jak można nadawać jej funkcję komunikacyjną?
- Sensoryczne wsparcie dziecka z autyzmem w domu
- Jak wspomagać sensorycznie dziecko, nie posiadając sprzętu ani dostępu do sali integracji sensorycznej?
- Oddziaływania można zorganizować w warunkach domowych mając pomysł i kilka metrów kwadratowych przestrzeni.
- Webinar podpowie, jak dostarczyć odpowiednie bodźce wspomagając i utrzymując efekty systematycznych zajęć SI.
- Zachowania trudne – klasyfikacja i przyczyny
- Jakie zachowanie można klasyfikować jako „trudne”?
- Jak je odpowiednio interpretować i znaleźć jego przyczynę?
- Co chcą przekazać osoby z ASD za pośrednictwem zachowań uznawanych jako nieakceptowane społecznie?
INNE TEMATY
- Nauka czynności samoobsługowych u dzieci z ASD
- Uczenie samodzielności w kontekście samoobsługi.
- Łańcuchy czynności: higiena osobista, mycie zębów, kąpiel, ubieranie się itd.
- Nauka zabawy i samodzielnego spędzania wolnego czasu u dzieci z ASD
- Etapy rozwoju zabawy.
- Zabawa dzieci z zaburzeniami rozwoju.
- Metody nauki zabawy, dobór zabawek.
- Wykorzystanie zabawy do uczenia sytuacyjnego.
- Wykorzystanie pracy ciała i masażu w terapii logopedycznej z dzieckiem z ASD
- Rola dotyku w życiu dzieci – znaczenie odruchów, ich integracji i wygaszaniu.
- Techniki masażu, między innymi: masaż Shantali, metoda Svetlany Masgutovej, koncepcja PNF dla logopedów,
- Terapia miofunkcjonalna oraz kinesiotaping jako metoda wspomagająca.
- Niezbędne przyrządy w pracy z ciałem.
- Oddziaływania terapeutyczne i efekty związane z obszarami funkcjonowania dziecka.
- Nie taki potwór straszny… czyli o tym co i dlaczego warto wiedzieć o dziecięcej seksualności.
- Seksualność dzieci jako ważny i niebudzący obszar lęku w przestrzeni szkolnej.
- Etapy rozwoju psychoseksualnego dzieci w wieku szkolnym.
- Prawidłowy przebieg rozwoju tego obszaru oraz z wyszczególnionymi zakłóceniami często zdarzającymi się w szkole takimi jak: dziecięca masturbacja, zabawy o charakterze erotycznym, zainteresowanie cielesnością i seksualnością.
- Stereotypy a wiedza naukowa.
- Praktyczne wskazówki jak rozmawiać z dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami.
- Problem przemocy rówieśniczej w sieci (cyberprzemoc)
- Jak przejawia się przemoc rówieśnicza w sieci?
- Na które aplikacje i komunikatory trzeba szczególnie uważać?
- Jak podjąć skuteczne działania ochronne i profilaktyczne jako rodzic i jako nauczyciel-wychowawca?
- Jak reagować, gdy dostrzeżemy zagrożenie?
- Intuicyjność i uważność w pracy – dziecko z problemem wychowawczym
- Jak dostrzec sygnały, że dziecku potrzebna jest pomoc?
- Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży.
- Jak reagować (chroniąc ucznia i nauczyciela)?
- Instytucje wspierające: gdzie szukać pomocy?
- Przykłady wdrażania procedury reagowania w interwencjach wychowawczych.
- Trudny rodzic – co mogę zrobić?
- Edukacja on-line w kształceniu specjalnym
- Jak podjąć skuteczne działania w celu zwiększenia koncentracji uwagi u uczniów?
- Jak podjąć skuteczne działania w celu budowania relacji online.
- Które aplikacje odpowiadają na potrzeby specjalne uczniów?
- Co w edukacji działa – skuteczne metody nauczania
- Jak ułatwiać zapamiętywanie na lekcji i nie tylko?
- Jak rozwijać myślenie symboliczne i wizualne?
- Jak rozwijać zainteresowanie i motywację uczniów?
Szczegółowe informacje oraz zapisy na webinary można znaleźć na stronie: pomocautyzm.org.