Warszawa: Kierowcy pomogą pasażerom z niepełnosprawnościami

Warszawa: Kierowcy pomogą pasażerom z niepełnosprawnościami
Fot. UM Warszawa

Jak umiejętnie pomagać osobom niewidomym i słabowidzącym korzystającym z komunikacji publicznej? Jakie są ograniczenia i potrzeby pasażerów z niepełnosprawnością ruchu? Jakie udogodnienia takim osobom oferują nowoczesne autobusy? Miejskie Zakłady Autobusowe oraz Fundacja Integracja zorganizowały specjalistyczne szkolenie dla warszawskich kierowców, którzy uczyli się jak pomagać osobom niepełnosprawnym.

W szkoleniu wzięła udział grupa 22 doświadczonych kierowców, tzw. patronów, którzy na co dzień uczą młodych kierowców rozpoczynających pracę w Miejskich Zakładach Autobusowych.

Podczas szkolenia przedstawiciele Fundacji Integracja opowiadali kierowcom m.in. o swoich doświadczeniach z korzystania z komunikacji miejskiej i przekazali wiele wskazówek, które pomogą kierowcom odpowiednio reagować na widok pasażera z białą laską czy poruszającego się na wózku. Uczyli kierowców również, w jaki sposób proponować pomoc i jak jej udzielać.

– Spotkałem się z bardzo dużą otwartością, empatią, chęcią nauczenia się pomocy osobom najbardziej jej potrzebującym. Widzę ogromny sens w takich szkoleniach. Ja też sporo się nauczyłem podczas tego kursu – mówi Łukasz Bednarski, trener Fundacji Integracja.

Praktyczne ćwiczenia z pomocy

Aby jeszcze lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzą się pasażerowie z ograniczeniami ruchu, wzroku, słuchu, niepełnosprawnością intelektualną czy z zaburzeniami mowy, kierowcy MZA w trakcie zajęć praktycznych korzystali również z lasek dla osób niewidomych, opasek na oczy oraz gogli symulujących wady wzroku. Ćwiczyli też konkretne czynności, jak np. przechylanie wózka podczas wprowadzania do pojazdu czy prowadzenie osoby niewidomej.

– Zachowania w stosunku do pasażerów z niepełnosprawnościami oraz udzielania im pomocy w korzystaniu z autobusów uczyliśmy się bezpośrednio od osób z ograniczeniami – m.in. ruchu, wzroku i słuchu. Sami również mieliśmy okazję sprawdzić, na jakie trudności napotyka na przykład pasażer na wózku podczas podróży autobusem – mówi Aleksander Choromański, dyspozytor i kierowca MZA.

Specjalne spoty w autobusach

– Często zdarza się, że nie udzielamy pomocy osobom z niepełnosprawnościami, bo nie wiemy, jak to zrobić. Dlatego takie szkolenia są bardzo potrzebne – dodaje Łukasz Bednarski, trener Fundacji Integracja.

Warto przypomnieć, że warszawscy kierowcy przechodzą cykliczne szkolenia okresowe, w ramach których uczą się specyfiki obsługi osób z niepełnosprawnościami.

Chcąc razem tworzyć bardziej dostępny świat, w którym każdy czuje się dobrze, Miejskie Zakłady Autobusowe wraz z Fundacją Integracja przygotowały specjalny materiał na temat podstawowych zasad zachowania względem osób z niepełnosprawnościami. Żeby dotrzeć z przekazem do jak największej liczby osób, spoty akcji będą wyświetlane na ekranach w autobusach MZA.

UM Warszawa
Print Friendly, PDF & Email