Stop barierom architektonicznym

Stop barierom architektonicznym
Fot. pixabay.com

W 2019 roku w Warszawie planowane jest odmienienie blisko 100 miejsc, które dotychczas utrudniały poruszanie się i stanowiły barierę głównie dla osób starszych, niepełnosprawnych, a także matek z wózkami.

Projekt likwidacji barier powstał kilka lat temu we współpracy twórców Warszawskiej Mapy Barier i stołecznego ratusza z zarządcami dróg. W tym roku budżet dzielnic na poprawę funkcjonalności ulic wynosi 1,2 mln zł. W projekcie udział wezmą Ochota, Rembertów, Śródmieście, Ursynów, Wawer, Wesoła i Włochy, które wskazały do likwidacji 63 bariery. W zeszłym roku w ramach tych działań m.in. obniżono krawężniki na kilkudziesięciu skrzyżowaniach i zmoderninozwano piesze ciągi. W planach Zarządu Dróg Miejskich w tym roku są kolejne miejscowe remonty nawierzchni, krawężników oraz wymiana zniszczonych elementów infrastruktury drogowej, na co przetarg wynosił aż 1,8 mln zł. Zmiany szykują się też przy metrze Pole Mokotowskie. W tym roku zostanie przebudowane skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Batorego.

Dodatkowo, z myślą o osobach starszych i z niepełnosprawnościami, a także rodzicach z wózkami, wybudowane zostaną naziemne dojścia do przystanków tramwajowych znajdujących się nad stacją metra Pole Mokotowskie. W planach jest budowa wind na przystanki autobusowe na Trasie Łazienkowskiej, przebudowa schodów i samych przystanków, a także wytyczenie brakującego przejścia dla pieszych po zachodniej stronie Al. Ujazdowskich. W ostatnich latach do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostało przystosowanych ok. 250 przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki nowym krawężnikom przy przystankach, mieszkańcy mogą bez problemu wsiąść do niskopodłogowego autobusu. Przy krawędziach pojawiły się też pola oczekiwania, które orientacyjnie wyznaczają drzwi pojazdu. Aktualnie większość przystanków komunikacji miejskiej jest dostępna dla osób o ograniczonej mobilności. Spośród 4316 wszystkich przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego, 4086 jest w pełni lub częściowo dostępnych. Planowane jest przystosowanie pozostałych.

Likwidacja barier architektonicznych przyczynia się nie tylko do poprawy dostępności, ale również bezpieczeństwa na warszawskich drogach.

Oprac. Joanna Meryk
Źródło: um.warszawa.pl
Fot. pixabay.com
Print Friendly, PDF & Email