Rzecznik praw pacjenta: Nie ma podstaw prawnych, żeby przychodnie nie przyjmowały niezaszczepionych

Rzecznik praw pacjenta: Nie ma podstaw prawnych, żeby przychodnie nie przyjmowały niezaszczepionych
Fot. Pixabay

Rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec w rozmowie z PAP powiedział, że przychodnie nie mają podstaw prawnych, żeby nie przyjmować pacjentów niezaszczepionych przeciw COVID-19.

Podczas Kongresu 590 w Warszawie rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec został zapytany przez PAP o skomentowanie przypadków odmowy przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przyjęcia pacjentów, którzy nie są zaszczepieni na COVID-19.

– Nie ma podstaw prawnych do tego, żeby takiej osoby nie przyjmować. W olbrzymiej większości personel medyczny jest już zaszczepiony. Po drugie, nie wiemy z jaką chorobą mamy do czynienia – odpowiedział Chmielowiec.

Rzecznik pacjentów przyznał, że szczepienie na COVID-19 nie jest obowiązkowe, ale wszystkich do niego zachęca. – Szczepienie daje nam ochronę, że przejdziemy łagodniej tę bardzo ciężką chorobę, a system ochrony zdrowia będzie odporniejszy – powiedział Chmielowiec.

Według rzecznika, w przypadku podejrzenia zarażenia koronawirusem u pacjenta lekarz podstawowej opieki zdrowotnej powinien zlecić tzw. wymaz. – Pacjent powinien udać się do punktu wymazowego i tam ustalić, czy jest czy nie jest zarażony. Natomiast nie ma podstaw, żeby nie przyjmować pacjenta niezaszczepionego – powiedział Chmielowiec.

Kolejnym rozwiązaniem wskazanym przez rzecznika jest odbycie wizyty w formie teleporady. Zapytany o skuteczność teleporad rzecznik odpowiedział, że są one dobrym rozwiązaniem, ale powinny zostać zracjonalizowane. – To zracjonalizowanie już jest. Jest rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia w sprawie standardów udzielania świadczeń zdrowotnych w formie teleporady – poinformował Chmielowiec.

Rzecznik dodał, że teleporady mogą zastąpić osobistą wizytę u lekarza w przypadku, kiedy pacjent stara się o przedłużenie recepty. Wymienił też przypadki, w których lekarz bezwzględnie powinien przyjąć pacjenta osobiście.

– Wizyta w formie osobistej musi się bezwzględnie odbyć, jeżeli dotyczy dziecka do 6. roku życia, pacjenta z podejrzeniem choroby nowotworowej, pacjenta z chorobą przewlekłą, którego stan się pogorszył i pacjenta, który pierwszy raz udaje się na wizytę – wymienił Chmielowiec.

Rzecznik dodał, że Biuro Rzecznika Praw Pacjenta otrzymywało zgłoszenia dotyczące nadużywania teleporad i interweniowało w takich przypadkach. Zwrócił też uwagę na sytuację osób, które nie mogą udać się osobiście do przychodni ze względu na wiek.

– Jeżeli nie ma realnego zagrożenia tym, że pacjent jest zarażony koronawirusem, tylko jest to osoba starsza, do której trzeba przyjechać, pomóc jej, to taka wizyta domowa powinna się odbyć – powiedział Chmielowiec. Dodał, że w ubiegłym roku jego biuro otrzymało ok. 1100 sygnałów związanych z odmową wizyty osobistej ze strony placówek podstawowej opieki zdrowotnej.

– Staramy się interweniować, wydawać zalecenia do placówek podstawowej opieki zdrowotnej, żeby tego typu sytuacje nie powstawały – powiedział Chmielowiec. Dodał, że na początku pandemii zgłoszeń o nieprawidłowościach było więcej, ale teraz widać stabilizację.

W trakcie rozmowy z PAP rzecznik praw pacjenta zwrócił uwagę na kwestię odwiedzin chorych w szpitalach przez osoby, które nie są zaszczepione na koronawirusa. – Na tym tle było wiele problemów. Przepis ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta mówi o tym, że pewne prawa, w tym prawo do odwiedzin, można ograniczyć. Ale nie można całkowicie rodzin pacjentów pozbawić tego prawa – wyjaśnił rzecznik. Dodał, że w tej sprawie szczegółowe zalecenia szpitalom wydało Ministerstwo Zdrowia i Główny Inspektorat Sanitarny.

– Pamiętajmy o tym, że to zależy od sytuacji epidemicznej w danym regionie. Nie może być tak, że dana placówka zamyka się, bo tak jest jej wygodnie – powiedział Chmielowiec.

Rzecznik przypomniał, że problemy związane z funkcjonowaniem systemu ochrony zdrowia można zgłaszać pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590. Numer jest czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 18:00. (PAP)

Agnieszka Gorczyca, Piotr Nowak
Print Friendly, PDF & Email