Ruszą dodatkowe pociągi i kolej nadzalewowa

Ruszą dodatkowe pociągi i kolej nadzalewowa
Fot. Adminstrator

21 maja Grzegorz Nowaczyk – członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego – przyjął elbląskich dziennikarzy na kolejnym śniadaniu prasowym. Głównym tematem spotkania była kolej – Przewozy Regionalne w województwie warmińsko-mazurskim oraz kolej nadzalewowa. 6 czerwca odbędzie się w Elblągu wyjazdowa sesja Sejmiku Wojewódzkiego.

Będą dodatkowe pociągi w ramach Przewozów Regionalnych

Bardzo długo ciągnęły się negocjacje Zarządu Województwa z firmą Przewozy Regionalne, ale przyniosły pozytywne dla mieszkańców i władz samorządowych rezultaty.
Umowa zawarta 4 maja 2010 r. przewiduje zwiększenie dotacji dla Przewozów Regionalnych o 7 mln zł w stosunku do ubiegłego roku, w zamian za uruchomienie 28 nowych połączeń (firma życzyła sobie 11 mln, bez dodatkowych pociągów). Łączna dopłata samorządu wojewódzkiego na przewozy kolejowe w 2010 r. wyniesie 33 360 tys. zł.

Dodatkowe pociągi ruszą także z Elbląga, w tym od 1 września – 5 połączeń do Braniewa przez Bogaczewo, w godzinach 7.00 – 8.00 oraz 15.00 – 17.00.

W niedzielę koleją nadzalewową z przesiadką na statek do Krynicy Morskiej

19 maja odbyło się spotkanie samorządowców z gmin położonych nad Zalewem Wiślanym oraz przedstawicieli Polskich Linii Kolejowych, firmy PCC Arriva, Powiatowych Urzędów Pracy oraz Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

Ustalono, że uruchomione zostaną letnie przewozy trasą nadzalewową, w każdą niedzielę, od 4 lipca do 29 sierpnia.

Pociągi PCC Arriva (szynobusy) będą jeździły na trasie Toruń – Grudziądz – Kwidzyn – Malbork – Elbląg – Tolkmicko – Frombork – Braniewo. Z Malborka drugi skład pojedzie przez Nowy Dwór Gdański do Sztutowa.

Rozkład jazdy pociągów będzie skonfigurowany z rozkładem jazdy statków z Tolkmicka do Krynicy Morskiej.

Tak więc turyści z Torunia będą mogli pojechać na plażę na południowym brzegu Zalewu Wiślanego oraz nad morze – pociągiem do Stegny, czy Sztutowa lub z przesiadką na statek – do Krynicy.
Jeżeli będzie dużo zainteresowanych mogą zostać uruchomione takie połączenia także w soboty.

Elblążanie zainteresowani tą koleją wiedzą, że tory na trasie Elbląg – Braniewo są w złym stanie, a w kilku miejscach podmyte. PLK po dokonaniu przeglądu stwierdziło, że da się w ciągu jednego miesiąca wyremontować torowisko na tyle, żeby można było puścić pociągi turystyczne z prędkością 25-30 km/godz., kosztem 100 tys.zł: 45 tys. zł do koszt materiałów, który zapłaci PLK, a pozostałe 55 tys. to koszt robocizny, za którą zapłaci PUP, w ramach robót publicznych.

PCC Arriva przygotowuje medialną kampanię zachęcającą do niedzielnych eskapad nad Zalew i na Mierzeję Wiślaną. Od samorządów gmin nadzalewowych zależeć będzie, ilu turystów się w nich zatrzyma. Już trwają prace nad porządkowaniem plaż.

Przystosowanie torowiska do regularnych przewozów będzie kosztowało ok. 60 mln zł. Będzie to tematem kolejnych spotkań i negocjacji.

Kolejne unijne dotacje dla Elbląga

Grzegorz Nowaczyk poinformował również, że Zarząd Województwa przyznał 4 kolejne dotacje dla Elbląga w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury.

W obszarze rewitalizacji terenów powojskowych jest to dotacja na budowę drogi Modrzewina Południe (od ul. Jana Pawła II do ul. Mazurskiej), z pełnym uzbrojeniem, niezbędnym dla firm, które będą funkcjonować w Parku Technologicznym.

W obszarze infrastruktury społecznej, Technikum Mechaniczne otrzymało dotację na nowoczesne wyposażenie w sprzęt elektroniczny, a Szkoła Policealna im. Jadwigi Romanowskiej (Medyk) – na wyposażenie laboratorium.
Wsparcie finansowe otrzymało też elbląskie Seminarium Duchowne na przebudowę dziedzińca w celu uzyskania dodatkowych pomieszczeń.
  TB Wersja archiwalna wpisu dostępna pod adresem: http://razemztoba.pl/beta/index.php?NS=srodek_new_&nrartyk= 5442

Print Friendly, PDF & Email