Prezes ZUS: W czerwcu 2020 r. nastąpił przełom w działaniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Prezes ZUS: W czerwcu 2020 r. nastąpił przełom w działaniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Fot. Mateusz Misztal

Przemiana ZUS-u w prawdziwy e-urząd miała miejsce 20 czerwca 2020 r. kiedy zaczęliśmy przyjmować wnioski o świadczenia covidowe wyłącznie w formie elektronicznej – powiedziała prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS podczas panelu dyskusyjnego „Klient w e-urzędzie – jak przekonać Polaków do nowoczesnych rozwiązań, w tym elektronizacji usług publicznych”. Wydarzenie to miało miejsce podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Według prof. Uścińskiej Polacy bez problemu zaakceptowali przemianę ZUS w e-urząd, bo korzystają z innych usprawnień tego typu.

– Sama jestem fanką digitalizacji. Korzystam z rozwiązań, które oferują różne urzędy. Dzisiaj mamy dużo możliwości pozwalających załatwiać sprawy z poziomu komputera czy telefonu. Jest szereg aplikacji, takich jak np. mObywatel – mówiła w trakcie panelu prezes ZUS.

Jednocześnie przypomniała, że ZUS już od dłuższego czasu konsekwentnie realizuje projekty z zakresu digitalizacji obiegu dokumentów. Zaczęło się od e-zwolnień czy e-składki.

– Od kilku lat prowadzimy jasną politykę usprawniania tego, co realizujemy. Jesteśmy również kreatorami nowych rozwiązań, co jest możliwe dzięki współpracy z sektorem IT – mówiła prof. Uścińska.

Jednak według niej, największy przełom w funkcjonowaniu ZUS dokonał się podczas pandemii COVID-19.

– Początkowo działaliśmy w oparciu o założenie, że wnioski o postojowe można będzie składać w wersji papierowej. I to była zła decyzja. Dostaliśmy w kość. Wiedzą o tym pracownicy zakładu, pracownicy formy informatycznej, która z nami w tym obszarze działała – opowiadała prezes Uścińska.

20 czerwca 2022 dokonał się przełom.

– Postawiliśmy się twardo, że nie będziemy już przyjmować żadnych wniosków w papierze, że przechodzimy na digitalizację, na kreatory. I to jest początek naprawdę daleko idącego unowocześnienia. 8,5 miliona spraw w okresie covidowym przyjęliśmy i załatwiliśmy. Myślę, że nasza obecna, niezła sytuacja gospodarcza jest wynikiem transferów, które zostały wtedy zrobione – stwierdziła prezes ZUS.

Według prof. Uścińskiej, w dziedzinie budowania e-urzedu ZUS może być śmiało przykładem dla innych instytucji. Warto pamiętać, że przy zmianie prawa, czy jego tworzeniu, muszą usiąść prawnicy z inżynierami, specjalistami od IT, aby wspólnie zdefiniować cele, systemy, jakie mają powstać w wyniku prac legislacyjnych. Dobrym przykładem tego typu działań jest nowoczesne ZUS-owskie centrum świadczeń na rzecz rodzin.

– W ubiegłym roku był pilotaż, a teraz od stycznia załatwiliśmy już dwadzieścia kilka milionów spraw, wszystko się dzieje automatycznie. 98 proc. a nawet więcej „pięćsetek” oraz innych świadczeń stanowią wnioski składane przez aplikacje – opowiadała prezes ZUS.

Pytana o pozostałe 2 proc. spraw, odpowiedziała, że w większości przypadków po sprawdzeniu okazuje się, że ktoś np. złożył kilka, kilkanaście wniosków na jedną osobę, albo nie zgadzają się w nich dane, np. PESEL.

XXXI Forum Ekonomiczne odbywa się w dniach 6-8 września 2022 r. w Karpaczu.

Źródło: PAP MediaRoom
Print Friendly, PDF & Email