Poradnik wakacyjny UKE, czyli o czym pamiętać by z urlopu przywieźć tylko dobre wspomnienia

Poradnik wakacyjny UKE, czyli o czym pamiętać by z urlopu przywieźć tylko dobre wspomnienia
Fot. nadesłane

Zaczęły się wakacje, wyczekiwany czas beztroski i wypoczynku. Każdy z nas planuje urlop i wypoczynek biorąc pod uwagę swoje upodobania, sytuację rodzinną i zasobność portfela. Jedni wybierają egzotyczne wakacje z rodziną, inni głuszę w Bieszczadach, albo wakacje u babci na wsi. Co nas łączy?

Wszyscy na urlopach korzystamy z usług telekomunikacyjnych. Niewielu zdecyduje się na bycie offline. Czy w kurorcie nad basenem, czy w domku nad jeziorem większość z nas nie rozstanie się ze smartfonami.

Czy spędzisz urlop w górach, na Mazurach, na wsi, czy nad morzem, w Rzymie czy na Hawajach, czy w domu, pamiętaj o kilku zasadach bezpieczeństwa, by uniknąć nieprzewidzianych kosztów.

Roaming to podstawa

Do dobrego szybko się przyzwyczajamy. Już zapomnieliśmy, że jeszcze kilka lat temu podróże zagraniczne wiązały się z wysokimi kosztami za usługi telekomunikacyjne. Zmieniło się to 15 czerwca 2017 r., kiedy zaczęła obowiązywać zasada RLAH (Roam Like At Home), zgodnie z którą opłaty w roamingu na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego powinny być takie same jak za korzystanie z usług w kraju. Dostawca usług nie może więc naliczać dodatkowych opłat, za wyjątkiem opłat wynikających z Polityki Uczciwego Korzystania oraz możliwości zastosowania odstępstwa w celu zachowania zrównoważonego charakteru zniesienia dodatkowych opłat z tytułu detalicznych usług.

Połączenie w roamingu wykonujesz, gdy dzwonisz z polskiego numeru będąc za granicą. Nie ma znaczenia dokąd dzwonisz – na polski czy na inny zagraniczny numer. Istotne, że twój telefon zalogowany jest do sieci zagranicznej. W przypadku dostępu do internetu operator przyznaje nam określony limit transmisji danych. Minimalna wysokość limitu jest powiązana z wysokością opłaty abonamentowej lub kwotą doładowania w przypadku usług pre-paid oraz z wielkością krajowego pakietu danych. Po przekroczeniu przyznanego limitu operator może naliczać dodatkowe opłaty.

Zasada RLAH od 1 lipca 2022 r. będzie działać przez kolejne 10 lat.

Dodatkowo, od 1 lipca korzystając z roamingu w Unii, powinieneś mieć możliwość korzystania z usług w takiej samej jakości jak w kraju, z zastrzeżeniem możliwości technicznych. Wprowadzono też dodatkowy próg wydatków na transmisję danych w roamingu w wysokości 100 EUR. Więcej na ten temat przeczytać można TUTAJ

Urlopowicze plażują, oszuści harcują

Słońce, przyroda, relaks. W wakacje czasem spada nasza czujność, a na to czekają oszuści, którzy wykorzystują socjotechnikę by wyłudzić nasze dane osobowe, dane do kont, kart płatniczych i środki pieniężne. Oszustwo na fałszywy panel do logowania czy portal z ogłoszeniami, nieistniejąca oferta biura podróży,  przekręt na BLIKa – ataki phishingowe są coraz bardziej powszechnym zjawiskiem i ich ofiarami pada wiele osób.  Niestety rzadko udaje się odzyskać utracone w procederze pieniądze.

Piorun strzelił, router padł

Lato to też czas częstych burz, kiedy zaczynają się pojawiać problemy ze „spalonym” routerem, komputerem czy telewizorem. Wyładowania atmosferyczne są szkodliwe dla systemów elektronicznych i elektrycznych. Narażony jest sprzęt komputerowy, sprzęt RTV oraz AGD, a koszty naprawy urządzenia uszkodzonego w wyniku działania pioruna są dość wysokie.

Najprostszym sposobem uniknięcia strat związanych z uszkodzeniem sprzętu w czasie burzy z piorunami jest odłączenie zasilania. Piorunochrony zabezpieczają budynki przed wyładowaniem wewnątrz lub ewentualnym pożarem. Pamiętaj jednak, że silne wyładowanie może zniszczyć sprzęt elektroniczny mimo piorunochronu.

Przed wyjazdem ważne, by zabezpieczyć odpowiednio sprzęty domowe. Można też skorzystać z rozwiązań i urządzeń przeciwprzepięciowych, które normalizują niebezpiecznie wysokie napięcie elektryczne.

Czy operator wymieni bezpłatnie „spalony” router? Odpowiedzi na to i inne pytania znaleźć można w poradniku UKE. Są tam również zagadnienia dotyczące:

  • Roaming przygraniczny
  • Usługi telekomunikacyjne na promie lub statku
  • Oddzwanianie na nieznane numery
  • Roaming a połączenia zagraniczne
  • Usługi Premium Rate
  • Phishing, oszustwa na letnie wyprzedaże, na BLIKa
  • Publiczne sieci WI-FI
  • Numery alarmowe

Poradnik dostępny jest TUTAJ

Milena Górecka,
naczelnik, Departament Polityki Konsumenckiej
Print Friendly, PDF & Email