Już drugi rok z rzędu czterdzieści osób z niepełnosprawnościami w stopniu znacznym i umiarkowanym ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcją wzroku, słuchu i poruszających się na wózku a także te z niepełnosprawnością intelektualną, psychiczną i sprzężoną, będą mogły skorzystać z usług asystenckich.
Podstawowym celem usług asystenckich realizowanych przez Elbląską Radę Konsultacyjną Osób Niepełnosprawnych jest pomoc osobom z niepełnosprawnościami w reintegracji społecznej i zawodowej. Asystenci poprzez odpowiednie motywowanie, aktywizację oraz wsparcie przywracają tymże osobom możliwość funkcjonowania w społeczeństwie. Usługi te przyczyniają się do wdrażania idei niezależnego życia, która polega na udzieleniu osobie niepełnosprawnej pomocy w odzyskiwaniu kontroli nad własnym stylem życia i usamodzielnieniu się. Dzięki usługom asystenckim wiele osób z niepełnosprawnościami, które do tej pory, ze względu na swój stan zdrowia, były wykluczone społecznie, ma możliwość wyjścia z domu, integrowanie się ze społeczeństwem, zadbanie o swoje sprawny i zdrowie.
– Pierwsza edycja projektu „Asystent – pomocna dłoń”, cieszyła się dużym zainteresowaniem odbiorców, stąd też zdecydowaliśmy się na kontynuowanie tego projektu w roku bieżącym. Złożyliśmy stosowny wniosek i został on bardzo dobrze oceniony i zatwierdzony do realizacji w roku 2020 – mówi Barbara Gąsak, dyrektor Elbląskiej Rady Konsultacyjnej Osób Niepełnosprawnych. – Cieszymy się, że poprzez nasze działania możemy przyczynić się do podniesienia jakości życia osób z niepełnosprawnościami oraz przyczynić się do zmniejszenia wykluczenia społecznego tychże osób – dodaje dyrektor.
W ramach usług asystenckich osoby z niepełnosprawnościami mają zapewnione wsparcie specjalisty ds. aktywizacji społecznej oraz wsparcie ze strony psychologa.
W ramach usług asystenckich osoby z niepełnosprawnościami otrzymują na pomoc w samodzielnym funkcjonowaniu, aktywnym spędzaniu wolnego czasu, pomoc w dotarciu do urzędów i jednostek służby zdrowia a także pomoc w nawiązywaniu kontaktu i współpracy z ośrodkami pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin.
Usługi asystenckie wykonywane są na terenie Elbląga i są bezpłatne.
Zakres usług asystenckich obejmuje wspieranie aktywności życiowej osób niepełnosprawnych, w tym między innymi:
- bezpieczne dotarcie do lekarza, sklepu, urzędu…
- wsparcie w samodzielnym załatwianiu spraw w instytucjach, poradniach…
- pomoc w uczestnictwie w imprezach kulturalnych, rekreacyjnych, społecznych…
- wyjście na spacer, na wystawę, do krewnych…
- miłe i kreatywne spędzanie czasu w domu,
- pomoc w organizowaniu korespondencji i informacji,
- pomoc w „oswajaniu” elektronicznych komunikatorów itp.
Asystent nie świadczy usług pielęgniarskich i opiekuńczych.
Usługi realizowane są na terenie miasta Elbląga, w dni robocze, w godzinach od 8:00 do 17:00 (w szczególnych przypadkach, po indywidualnym uzgodnieniu, czas ten może być zmieniony).
Każda osoba korzystająca z usług asystenta, objęta jest nieodpłatnym wsparciem psychologa.
Wszelkich informacji dotyczących usług asystenckich udziela się także pod numerem telefonu 55 232 69 35 oraz mailowo erkon@softel.elblag.com.pl