Od początku 2025 roku podmioty publiczne np. samorządy będą zobowiązane do wdrożenia usługi e-Doręczeń. – Jesteśmy gotowi do obsługi doręczeń elektronicznych na wymaganą skalę – mówił Dariusz Śpiewak, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. cyfryzacji podczas debaty „Doręczenia elektroniczne i transformacja cyfrowa administracji samorządowej”.
E-doręczenia to cyfrowa forma komunikacji obywateli oraz przedsiębiorców z administracją publiczną. Nowa forma ma być równoważna z dotychczasową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym. Zamiast awiza, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych w urzędzie pocztowym oraz archiwizowania papierowej korespondencji, można będzie to zrobić w formie elektronicznej, przesyłając cyfrowe odpowiedniki papierowych listów poleconych.
Już od 1 stycznia 2025 roku podmioty publiczne np. samorządy, Urząd Skarbowy, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz zawody zaufania, m.in. adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, notariusze, będą zobowiązane do wdrożenia usługi e-Doręczeń.
Według informacji Katarzyny Zajkowskiej, dyrektorki Departamentu Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Cyfryzacji (MC) system jest gotowy. E-Doręczenia, według przedstawicielki MC, przynoszą oszczędności. Gmina Piaseczno, rozsyłając tą drogą do uprawnionych mieszkańców decyzje podatkowe, ograniczyła koszty korespondencji o 200 tys. złotych.
– Obecnie około 30 proc. samorządów dysponuje adresem do doręczeń elektronicznych, a więc może rozsyłać e-Doręczenia mieszkańcom. Z tego powodu MC wprowadziło okres przejściowy do końca 2025 r. W tym czasie możliwe jest dostarczanie korespondencji także w formie papierowej i za pośrednictwem serwisu ePUAP – informuje Katarzyna Zajkowska.
Kluczową rolę w systemie e-Doręczeń pełni wyznaczony operator, odpowiedzialny za bezpieczne doręczenia przesyłek. Aktualnie jest to Poczta Polska, która wygrała w przetargu w 2015 r., a organizowanym co 10 lat.
– Poczta Polska w październiku 2021 roku uruchomiła e-Doręczenia i od tego czasu niezmiennie świadczy usługę doręczeń elektronicznych dla podmiotów z niej korzystających. Aktualnie mamy blisko 400 tys. klientów, w tym 30 tys. to samorządy – informował Dariusz Śpiewak, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. cyfryzacji. – Jesteśmy gotowi do obsługi doręczeń elektronicznych na wymaganą skalę – dodał.
Wiceprezes Poczty Polskiej przyznaje, że dostosowanie się do zapisów prawa wymagało od Poczty znacznych inwestycji, jednak to po stronie samorządów jest jeszcze wiele do zrobienia, zwłaszcza w sferze organizacyjnej.
– Jesteśmy w stanie wesprzeć samorządy w tworzeniu usługi e-doręczeń – deklarował Dariusz Śpiewak.
Wiceprezes Poczty Polskiej mówił, że w idealnym modelu e-doręczenia wszelkie dokumenty, z każdego urzędu, trafiają do jednej skrzynki.
– Pracujemy nad usługą komercyjną, w której każdy będzie mógł odbierać listy polecone po zalogowaniu się w systemie bankowym – mówił Dariusz Śpiewak.