Pierwszy dzwonek i szał zakupów. UOKiK przypomina

Pierwszy dzwonek i szał zakupów. UOKiK przypomina
Fot. pixabay.com

Podręczniki, zeszyty, wybór szkolnego plecaka, fotelu czy biurka… To ostatni moment na zakupy przed pierwszym dzwonkiem. Rodzicu, opiekunie! Pamiętaj, że masz różne prawa gdy kupujesz online i w sklepie stacjonarnym. Jeśli produkt ma wadę – skorzystaj z prawa do reklamacji. Dotyczy ono również towarów używanych np. podręczników zakupionych w księgarni, antykwariacie czy komisie. Nie kieruj się wyłącznie walorami estetycznymi czy ceną. Zwróć uwagę na kwestie zapewniające dziecku wygodę, bezpieczeństwo i zdrowy kręgosłup.

Skompletowanie wyprawki szkolnej może być dla rodziców i opiekunów nie lada wyzwaniem. W odpowiedzi na listę rzeczy, o które muszą zadbać przed pierwszym dzwonkiem otrzymują bogatą ofertę produktów. Na co jednak szczególnie powinni zwrócić uwagę? Polecamy skorzystać z przygotowanego przez UOKiK poradnika.

Rodzicu, opiekunie! Pamiętaj o prawach, które masz jako konsument:
  • Jeśli plecak, krzesło czy biurko okazały się wadliwe, złóż reklamację. Masz na to 2 lata od zakupu. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
  • Rzeczy używane również możesz reklamować. Pamiętaj jednak, że sprzedawca może skrócić na to czas do jednego roku.
  • Reklamować możesz także produkt kupiony na wyprzedaży. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dana rzecz została przeceniona ze względu na konkretną wadę, o czym zostałeś poinformowany, np. w plecaku był uszkodzony suwak. Wtedy z tego powodu nie możesz złożyć reklamacji. Natomiast jeśli pojawi się inna wada np. odpruje się ramiączko – już tak.
  • Ceny artykułów szkolnych oraz podręczników są zależne od sprzedawców. Przed zakupem porównaj je w różnych miejscach. Uważaj na rabaty i okazje. Zrób rozeznanie, aby móc stwierdzić, czy na danej promocji faktycznie zaoszczędzisz.
  • Masz więcej praw w wirtualnym sklepie. Jeśli wyprawkę szkolną kupujesz przez internet, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nie musisz podawać powodu, wystarczy, że wyślesz stosowne oświadczenie. W ciągu kolejnych 14 dni musisz na własny koszt odesłać towar. Zwracany produkt nie powinien mieć śladów użytkowania, inaczej sprzedawca może  potrącić koszty doprowadzenia rzeczy do stanu pierwotnego, czyli np. prania.
  • Podczas zakupów w tradycyjnym sklepie dobrze przemyśl wybór, bo zwrot niewadliwego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala jego warunki. Może wymagać oryginalnego opakowania, a pieniądze oddawać tylko na kartę podarunkową. Przed transakcją upewnij się, jakie zasady obowiązują w danym sklepie.
Print Friendly, PDF & Email