Osoby z niepełnosprawnościami coraz chętniej wybierają kolej

Osoby z niepełnosprawnościami coraz chętniej wybierają kolej
Fot. PKP Intetcity / mat. prasowe

Tak wynika z obserwacji PKP Intercity. W pierwszych trzech kwartałach 2021 roku w podróż koleją wybrało się blisko 17 tys. pasażerów z niepełnosprawnościami. To o 84 proc. więcej niż w takim samym okresie ubiegłego roku.

PKP Intercity inwestuje w tabor przyjazny dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się czy dla osób niewidomych i niedowidzących, tak aby kolej była dostępna dla każdego podróżnego. Realizując największy program inwestycyjny w swojej historii, spółka uwzględnia potrzeby różnych grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami.

W maju 2021 roku na tory wyjechały pierwsze wagony COMBO. W ostatnich tygodniach PKP Intercity zakończyło odbiory ostatnich z 60 pojazdów. Posiadają one wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. W przedziałach przewidziano również siedzenia dla opiekunów, a miejsca dla wózków są odpowiednio zabezpieczone pasami bezpieczeństwa. Kolejne ułatwienia to automatyczne drzwi przedziałowe, bezprogowe podłogi i kontrastowe drzwi wejściowe, dostosowane i bezpieczne toalety, a także poręcze umieszczone na odpowiednich wysokościach. PKP Intercity uwzględniło w projekcie usprawnienia dla osób niewidomych, dlatego wszystkie piktogramy i przyciski posiadają oznaczenia w alfabecie Braille’a. Pojazdy COMBO zostały uhonorowane prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. PKP Intercity odebrało już w tym roku łącznie blisko 90 wagonów, z których wszystkie spełniają standardy TSI PRM w zakresie udogodnień dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

W najbliższym czasie PKP Intercity planuje dalsze wzmacnianie swojej floty pojazdami dostosowanymi do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami. W wyniku realizowanych inwestycji, po 2023 roku wszystkie pociągi PKP Intercity będą miały wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. W perspektywie 2030 roku całość taboru przewoźnika będzie nowa lub zmodernizowana. W planowaniu podróży przez stale rosnącą grupę pasażerów z niepełnosprawnościami pomocny jest dedykowany dla nich numer telefonu: 42 205 45 31. Korzystając z niego podróżni mogą zgłosić przejazd osoby z niepełnosprawnością, wypełnić z pomocą konsultanta formularz zgłoszeniowy, otrzymać kompleksową informację, a także uzyskać pomoc w przypadku utrudnień w podróży. Od marca 2019 roku ze specjalnego numeru skorzystało już ponad 42 tys. osób, a rok 2021 jest pod tym względem rekordowy. Do końca października br. konsultanci odebrali ponad 21 tys. połączeń.

Szczegółowe informacje, w tym na temat ustawowych ulg oraz porady dotyczące organizacji przejazdu osób z niepełnosprawnością dostępne są także na stronie PKP Intercity. Ważną funkcją jest wyszukiwarka z filtrem dostępności wagonu z platformą lub windą dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. O tym, czy wybrany skład jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami można również dowiedzieć się w kasie biletowej lub Centrum Obsługi Klienta. Oprócz przedsięwzięć taborowych i rozwiązań propasażerskich, spółka inwestuje też w rozwój kompetencji pracowników. W tym celu we współpracy z Fundacją Integracja przeprowadzono specjalistyczne szkolenia dla personelu drużyn konduktorskich, obejmujące przygotowanie teoretyczne i część praktyczną. Ukończyło je około 1900 pracowników drużyn konduktorskich PKP Intercity. W zakresie ułatwienia korzystania z usług dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów.

Intercity.pl
Print Friendly, PDF & Email