Trwają prace związane z przywracaniem funkcjonalności wszystkich systemów Zarządu Dróg Zieleni i Transportu po ataku hakerskim. Kolejny krok to wznowienie usługi pozwalającej korzystać z karty miejskiej.
Olsztyńska Karta Miejska jest nośnikiem biletów okresowych, ale może też pełnić rolę elektronicznej portmonetki, a pieniądze na niej zgromadzone mogą być wydane na przejazdy komunikacją miejską lub na parkowanie w strefie płatnego postoju. Po ataku hakerskim na Zarząd Dróg Zieleni i Transportu korzystanie z OKM było przez pewien czas utrudnione. Karty nie można było doładowywać, ale bilety, które były na niej zapisane pozostawały aktywne.
– Osoby, które przed atakiem hakerskim zakupiły bilety okresowe – kwartalne lub roczne, nadal mogą z nich korzystać – mówi Piotr Czajkowski z Wydziału Sprzedaży i Kontroli Biletów Zarządu Dróg Zieleni i Transportu. – Podobnie jest ze środkami zgromadzonymi w elektronicznej portmonetce, one także są dostępne.
Aby móc w pełni korzystać z OKM posiadacze karty powinni przyjść do jednego z trzech Punktów Obsługi Klienta by ją aktywować. Uwaga: wystarczy mieć przy sobie kartę miejską, nie trzeba mieć żadnych dokumentów tożsamości.
– Zachęcamy mieszkańców by jak najszybciej to zrobili – mówi Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu. – Można zabrać ze sobą karty rodziny, przyjaciół czy sąsiadów by nie generować dodatkowych kolejek. Aktywowanie jednej karty trwa tylko chwilę.
Punkty Obsługi Klienta, w których można aktywować kartę to:
- POK Centrum (przy Aurze)
- POK Knosały (w siedzibie ZDZiT, ul. Knosały 3/5)
- POK Kanta (przy krańcówce trwamwajowej)
– Pracujemy nad uruchomieniem kolejnych punktów, oraz strony kartamiejska.olsztyn.eu, gdy tylko uda się to zrobić, będziemy na bieżąco informować – dodaje Koronowski.
Aktywując kartę można przy okazji przedłużyć uprawnienia dla dzieci i młodzieży do bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej. Osoby które wcześniej tego nie zrobiły stracą ulgę po 30. września tego roku.
Przypomnijmy: uprawnienie przysługuje dzieciom (od ukończenia 4 roku życia) i młodzieży uczęszczającej do szkół podstawowych na terenie Olsztyna, których rodzice lub opiekunowie prawni zamieszkują na terenie Olsztyna i rozliczają się z podatku dochodowego od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Olsztynie.
Aby przedłużyć ulgę należy okazać w POK:
- legitymację szkolną ucznia podbitą na 2023/2024 rok lub świadectwo szkolne (rocznik 2009)
- kopię pierwszej strony zeznania podatkowego opatrzonego prezentatą Urzędu Skarbowego w Olsztynie lub zaświadczenia z Urzędu Skarbowego w Olsztynie potwierdzającego fakt rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (adres w zaświadczeniu) lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru z Urzędu Skarbowego w Olsztynie wraz z pierwszą stroną zeznania podatkowego (w przypadku składania PIT drogą elektroniczną). Dotyczy to zeznań podatkowych za poprzedni rok kalendarzowy, złożonych przez rodzica/ów lub opiekuna/ów prawnych dziecka.
Osoby, które składają wniosek o kartę miejską po raz pierwszy dodatkowo powinny okazać:
- legitymację szkolną podbitą na 2023/2024 rok – (rocznik 2009 świadectwo szkolne ukończenia siódmej klasy)
- dzieci 4-7 lat – dokument potwierdzający wiek dziecka;
- wybrany dokument zeznania podatkowego (jak wyżej)
Warunkiem skorzystania z ulgi jest posiadanie OKM, na której będzie zapisany bezpłatny bilet.
Ważne – osoby po 70 roku życia nie muszą mieć karty, podróżując komunikacją miejską wystarczy mieć ze sobą dowód osobisty.