O zakupach w sieci, nieuczciwych przedsiębiorcach i metodach oszustów

Fot. Mateusz Misztal

W piątek (25.11) w auli Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu odbyła się konferencja pt. „Niebezpieczna oferta – wykrywanie zagrożeń na rynku konsumenckim”, której organizatorami byli miejski rzecznik konsumentów oraz ANS w Elblągu.

W trakcie kilkugodzinnego spotkania głos zabrało kilkoro prelegentów, którzy zwracali uwagę na najczęstsze problemy, z którymi mierzy się konsument. Na sali pojawiło się wielu słuchaczy, w śród nich uczniowie elbląskich szkół i studenci uczelni.

Na temat zakupów online i pułapek, jakie niesie kupowanie przez internet w wykładzie pt. „Zakupy online – proste, ale czy zawsze kontrolowane” opowiedziały: Milena Górecka i Katarzyna Grabowska z Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W swoim wystąpieniu zwróciły uwagę m.in. na to jak ważne jest sprawdzanie sklepu internetowego, w którym planujemy dokonać zakupu.

– Jest wielu nieuczciwych przedsiębiorców podszywających się pod znane osoby lub instytucje. To są bardzo dobrze przygotowane osoby. Phising lub Smishing należy zgłaszać do CERT-u (to instytucja, która jest powołana do tego, by reagować na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w sieci – red.). choćby po to, by ostrzec inne osoby. CERT prowadzi listę ostrzeżeń przed fałszywymi domenami. Ta lista powstała m.in. dzięki porozumieniu między prezesem URE z CERT i ówczesnym ministrem cyfryzacji. I na tej podstawie, na podstawie tej listy, te fałszywe strony są blokowane. To niestety nie zawsze działa, bo bywa tak, że te strony są czynne czasem tylko przez dobę lub nawet przez kilka godzin. Na liście obecnie znajduje się ponad 30 tys. takich domen – mówiła Milena Górecka.

Kolejnym z prelegentów był Wojciech Szczerba z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, który również opowiedział o zakupach internetowych, ale w kontekście realizowania ich w sklepach działających na terenie Unii Europejskiej.

– Zajmujemy się poradnictwem i udzielaniem pomocy jeśli chodzi o transgraniczne spory konsumenckie. Zajmujemy się rożnymi skargami konsumenckimi, np. w podróżach lotniczych, których ostatnio mamy dość dużo – wyjaśnił Wojciech Szczerba. – Żyjemy w czasach, gdy jesteśmy bombardowani taką ilością informacji, że pewne rzeczy można przeoczyć i nieświadomie możemy dać się oszukać. (…) Oszuści doskonale wiedzą jakie są potrzeby rynku w danym momencie i potrafią dobrze stosować techniki manipulacyjne, tak byśmy rozstali się niekiedy ze znaczną ilością ciężko zarobionych pieniędzy – dodał.

O nowych regulacjach prawnych na gruncie ochrony konsumentów opowiedzieli Maciej Czapliński i Aleksandra Kapnik z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W swoim wystąpieniu zwrócili także uwagę na reklamy lub tzw. posty sponsorowane w mediach społecznościowych z nielegalnym wykorzystaniem wizerunku znanych osób.

– Takich oszustw jest niestety bardzo dużo, dlatego uczulamy, żebyście sprawdzali na jaką stronę weszliście, bo reklama fajnie wygląda, fajnie się klika a potem przechodzi się zupełnie gdzieś indziej – mówiła do słuchaczy Aleksandra Kapnik.

Nieuczciwe praktyki handlowe kontroluje także Inspekcja Handlowa. Ewelina Antczak-Bobińska z tejże instytucji w swoim wystąpieniu zwróciła z kolei uwagę na to, że atrakcyjna oferta, nie zawsze jest uczciwa. Przypomniała, że w przypadku np. problemów z uwzględnieniem reklamacji możemy zgłosić się właśnie do Inspekcji Handlowej.

Na koniec głos zabrał st. asp. Asrtur Bajorek z Komendy Miejskiej Policji w Elblągu, który opowiedział o oszustwach „na policjanta”, „na wnuczka”, czy „na pracownika elektrowni”, na które narażone są osoby starsze. Zaapelował, by uczulać na tego typu oszustów najbliższych – dziadków i babcie.

– Termin dzisiejszej konferencji nie był przypadkowy. Tak się składa, że dziś mamy czarny piątek, czyli święto promocji. W przestrzeni publicznej pojawia się wiele różnego rodzaju ofert, nie wszystkie z nich są jednak prawdziwą okazją. Niektóre z nich są ofertami nieuczciwymi, przedstawianymi w bardzo wysublimowany sposób przez oszustów – mówi Paweł Rodziewicz, miejski rzecznik konsumentów. – Dzisiejsza konferencja miała na celu przybliżyć te najbardziej popularne sposoby prezentowania nieuczciwych ofert, dzięki czemu, mam nadzieję, słuchacze mogli dowiedzieć się w jaki sposób uniknąć związania się umową z nieuczciwym przedsiębiorcą, bądź też stania się ofiarą oszustów.

Print Friendly, PDF & Email