Nowy rower dla osób z niepełnosprawnością ruchową

W dobie zakorkowanych miast i dbałości o przyrodę rowery stały się dobrą alternatywą do przemieszczania się nie tylko w dużych miastach. Naturalnie kojarzone są również ze sportem jak i rekreacją. Jak wynika z szacunkowych danych na tysiąc Polaków przypada trzysta rowerów. Daleko nam jednak do lidera tego rankingu – Holendrów, gdzie rowerów jest więcej niż mieszkańców.

Dzięki Instytutowi Transportu Samochodowego kolejna grupa osób będzie mogła w pełni skorzystać z możliwości jakie daje rower.

W Polsce ograniczenia sprawności dotykają co piątego mieszkańca (ponad 7,5 mln osób), przy czym blisko co dwudziesty doświadcza ograniczeń w stopniu znacznym. Najczęściej występującym rodzajem niepełnosprawności są uszkodzenia i choroby narządów ruchu, które dotyczą 59 proc. osób. 44 proc. badanych deklaruje, iż w związku z niepełnosprawnością ma specjalne potrzeby, także te dotyczące mobilności.

– Mimo, że niedrogi w zakupie i powszechnie dostępny, to są grupy społeczne, które nie mają szans, by z niego skorzystać. Mowa o osobach z niepełnosprawnościami, w przypadku których problemem jest brak możliwości utrzymania równowagi (osoby z niedowładem kończyn lub tułowia) oraz samodzielnego pedałowania. O ile drugi z problemów, związany z napędzaniem roweru, wydaje się już dzisiaj stosunkowo prosty do rozwiązania dzięki silnikom elektrycznym, o tyle stabilność w czasie jazdy pozostaje kluczowym ograniczeniem, które dopiero teraz udało się pokonać w zadowalający sposób, zwraca uwagę dr inż. Piotr Wiśniowski z Instytutu Transportu Samochodowego.

– Wychodząc naprzeciw potrzeb społecznych Instytut Transportu Samochodowego opracował nowatorski typ roweru dla osób niepełnosprawnych. Prototypowy pojazd to rozwiązanie pośrednie pomiędzy pojazdem jednośladowym oraz trójkołowym. Umożliwia poruszanie się jak klasycznym rowerem, a gdy pojawia się taka potrzeba, rower stabilizuje się jak pojazd trójkołowy. Stworzony przez ITS rower charakteryzuje wygodna i stabilna pozycja ciała oraz umiejscowienie rowerzysty na wygodnym siedzisku. Nasz jednoślad posiada także bardzo czułe i precyzyjne wspomaganie napędu. Legitymuje się też niespotykanym do tej pory sposobem stabilizacji, przede wszystkim, w czasie zatrzymywania, podkreśla prof. Marcin Ślęzak, dyrektor ITS. 

Z punktu widzenia osób pełnosprawnych korzystanie z tego unikatowego jednośladu oznacza zwiększenie wygody i bezpieczeństwa jazdy, dlatego może stanowić realną alternatywę dla zwykłych rowerów elektrycznych. Warto zauważyć, że produkcja roweru ITS nie musi być realizowana przez przedsiębiorstwa zajmujące się na co dzień urządzeniami rehabilitacyjnymi i adaptacyjnymi dla osób z niepełnosprawnościami. Równie dobrze rower może być wytwarzany przez producenta elektrycznych urządzeń transportu osobistego lub jednośladów.

Projekt roweru został sfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. 08/19/ZDO/003-ITS, BEA/000005BF/2018. Tytuł projektu: Opracowanie prototypu roweru elektrycznego dla osób z niepełnosprawnościami.

Źródło: its.waw.pl
Print Friendly, PDF & Email